Håller på med att lägga stenplattor på en gång till huset, men ett stort problem är att det samlas en massa vatten på gången, speciellt under vintern som då ger en skridskobana vilket inte är så lämpligt där, jag har höjt gången med sand, men kan inte höjja upp riktigt till samma nivå som gräsmattan, då jag måste byta den trapp som jag har idag, som är stor och av järn, även den har jag höjd så att den ligger i våg.

Det jag letar efter är någon typ av brunnsil som jag tänkt lägga på en befintligt spol(?)-brunn av betong, som harden invändiga diameter 30 cm, ytter 39-40 cm; kanttjocklek 4,5 cm. Det finns ingen kant upptill/runt om som kan hålla kvar en lock som inte går ner i brunnen, men samtidigt är röret under entrétrappan (som har trappsteg av galler) så det är ingen plats man går/rör sig på.

Har letat på Bauhaus, Byggmax, Hornbach, Jula, Biltema, K-Rauta, Beijer, XL-Bygg, men ingen av dem har något lämpligt för detta. Det jag hittat är en kupolsil hos Dahl och Ahlsell men ingen av dem säljer till privatpersoner, endast de som har konto hos dem.

Har även funderat på att borra ett hål i det befintliga betongröret en bit ner under mark och koppa ett vanligt 110 mm avloppsrör, men hittar inga så stora borrar för håltagning för det materialet, och heller inte direkt alla delar för att kopplat röret så att det sitter fast. Och sedan använda någon av de brunnar som finns att köpa, t.ex. de avlånga på 1m som alla säljer.

Har du lagt gången med något fall, eller är den helt vågrät?

Är det en terrassbrunn du är ute efter? Jag letade ganska länge efter nåt liknande innan jag hittade rätt sökterm.
Var man köper dem vet jag tyvärr inte på rak arm.

Det kommer va fall mot brunnen, men vill va säker på att hitta denna brunnsil innan jag lägger plattorna, annars kommer allt vatten rinna mot entrén av huset som stanna där, och det är inget bra, så det ska ner i brunnen som är där.

Brunnen är rund och stor, så tror inte dessa terrasbrunnar fungerar där. Jo, verkar inte finnas något bra namn på dessa "silar", då det inte är ett lock, vattnet ska ju rinna ner där.

Nej, det är inte först gången jag inte hittar "vanliga" saker i butiker för "människor", så skulle jag bygga ett hus från grunden så skulle man behöva planera i år innan för att hitta allt man söker, som finns men inte i vanliga butiker för konsumenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.