Hej,
Har precis dränerat om och de som dränerande om drog in ett nytt rör under min källartrappa för att koppla på en ny brunn.
Röret går ut i dräneringen (ca 1.5-2m från pumpbrunnen).
Innan jag bilar upp och letar upp röret de sköt in där så behöver jag veta vad för brunn som passar bäst.
Vattenlås är ju dumt (fryser antagligen på vintern), men nån form av sandfång borde finnas med så jag inte får sand ner i dräneringen?
Tips på var jag kan köpa en bra brunn som dessutom går att gjuta in i golvet som passar en källartrappa utomhus?
/Andreas
Har precis dränerat om och de som dränerande om drog in ett nytt rör under min källartrappa för att koppla på en ny brunn.
Innan jag bilar upp och letar upp röret de sköt in där så behöver jag veta vad för brunn som passar bäst.
Vattenlås är ju dumt (fryser antagligen på vintern), men nån form av sandfång borde finnas med så jag inte får sand ner i dräneringen?
Tips på var jag kan köpa en bra brunn som dessutom går att gjuta in i golvet som passar en källartrappa utomhus?
/Andreas
Vattenlås är för stoppa oönskade lukterP Psan skrev:Hej,
/Andreas
spygatt är en golvbrunn utan vattenlås.
Bumpar den här tråden igen. Är alltså ute efter lämplig brunn/spygatt till min källartrappa utomhus.
Den tidigare är igensatt med sand och eftersöker därför samtidigt bra lösning för att undvika att det händer igen.
Nytt rör finns alltså redo sen dränering under betonggolvet att koppla på.
Skulle man kunna köpa spygatt i gjutjärn, sedan dra den till sandfång som man täcker över med lucka) och sedan vidare till dränering?
Tips på bra spygatt, sandfång och lucka som skulle passa?
Den tidigare är igensatt med sand och eftersöker därför samtidigt bra lösning för att undvika att det händer igen.
Nytt rör finns alltså redo sen dränering under betonggolvet att koppla på.
Skulle man kunna köpa spygatt i gjutjärn, sedan dra den till sandfång som man täcker över med lucka) och sedan vidare till dränering?
Tips på bra spygatt, sandfång och lucka som skulle passa?
Bästa svaret
Sitter med telefonen så orkar inte googla och länka men sök på spygatt gjutjärn så kommer du hitta lämpliga produkter. Sandfång är en funktion, det kan du lösa med t.ex. en gårdsbutik med tät botten och in/utflöde ca 2 dm ovanför denna. För att minska mängden sand som följer med kan du sätta en mellanvägg mellan inlopp och utlopp så att vattnet inte passerar rakt igenom utan måste gå under mellanväggen.
"Gårdsbutik" måste blivit fel? Automatisk rättstavning?tommib skrev:Sitter med telefonen så orkar inte googla och länka men sök på spygatt gjutjärn så kommer du hitta lämpliga produkter. Sandfång är en funktion, det kan du lösa med t.ex. en gårdsbutik med tät botten och in/utflöde ca 2 dm ovanför denna. För att minska mängden sand som följer med kan du sätta en mellanvägg mellan inlopp och utlopp så att vattnet inte passerar rakt igenom utan måste gå under mellanväggen.
Smart med väggen där, så får det bli.
Följer för övrigt din källartråd, imponerande! En dag ska jag börja fixa iordning min! Jag har dock lite bättre utgångsläge
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
149 kr inkl moms
Läs mer
Vitsen med en standardspygatt eller brunn är att du även om 20 år kommer kunna hitta ett passande brunnsgaller.
Jag har t.ex. en gjutjärnsbrunn i garaget, från 1966. Samma mått då som nu på gallret.
Jag har t.ex. en gjutjärnsbrunn i garaget, från 1966. Samma mått då som nu på gallret.
Varför behöver jag gräva djupare om jag löser det med endast gårdsbrunn? Är det pga av att det är öppet och då fryser enklare än om jag lägger tätt lock över? Eller vad tänker du på här?tommib skrev:
Igår blev det lite bilande. Röret visade sig vara i gjutjärn, så ska kapa av det idag för att se om jag kan hitta något plaströr sedan dräneringen.
Ska även se om det går att rädda den gamla spygatten. Tyvärr har det lossnat lite betong runt den som man ser på bilden. Det handlar om 2-3mm tjockt skickt som åkt av, hur kan jag laga detta enklast?
Där det är utbilat och runt ska jag ha brunnen som jag tänkt göra av ståndarrör och sätta i botten. Botten verkar dock kosta orimligt mycket. Tips på hur jag själv kan sätta i en egen botten eller ska jag behöva köpa en för drygt 4-500?
Ska även se om det går att rädda den gamla spygatten. Tyvärr har det lossnat lite betong runt den som man ser på bilden. Det handlar om 2-3mm tjockt skickt som åkt av, hur kan jag laga detta enklast?
Där det är utbilat och runt ska jag ha brunnen som jag tänkt göra av ståndarrör och sätta i botten. Botten verkar dock kosta orimligt mycket. Tips på hur jag själv kan sätta i en egen botten eller ska jag behöva köpa en för drygt 4-500?
Jag har faktiskt gått i dom tankarna. Det enda jag oroar mig för är egentligen om det skulle frysa och att då ståndarröret har en bättre chans (kommer dock ha tät betäckning på så frågan är om det gör det).. Men det är klart om jag gjuter in den i betong så bör det väl vara lugnt?GoC skrev:
Förslag på hur jag kan göra med övergången ut. Sluter det tät om jag samtidigt gjuter in rör ut från hinken?