3 244 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Bronsskruvar för trä
Sida 1 av 2
Hej, jag tänker bygga några Aridondackstolar av cederträ. Jag vill helst inte ha rostfria skruvar utan bronsskruvar med flat skalle och spår. Jag vet att de är dyra men det får gå. Hittar inga försäljare förutom i USA, och jag de jag hittat skickar inte internationellt. De aktuella storlekarna är #12x3", #8x2" samt #8x11/4". Tacksam för tips.
Bronsskruvar kan kanske ersättas av mässingsdito?
I så fall har t.ex Hornbach spårskruvar med kullrigförsänkt skalle som brukar se ganska snyggt ut.
Dimensioner kan då bli 5 x 70, 4 x 50 och 4 x 30 eller 4 x 35 mm.
I så fall har t.ex Hornbach spårskruvar med kullrigförsänkt skalle som brukar se ganska snyggt ut.
Dimensioner kan då bli 5 x 70, 4 x 50 och 4 x 30 eller 4 x 35 mm.
Kanske det, jag får fråga cederträfirman. Jag bara tänkte att brons används ju till båtar under vattenlinjen så det borde vara stabilt. En annan fråga när det gäller mässing: I min bygganvisning står det att man skall använda sig av s.k. cut brass och inte rolled brass på grund av skillnad i hållfasthet. Hur kollar man det?
Medlem
· Blekinge
· 10 416 inlägg
Mässing används ju till alla möjliga marina beslag, både under som över vattenlnjen. Hållfastheten tror jag inte är en speciell fråga om du bara ska fästa träpanel, dessutom av lätt cederträ.R RichardH skrev:Kanske det, jag får fråga cederträfirman. Jag bara tänkte att brons används ju till båtar under vattenlinjen så det borde vara stabilt. En annan fråga när det gäller mässing: I min bygganvisning står det att man skall använda sig av s.k. cut brass och inte rolled brass på grund av skillnad i hållfasthet. Hur kollar man det?
Använd en 'freight forwarder' t.ex myus.com stackry.com vykingship.com shipito.com
Du beställer dina varor till en amerikansk adress (freight forwarder) som sen skickar vidare grejerna till dig.
(Funkar inte med varor som inte skickas till Sverige pga restriktioner, t.ex sprayburkar, vapendelar, lithiumbatterier, alkohol, tobak mm...)
Du beställer dina varor till en amerikansk adress (freight forwarder) som sen skickar vidare grejerna till dig.
(Funkar inte med varor som inte skickas till Sverige pga restriktioner, t.ex sprayburkar, vapendelar, lithiumbatterier, alkohol, tobak mm...)
Är det någon speciell firma du kan rekommendera?Q quazi skrev:Använd en 'freight forwarder' t.ex myus.com stackry.com vykingship.com shipito.com
Överlag är freightforwarders snordyra, så de är bara att rekommendera om du verkligen måste köpa från USA, dessutom tillkommer moms och tulldeklarationsavgift...R RichardH skrev:
Är det inte sådana skruvar som du söker?
https://shop.classicmarine.co.uk/fasteners/bronze-woodscrews/countersunk-bronze-woodscrews.html
De skickar inom EU, och verkar vara öppna för diskussion om val av frakt
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 198 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 198 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 198 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 198 inlägg
I Sverige kan du köpa av Sifverts skruv.
http://www.sifvert-skruv.se/
http://www.sifvert-skruv.se/