Hej,
Jag har en motorgräsklippare av äldre modell av märket Klippo. Den funkar okej, förutom att den är väldigt svår att starta om man inte först trycker på en "prime" knapp 3 gånger (om nu denna knapp ska vara någon supermetod) utöver det vanliga dra i handtaget eller snöret för att få igång motorn. Detta behövs även göras efter man tryckt på den där "prime" knappen.
Fast detta är inte mitt egentliga problem (men jag passar på att nämna detta ifall det kan vara till någon hjälp). Bromsen funkar inte när jag försöker dra i ett mindre handtag under styrhandtaget som man för gräsklipparen med. Jag har för mig det är meningen med ett sådant sk. "handtag" under styrhandtaget att när man drar upp den ska klipparen stanna? Nu får jag varje gång istället fylla upp en viss nivå med bensin som passar mig och sen klippa slut på bensinen tills den stannar.
Jag har bifogat bilder på bromsvajern (eller kabeln) och gasreglaget (om det är det). Jag kan nästan ingenting om dessa saker men jag har öppnat tex. filtret förut för att rensa det på smuts. Jag kan säkert förstå mig till vissa saker om någon är kunnig och duktig på att förklara dessa saker.
Jag har själv pillat lite men vet inte vad jag ska göra. Jag fick nästan ett intryck ifall självaste kabeln som går från bromshandtaget ner till gasreglaget (om det är det) kanske inte är hel. Jag drar i bromshandtaget uppåt men ingenting händer, jag känner ett väldigt litet motstånd, men som nämnt, man får nästan ett intryck att kabeln kanske är av någonstans? När jag tittar på kabeln från bromsvajern (sitter till bromshandtaget) så händer inget där nere (vid gasreglaget), varken när jag drar upp bromshandtaget eller ned.
Motorn är av market Briggs & Stratton.
Jag har en motorgräsklippare av äldre modell av märket Klippo. Den funkar okej, förutom att den är väldigt svår att starta om man inte först trycker på en "prime" knapp 3 gånger (om nu denna knapp ska vara någon supermetod) utöver det vanliga dra i handtaget eller snöret för att få igång motorn. Detta behövs även göras efter man tryckt på den där "prime" knappen.
Fast detta är inte mitt egentliga problem (men jag passar på att nämna detta ifall det kan vara till någon hjälp). Bromsen funkar inte när jag försöker dra i ett mindre handtag under styrhandtaget som man för gräsklipparen med. Jag har för mig det är meningen med ett sådant sk. "handtag" under styrhandtaget att när man drar upp den ska klipparen stanna? Nu får jag varje gång istället fylla upp en viss nivå med bensin som passar mig och sen klippa slut på bensinen tills den stannar.
Jag har bifogat bilder på bromsvajern (eller kabeln) och gasreglaget (om det är det). Jag kan nästan ingenting om dessa saker men jag har öppnat tex. filtret förut för att rensa det på smuts. Jag kan säkert förstå mig till vissa saker om någon är kunnig och duktig på att förklara dessa saker.
Jag har själv pillat lite men vet inte vad jag ska göra. Jag fick nästan ett intryck ifall självaste kabeln som går från bromshandtaget ner till gasreglaget (om det är det) kanske inte är hel. Jag drar i bromshandtaget uppåt men ingenting händer, jag känner ett väldigt litet motstånd, men som nämnt, man får nästan ett intryck att kabeln kanske är av någonstans? När jag tittar på kabeln från bromsvajern (sitter till bromshandtaget) så händer inget där nere (vid gasreglaget), varken när jag drar upp bromshandtaget eller ned.
Motorn är av market Briggs & Stratton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att du behöver prima är helt ok. Det är det blåsan är till för att demotorn lite extra soppa vid kallstart.
Dödmansgreppet funkar precis som du skriver, du drar in handtaget och rycker igång klipparen, släpper du handtaget stannar den.
Går wiren av stannar klipparen. För mig låter det som armen nere på motorn där wiren går in kärvar i indraget läge, eller innanför den, därav att den går hela tiden.
Rör sig armen när du drar i handtaget?
Dödmansgreppet funkar precis som du skriver, du drar in handtaget och rycker igång klipparen, släpper du handtaget stannar den.
Går wiren av stannar klipparen. För mig låter det som armen nere på motorn där wiren går in kärvar i indraget läge, eller innanför den, därav att den går hela tiden.
Rör sig armen när du drar i handtaget?
När du pratar om handtaget så måste jag veta närmare vad du menar.
Jag brukar starta motorn genom att dra i ett snöre med handtag i för att få igång motorn (denna sitter på motorn sas.). Vi kan kalla den för starthandtaget. Jag rör ingenting annat,varken bromshandtaget eller något annat när jag startar motorn. Med bromshandtaget menar jag handtaget i metall precis under styrhandtaget (detta styrhandtag drar man gräsklipparen med), som du kan se på bilderna ovan. Så vad menar du med "handtaget"? Jag har annars rört på bromshandtaget (dragit denna metalldel både upp och ner), och jag har inte märkt någonting röra på sig där nere vid motorn (om det är gasreglaget) där wiren sitter, som man kan se på bilderna ovan.
Jag brukar starta motorn genom att dra i ett snöre med handtag i för att få igång motorn (denna sitter på motorn sas.). Vi kan kalla den för starthandtaget. Jag rör ingenting annat,varken bromshandtaget eller något annat när jag startar motorn. Med bromshandtaget menar jag handtaget i metall precis under styrhandtaget (detta styrhandtag drar man gräsklipparen med), som du kan se på bilderna ovan. Så vad menar du med "handtaget"? Jag har annars rört på bromshandtaget (dragit denna metalldel både upp och ner), och jag har inte märkt någonting röra på sig där nere vid motorn (om det är gasreglaget) där wiren sitter, som man kan se på bilderna ovan.
Wiren är ju av uppe vid handtaget ser jag när jag förstorar bilden. När handtaget är uppsläppt ska det lilla reglaget på motorn åka till höger, då ska motorn stanna. Någon har på något sätt blockerat det reglaget. Annars skulle inte motorn gå att starta. Försök lotsa reglaget med en tång, och smörj upp det. Så det kan röra sig lätt fram och tillbaka. Därefter spänner du fast wiren i det rörliga handtaget/dödmansgreppet.
Varje gång du sedan ska starta motorn, ska du hålla ner handtaget, och hålla det nere tills du ska sluta klippa/stoppa motorn.
Startsnöret ska du också dra ut en bit, så det löper genom öglan uppe på handtaget.
Varje gång du sedan ska starta motorn, ska du hålla ner handtaget, och hålla det nere tills du ska sluta klippa/stoppa motorn.
Startsnöret ska du också dra ut en bit, så det löper genom öglan uppe på handtaget.
Jag har tänkt att svara med att wiren inte ska vara något fel på av det man kan se. Titta på bild nr. 2 igen. Men kan wiren i plasten kanske ha gått av eller att den strular någonstans där?
Jag gick ut och tittade på klipparen igen, och drog i starthandtaget och startlinan och höll samtidigt i handtaget uppåt mot styrhandtaget, men absolut ingenting hände vid armen eller reglaget där nere vid motorn. Absolut ingeting rörde på sig, inte heller vill motorn starta. Kanske om jag trycker på "prime" knappen, men behöver jag göra det som test?
Wiren blir dock rak när man drar upp den (jag menar när man drar upp handtaget (bromshandtaget), men där nere vid motorn som sagt, händer ingenting. Så vid normat upplåst läge är wiren vid handtaget slak, men rak när man drar handtaget uppåt (om det kan hjälpa någonting).
Jag gick ut och tittade på klipparen igen, och drog i starthandtaget och startlinan och höll samtidigt i handtaget uppåt mot styrhandtaget, men absolut ingenting hände vid armen eller reglaget där nere vid motorn. Absolut ingeting rörde på sig, inte heller vill motorn starta. Kanske om jag trycker på "prime" knappen, men behöver jag göra det som test?
Wiren blir dock rak när man drar upp den (jag menar när man drar upp handtaget (bromshandtaget), men där nere vid motorn som sagt, händer ingenting. Så vid normat upplåst läge är wiren vid handtaget slak, men rak när man drar handtaget uppåt (om det kan hjälpa någonting).
Jag vill dock påminna (och tacka er alla för ert tålamod) att motorn funkar, så när jag skrev "Absolut ingeting rörde på sig, inte heller vill motorn starta" så menar jag när man inte trycker på prime knappen. Jag ser även när man inte trycker på den knappen och försöker starta klipparen så rör sig motorblocket eller skivan eller någonting i motorn, det ser man tydligt. Fast det är inte där nere som på bilderna jag visat, där händer ingenting.
Det tunna handtaget ska via vajern påverka reglaget på klipparen. Då du för ner handtaget skall reglaget på bild 4 gå längst till vänster, då du släpper handtaget skall reglaget gå längst till höger. Du behöver inte dra i något snöre eller prima för att komma denna funktion. Du kan koppla lös vajerna och manuellt föra reglaget för att se så det fungerar.
Läs det här om död mans grepp så kommer nog handtagets funktion klarna för dig.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dödmansgrepp
Som du beskriver din klippare så har någon tidigare dealtiverat dödmansgreppet och därför har du kunnat köra maskinen utan att hålla det du kallar bromspak intryckt mot handtaget. Det ska man inte kunna göra egentligen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dödmansgrepp
Som du beskriver din klippare så har någon tidigare dealtiverat dödmansgreppet och därför har du kunnat köra maskinen utan att hålla det du kallar bromspak intryckt mot handtaget. Det ska man inte kunna göra egentligen.
När jag tittar närmare på bilderna, så sitter konstigt nog reglaget längst till höger. Trots det kan du starta motorn. Det troliga är att wiren blivit slapp, vilket det ser ut som på bilderna. Enklast borde man då ha fäst upp reglaget längs till vänster, med ståltråd exempelvis. Men nu måste någon gjort ett annat ingrepp. Vad, kan jag dock inte se.
Att du primar har ingenting med dödmansgreppet att göra. Den kan du snarast likna vid att du chokar motorn, vid start.
Att du primar har ingenting med dödmansgreppet att göra. Den kan du snarast likna vid att du chokar motorn, vid start.
Jag har förstått vad dödmansgreppet är. Man håller alltså i startsnöret med högerhand och i vänster hand håller man i både styr- och broms(eller handtags)bygeln. Efter man startat klipparen med startsnöret lägger man den i öglan så den kan vila där. När man vill stoppa klipparen släpper man loss vänster handen (bromsbygeln eller handtagsbygeln). Men jag har för mig när man startar motorn att man drar bygeln till sig, inte drar den ifrån sig? Alltså, man håller in den till sig (vilket bör givetvis vara för att kunna stanna ska man ju bara släppa den) tillsammans med styrhandtaget på klipparen och håller fast i dessa två så länge man vill klippa.
Okej, nu till reglaget. Nu måste jag bara veta närmare vad reglaget är för nånting på dem nya bilderna jag tagit, med bättre skärpa och mer detaljerat så jag hänger med lite mera på vad ni säger. För hittills förstår jag inte vad reglaget är eller hur det ser ut, så detta gör svårt för mig att veta hur det ska se ut när det ska vara i stopp läge och kör läge. Om jag ändå förstått det rätt av vad ni sagt, vid start ska reglaget vara längst till vänster, och när man släpper handtaget ska reglaget då vara längst till höger (stopp)?
Och det ni säger, att någon deaktiverat dödmansgreppet, vad tycker ni, är det bekvämligare så? Känns det tex. jobbigare och mer skakigt att hålla både i bromsbygeln (handtaget) och styrhandtaget? Nackdelen av vad jag förstått är att man inte kan stanna klipparen när man vill. Finns det fler för- och nackdelar?
Bild 2.1
Bild 2.2
Bild 2.3
Bild 2.4
Okej, nu till reglaget. Nu måste jag bara veta närmare vad reglaget är för nånting på dem nya bilderna jag tagit, med bättre skärpa och mer detaljerat så jag hänger med lite mera på vad ni säger. För hittills förstår jag inte vad reglaget är eller hur det ser ut, så detta gör svårt för mig att veta hur det ska se ut när det ska vara i stopp läge och kör läge. Om jag ändå förstått det rätt av vad ni sagt, vid start ska reglaget vara längst till vänster, och när man släpper handtaget ska reglaget då vara längst till höger (stopp)?
Och det ni säger, att någon deaktiverat dödmansgreppet, vad tycker ni, är det bekvämligare så? Känns det tex. jobbigare och mer skakigt att hålla både i bromsbygeln (handtaget) och styrhandtaget? Nackdelen av vad jag förstått är att man inte kan stanna klipparen när man vill. Finns det fler för- och nackdelar?
Bild 2.1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2.2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2.3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2.4
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Gräsklippare Klippo från 80-talet har lagt av
Trädgårdsmaskiner -
Hur hittar jag info om gammal 220v el-gräsklippare av märket Klippo?
Trädgårdsmaskiner -
Gräsklippare Klippo Brilliant bakhjulsdriven
Trädgårdsmaskiner -
Gräsklippare Klippo
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Oljebyte gräsklippare - vad gör jag för fel? - klippo lb553se
Trädgårdsmaskiner