Hej!
Jag fick nedslag på registreringsbesiktningen idag när jag försökte typa om tidigare bromsat släp 1000kg totalvikt till obromsat 750kg. Anledningen till omtypning är skatten och besiktningsintervallerna.
Det besiktningsmannen inte godkände var att jag punkt svetsat fast spärrhylsan mellan handsken och draget. Tydligen får man inte svetsa där p.g.a. att delarna där är typgodkända och inte får förändras. Föreslog att jag kan slipa bort punkterna så är problemet löst men besiktningsmannen menar att delarna är förbrukade och jag måste byta ut hela anordningen mot en ny. Stämmer detta?
Det andra var att jag fortfarande har kvar parkeringsbromsen eftersom jag tycker det är bra att kunna bromsa fast släpet när man t.e.x. har last och krokar av släpet. Besiktningsmannen menar att man inte får ha denna kombinationen och hänvisar till TSFS 2013:63 K12 57-58. Jag har läst den innan och det står inget om den kombinationen där. Vi diskuterar ett tag men det kommer ingen vart så tillslut ger jag upp, betalar och går därifrån .
Ringer senare till transportstyrelsen ang. parkeringsbromsen. De lusläser paragrafen i TSFS men kan inte svara mig om det är ok med handbroms eller ej och väljer att ta ärendet vidare och höra av sig senare. De ringer senare upp och säger att det finns inget i deras regler som hindrar mig från att han kvar parkeringsbromsen på släpet.
Ja hur ska man lyckas övertyga besiktningsmannen om detta? Känner mig inte så sugen på att åka tillbaka dit på ombesiktning och få nedslag på samma sak igen... Kan ombesiktningen göras på annat ställe än bilprovningen? Vi har opus här också.
Tacksam för svar och egna erfarenheter vid liknande besiktning.
Jag fick nedslag på registreringsbesiktningen idag när jag försökte typa om tidigare bromsat släp 1000kg totalvikt till obromsat 750kg. Anledningen till omtypning är skatten och besiktningsintervallerna.
Det besiktningsmannen inte godkände var att jag punkt svetsat fast spärrhylsan mellan handsken och draget. Tydligen får man inte svetsa där p.g.a. att delarna där är typgodkända och inte får förändras. Föreslog att jag kan slipa bort punkterna så är problemet löst men besiktningsmannen menar att delarna är förbrukade och jag måste byta ut hela anordningen mot en ny. Stämmer detta?
Det andra var att jag fortfarande har kvar parkeringsbromsen eftersom jag tycker det är bra att kunna bromsa fast släpet när man t.e.x. har last och krokar av släpet. Besiktningsmannen menar att man inte får ha denna kombinationen och hänvisar till TSFS 2013:63 K12 57-58. Jag har läst den innan och det står inget om den kombinationen där. Vi diskuterar ett tag men det kommer ingen vart så tillslut ger jag upp, betalar och går därifrån .
Ringer senare till transportstyrelsen ang. parkeringsbromsen. De lusläser paragrafen i TSFS men kan inte svara mig om det är ok med handbroms eller ej och väljer att ta ärendet vidare och höra av sig senare. De ringer senare upp och säger att det finns inget i deras regler som hindrar mig från att han kvar parkeringsbromsen på släpet.
Ja hur ska man lyckas övertyga besiktningsmannen om detta? Känner mig inte så sugen på att åka tillbaka dit på ombesiktning och få nedslag på samma sak igen... Kan ombesiktningen göras på annat ställe än bilprovningen? Vi har opus här också.
Tacksam för svar och egna erfarenheter vid liknande besiktning.
När det gäller draganordningen så stämmer det att man inte får svetsa i den utan den ska vara som den är tillverkad.
Varierar såklart vem som utför svetsen, och en kunnig person kan naturligtvis bibehålla styrka, hållfasthet och funktion. Men sådana är reglerna.
Varierar såklart vem som utför svetsen, och en kunnig person kan naturligtvis bibehålla styrka, hållfasthet och funktion. Men sådana är reglerna.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Har aldrig hört att man kan ha kvar handbromsen om man typar om från bromsat till obromsat. Att reglerna är såna att man kan ha så på släpp generellt betyder ju inte att de godkänner det vid ombyggnation. Nyare släp som har den funktionen är typade med det.
Vad jag vet ska väl bromsarna sättas ur spel helt, wirar och stänger ska bort och lämpligtvis monteras en fast handske. Det är vad jag gjort på de jag byggt om iallafall. Svetsa på påskjutkomponenterna får man som sagt absolut inte göra.
Vad jag vet ska väl bromsarna sättas ur spel helt, wirar och stänger ska bort och lämpligtvis monteras en fast handske. Det är vad jag gjort på de jag byggt om iallafall. Svetsa på påskjutkomponenterna får man som sagt absolut inte göra.
Varför skulle man inte kunna ha det? Att kopplet måste bytas mot ett fast är rimligt. Men en parkeringsbroms kan ju inte påverka något. Sedan kan man ju ha synpunkter på hela fenomenet med obromsade släp, men det är en annan historia.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Kan och kan, att man kan bygga om släp på det viset är ju en ganska ny företeelse och det kan ju tänkas att det är speciella regler just för detta. Jag är dock inte på något vis fullt insatt i reglerna i detalj. jag har bara lärt mig att bromsen ska bort helt, punkt slut.
Det är möjligt att man kan peka på nå regler och få ha kvar parkeringsbromsen, det har jag ingen aning om.
Det är möjligt att man kan peka på nå regler och få ha kvar parkeringsbromsen, det har jag ingen aning om.
Det måste väl ändå vara den som gör nedslaget som ska motivera varför.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Det gjorde ju personen ifråga när det gäller ts besiktning. Det står sen vem som helst fritt att överklaga och få rättning på det.
På tal om emrolfs anledningar till omtypning: Blev det bestämt att släp under 750kg blir besiktningsbefriade 2018?
Jag gjorde en överklagan på besiktningsmannens beslut om parkeringsbromsen och igår kom Trafikverkets beslut, se bifogad bild.
Jag får såklart byta handsken som det svetsats i men parkeringsbromsen får vara kvar.
Jag får såklart byta handsken som det svetsats i men parkeringsbromsen får vara kvar.