Hej! Har villa med eget vatten ( djupborrad brunn) samt uppvärmning med bergvärmepump. På sistone har det uppstått problem med ett brölande ljud ( tryckstötar?) när man tappar vatten eller om t ex tvättmaskinen är igång. Det har blivit värre och jag lyckas inte identifiera var det kommer ifrån. Har förstått att det kan vara t ex trasiga backventiler som orsakar detta men undrar över om det kan vara vilken kran som helst som är trasig och det låter ändå om man öppnar en annan kran? Ljudet kommer centralt i huset, inte långt från huvudkran/ vp etc. Om t ex en backventil i duschblandare på övervåning är trasig, kan det ge tryckstötar/ oljud centralt när du öppnar valfri kran nere? Eller låter det vid just den kranen i så fall? Hittar som sagt inte var det låter… hjälp! Hur bär man sig åt?
Det för oväsen oavsett vilken kran som öppnas då.Troligtvis backventilen i blandarröret som sitter på inkommande KV under VP, den går inte att bara byta utan blir ett nytt blandarrör. För att komma rätt så fota blandarröret.
Hej, tack för svar. Här en bild på den enda ventil jag hittar som sitter mellan inkommande kallvatten och varmvatten, utanför VP. Dock ska sägas att ljudet hörs aldrig när VP är igång och värmer vatten till VVB ( drar vatten) utan bara när en tappkran öppnas i huset, alt toaletter spolas, TM/DM igång. (Om du möjligen menar växelventilen i VP så byttes den för ca ett år sen.)J jonaserik skrev:
Den är säkert för påfyllning av värmesystemet och är nog stängd. Det är en liknande den här som du ska leta efter, i den sitter en backventil. Känn på den när en kran öppnas om det skorrarC Cookies skrev:Hej, tack för svar. Här en bild på den enda ventil jag hittar som sitter mellan inkommande kallvatten och varmvatten, utanför VP. Dock ska sägas att ljudet hörs aldrig när VP är igång och värmer vatten till VVB ( drar vatten) utan bara när en tappkran öppnas i huset, alt toaletter spolas, TM/DM igång. (Om du möjligen menar växelventilen i VP så byttes den för ca ett år sen.)
Då ska det sitta något liknande mellan KV och VV på utsidan av VVB, då VP har bara 2 rör in/ut för VV. Med en blandarventil så är det för att tempen på VV inte ska bli mer än 55 C vid tappställe, skållningsrisk för barn, som bara öppnar VV-kranen. Kan vara en sådan här med och då finns ingen backventil i den. Känn även på vattenmätaren om du har kommunalt, i mätaren sitter det en back.C Cookies skrev:
Det sitter faktiskt ingen sån ventil längs vv-rör för tappkranar ut från vp. Det har iofs aldrig varit ett problem. Jag har tänkt att det på något sätt regleras av vp; vilken temp på vv den skickar ut i kranen. Så jag får väl gräva vidare.. 🤔