Jag lägger marksten i trädgården (25cm 0-32 kross, 5cm 2-5 flis) och är rädd att ram-/ytterstenarna ska sätta sig eller glida iväg i sidled över tiden så jag har lagt en stödkant av finbetong som håller emot i sidan av ytterstenarna.

Finbetongen blandade jag så den blev jordfuktad innan jag lade den mot stenen, därefter plattade jag till och strilade vatten över. Sedan dess (tre dagar) så har det regnat lite och jag har också eftervattnat vid ett par tillfällen.

Idag när jag skulle känna om betongen brunnit och blivit hård. Till min besvikelse lyckas jag relativt enkelt bryta loss betong som smulas sönder i handen på mig.:(

Kan det vara så att jag ska vänta ett par dagar till, dvs att betongen ännu inte brunnit eller har jag gjort nåt fel? Tips emottages med största tacksamhet!

Hur länge blandade och hur du betongen innan du lade den mot stenen? Rekommenderad tid är minst 10 minuter i frifallsblandare (tombola). Hur gammal var säcken?

Redigerat:
Rekomenderad blandningstid beror ju helt på vad tillverkar har angett. Samma med tillsatt vattenmängd.

Vanligen brukar man ju säga att cementen uppnår 95% av sin maximala kalltryckhållfasthet efter ca 28 dygn. Därav att man inte ska börja bygga direkt på en nygjuten platta osv.

Jag blandade inte speciellt länge och använde spade och skottkärra, inte tombola. Jag fick rekommendationen från leverantören av markstenen att jag skulle lägga lite torrbruk rakt på marken för stabilitetens skull så jag drog slutsatsen att om det funkar att lägga torrbruk rakt på marken så bör det inte bli sämre om man förblandar jordfuktigt lite snabbt.

Säcken var helt nyköpt från Byggmax som bör ha bra omsättning på sin betong, alltså: säcken borde vara nytillverkad.

TrumJalle skrev:
Jag blandade inte speciellt länge och använde spade och skottkärra, inte tombola. Jag fick rekommendationen från leverantören av markstenen att jag skulle lägga lite torrbruk rakt på marken för stabilitetens skull så jag drog slutsatsen att om det funkar att lägga torrbruk rakt på marken så bör det inte bli sämre om man förblandar jordfuktigt lite snabbt.

Säcken var helt nyköpt från Byggmax som bör ha bra omsättning på sin betong, alltså: säcken borde vara nytillverkad.
Där har du svaret, för lite vatten och för dåligt blandat. Blandningstiden är ännu längre om man handblandar. Du kan bila bort den befintliga betongen, har den inte härdat på tre dagar kommer den inte bli starkare tyvärr. Betong når 75% av sin sluthållfasthet på de 5 första dygnen. Köp ny och blanda exakt med vattenmängden som anges på säcken.

Det där med att lägga sand och cement mellan stenar har varit uppe förr här på BH. De kallar det betong men det är det inte.

Betong är en homogen massa där man noga vet vad och hur mycket man blandat i av främst vatten och cement.

När man vattnar torrbruk har man ingen koll på vad man får - det är vad du råkat ut för.

Antingen har du blandat så dåligt att du fått kattlort eller så har du vattnat för mycket ... eller kanske bådadera!

Att det skulle vara fel på betongen du fått hem från handlarn tror jag inte på.

Tack för era svar.
Anledningen till att jag gjort som jag gjort är till stor del pga de olika beskrivningar som kommer från tillverkarna av marksten.
Såhär skriver tex St Erik i sin läggningsbeskrivning:
"Där svängande bilar vrider stenarna från varandra kan kantstöden sättas i jordfuktad betong = en del cement+ tre delar grus, som blandas utan vatten och eftervattnas försiktigt när allt är färdigt ... "

Jag valde dock att inte blanda min betong själv utan köpte färdig.

Hej
Jag har satt både trappa och mur i betong och har då inte råkat ut för det.
Jag har använt grovbetong och blandat med lite vatten i skottkärran.
Konsistensen jag kört med har varit precis så den börjat klumpa sig.
Marken har jag vattnat duktigt innan jag lagt ut betongen och sedan komprimerat betongen med en bräda eller vad som funnits tillgängligt.
Det blir stenhårt över en natt och man får eftervattna lite lagom efter ca ett dygn.
Fredrik

Fredrik Å skrev:
Hej
Jag har satt både trappa och mur i betong och har då inte råkat ut för det.
Jag har använt grovbetong och blandat med lite vatten i skottkärran.
Konsistensen jag kört med har varit precis så den börjat klumpa sig.
Marken har jag vattnat duktigt innan jag lagt ut betongen och sedan komprimerat betongen med en bräda eller vad som funnits tillgängligt.
Det blir stenhårt över en natt och man får eftervattna lite lagom efter ca ett dygn.
Fredrik
Det låter som du gjort på samma sätt som jag, men kanske att det inte varit tillräckligt fuktigt under eftersom jag lagt betongen uppepå flis (2-5mm) som ju sannolikt dränerar väldigt bra. Sen har jag kanske eftervattnat lite väl mycket. Jag får experimentera lite.
Tack för ditt svar, då vet jag åtminstone att jag inte är helt fel ute (även om jag naturligtvis inser att hållfasthet och liknande inte kan förväntas bli lika bra som när man blandar helt efter anvisningarna på påsen)

Eftervattna efter ett dygn eller så.
Vattnar du för mycket eller innan betongen stelnat är risken att du spolar bort cementen med dålig hållfasthet som resultat.
Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.