13 767 läst · 51 svar
14k läst
51 svar
Brf styrelse kallar mig till möte, då jag lämnat in motioner!
Sida 1 av 4
Till föreningsstämman 2023 hade jag lämnat in motioner. Det gillade inte styrelsen, som ansåg att motionerna var i ämnen som enligt lag skulle handhas av styrelsen, inte stämman. Motionerna gällde problem med inomhusklimatet som inte hade åtgärdats, legionellarisk, skaderisk utomhus pga. styrelsens ändringar och att Likhetsprincipen inte hade följts.
Jag blev kallad till möte med styrelsen, som avsåg att inte ta upp motionerna på stämman. Jag krävde min rätt att få motionerna behandlade enligt Bostadsrättslagen, men styrelsen stod på sig. Jag gick inte till det kallade mötet. Vid stämman protesterade jag mot att motionerna inte var med och överlämnade min upplästa skrivelse till mötets ordförande och krävde att stämman skulle ajourneras och fortsättas med motionerna med. Detta ogillades av ordförande som menade att Bostadsrättslagen tillät att mötet kunde fortgå. ”Anser ni att mötet kan fortsättas” frågade ordförande och fick ett ”ja”. I protokollet stod ingenting om skrivelsen och ajourneringsbegäran eller beslutet att fortsätta. Motionerna sopades under mattan och styrelsen gjorde sedan ingenting alls i frågorna motionerna gällde.
Nu har det gått nästan två år och jag har inkommit med liknande motioner till årets stämma. Samma sak nu igen! Jag är kallad till möte med representanter för styrelsen! Nu tänker jag inte låta ämnena sopas under mattan längre. Styrelsen har gjort fel som måste döljas, därför vill styrelsen att medlemmarna inte skall få veta om problemen (fast flera är medvetna men är rädda för att strida för det). Styrelsen är hotfull emot mig i kallelsen och har använt hot mot andra medlemmar tidigare.
Nu till frågan jag ställer till er:
Jag tänker denna gång gå till mötet som jag förväntar mig kommer att likna vid inkvisition. Tyvärr tycker jag innerligt illa om personerna jag möter, vilket gör att jag kommer att behöva behärska mig utav bara den!
Vad skulle ni ha gjort? Mötet är imorgon torsdag.
Jag blev kallad till möte med styrelsen, som avsåg att inte ta upp motionerna på stämman. Jag krävde min rätt att få motionerna behandlade enligt Bostadsrättslagen, men styrelsen stod på sig. Jag gick inte till det kallade mötet. Vid stämman protesterade jag mot att motionerna inte var med och överlämnade min upplästa skrivelse till mötets ordförande och krävde att stämman skulle ajourneras och fortsättas med motionerna med. Detta ogillades av ordförande som menade att Bostadsrättslagen tillät att mötet kunde fortgå. ”Anser ni att mötet kan fortsättas” frågade ordförande och fick ett ”ja”. I protokollet stod ingenting om skrivelsen och ajourneringsbegäran eller beslutet att fortsätta. Motionerna sopades under mattan och styrelsen gjorde sedan ingenting alls i frågorna motionerna gällde.
Nu har det gått nästan två år och jag har inkommit med liknande motioner till årets stämma. Samma sak nu igen! Jag är kallad till möte med representanter för styrelsen! Nu tänker jag inte låta ämnena sopas under mattan längre. Styrelsen har gjort fel som måste döljas, därför vill styrelsen att medlemmarna inte skall få veta om problemen (fast flera är medvetna men är rädda för att strida för det). Styrelsen är hotfull emot mig i kallelsen och har använt hot mot andra medlemmar tidigare.
Nu till frågan jag ställer till er:
Jag tänker denna gång gå till mötet som jag förväntar mig kommer att likna vid inkvisition. Tyvärr tycker jag innerligt illa om personerna jag möter, vilket gör att jag kommer att behöva behärska mig utav bara den!
Vad skulle ni ha gjort? Mötet är imorgon torsdag.
Jag skulle gått med i styrelsen och drivit frågorna genom att kliva ned från läktaren och ta plats på spelplanen. Ofta får man då insikt i att problemen kan vara mer komplexa än man initialt trott och att allt kostar pengar och kräver energi vilket ger perspektiv.
Medlem
· Stockholm
· 4 295 inlägg
Jag skulle behärskat mig.
Glöm inte att styrelsen är mötesproffs.
Kan du på kort varsel skicka en ersättare som är vass så gör det.
Sen kan det vara så att du skjuter vilt omkring dig, så välj en fråga, den enklaste och driv bara den.
Använd "de små stegens tyranni" istället för "den brända jordens taktik".
/Workingclasshero
Glöm inte att styrelsen är mötesproffs.
Kan du på kort varsel skicka en ersättare som är vass så gör det.
Sen kan det vara så att du skjuter vilt omkring dig, så välj en fråga, den enklaste och driv bara den.
Använd "de små stegens tyranni" istället för "den brända jordens taktik".
/Workingclasshero
Om samma sak händer på nästa möte så begär uttryckligen att din begäran om ajournering protokollförs.
Gillar de inte motionerna kan de föreslå att mötet beslutar att de ska hanteras av styrelsen. Men att vägra ta upp dem är inte okej. Även alla motioner ska tas upp, även de som inte är vettiga.
Gillar de inte motionerna kan de föreslå att mötet beslutar att de ska hanteras av styrelsen. Men att vägra ta upp dem är inte okej. Även alla motioner ska tas upp, även de som inte är vettiga.
Eftersom det inte verkar finnas en majoritet som tycker som TS (?) så är det väl inte troligt att ufallet skulle vara ett annat även fast motionerna skulle tas upp på mötet.
Efter att sett fejder på nära håll fortsätta under många år så kan jag konstatera att skyttegravarna redan grävts i denna.
TS måste bestämma sig för att skita i allt och låta det vara eller eskalera med att ta hjälp av en advokat/jurist etc.
Eskaleringen krävs om det ska bli någon skillnad med det är en stor ekonomisk risk för TS att ta och en social risk i föreningen.
Annars skulle jag gjort som föreslagits koncentrerar sig på en sak som man kan få en majoritet med sig på och/eller få någon annan att skriva/skicka in motionen.
Ensam är inte stark.
/ATW
Efter att sett fejder på nära håll fortsätta under många år så kan jag konstatera att skyttegravarna redan grävts i denna.
TS måste bestämma sig för att skita i allt och låta det vara eller eskalera med att ta hjälp av en advokat/jurist etc.
Eskaleringen krävs om det ska bli någon skillnad med det är en stor ekonomisk risk för TS att ta och en social risk i föreningen.
Annars skulle jag gjort som föreslagits koncentrerar sig på en sak som man kan få en majoritet med sig på och/eller få någon annan att skriva/skicka in motionen.
Ensam är inte stark.
/ATW
Medlem
· Västernorrland
· 11 268 inlägg
alternativet är väl att få övriga medlemmar med sig och avsätta styrelsen.........
Det går att blockera registrering av årsmötesprotokollet. Med hänvisning till att det är oriktigt. Förr gjorde man det hos PRV men det kanske är Bolagsverket numera? Därefter måste man stämma föreningen. Du behöver en advokat om du ska genomföra detta och du behöver vara ganska säker på att vinna annars kommer det kosta en massa pengar. Sexsiffrigt.
När protokollet är blockerat så är också alla beslut i det blockerade.
När protokollet är blockerat så är också alla beslut i det blockerade.
Om du inte får med dig några andra medlemmar på korståget mot styrelsen kan det vara ett tecken på att de inte håller med dig.
Lämnade du in motionerna i avsatt tid innan årsmötet i enlighet med stadgarna?
Lämnade du in motionerna i avsatt tid innan årsmötet i enlighet med stadgarna?
Motioner som inkommit i tid ska tas upp på årsmötet, precis som Daniel skriver. Styrelsen kan sen rekommendera att motionen godkänns eller avslås. Anser styrelsen att motionen behandlar något som ligger i styrelsen uppdrag att sköta kan de rekommendera avslag på motionen med det som motivering, men motionen ska tas upp.
Att styrelse agerar som de gör tolkar jag snarare som att de inte är proffs.
Jag kan ge två råd till TS
1. Skriv väldigt tydliga motioner, alltför många är mer eller mindre obegripliga, motsägande eller inte tydliga med vad stämman ska fatta beslut om. Det är bra om det är formulerat som en fråga som kan besvaras med ett ja eller nej. Undvik att blanda in personliga känslor eller annat som inte är relevant.
2. Se till att få med dig andra medlemmar (en förutsättning är nog att 1 är uppfyllt om man ska lyckas)
Att styrelse agerar som de gör tolkar jag snarare som att de inte är proffs.
Jag kan ge två råd till TS
1. Skriv väldigt tydliga motioner, alltför många är mer eller mindre obegripliga, motsägande eller inte tydliga med vad stämman ska fatta beslut om. Det är bra om det är formulerat som en fråga som kan besvaras med ett ja eller nej. Undvik att blanda in personliga känslor eller annat som inte är relevant.
2. Se till att få med dig andra medlemmar (en förutsättning är nog att 1 är uppfyllt om man ska lyckas)
Inomhus klimat etc kan du vånda dig till kommunen som i sin tur gör en utredning om det är bristfällig ventilation eller vad det kan vara, tänker att även varmvattnet om du anser att det är för låg temperatur att det kan bli legionella.