D Daniel 109 skrev:
Inte dåligt, du planerar till och med att ha dusch i duschen. Jag blir verkligen imponerad.

Jag är inte så säker på att dyra material imponerar på alla köpare.
Eller hur xd, fick bli en kompromiss med frugan som inte kunde släppa badkars idèn.

Det tror jag säkert, alla har olika samk och tycker olika vi renoverar i grund och botten för oss själva så vi kan trivas där i 6-8år, men betraktar lägenheten som en investering också. Och med exklusiva materialval menar jag matrial som håller längre och slits inte lika mycket som t ex ek dörrar köksbänk i sten/kvarts ordentligt parkett inbyggda garderober osv. Så att man maximerar värdet av lgh och får en tidlöst och långvarig inredning. :D
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bägge vägguttagen kommer att behövas plockas bort, detta eftersom badkaret kommer att komma närmare än 60 cm ifrån dessa.

[länk]
Funkar det inte med ip67 klassade vägguttag?
 
M Micke1994 skrev:
Funkar det inte med ip67 klassade vägguttag?
Eller vad säger jag dem båda tas bort för vi ska ha ett integrerat uttag i överskåpet :D
 
M Micke1994 skrev:
Funkar det inte med ip67 klassade vägguttag?
Nej!
Läs dokumentet jag länkade till.
 
M Micke1994 skrev:
Funkar det inte med ip67 klassade vägguttag?
Nej, inom området 120 cm från dusch, eller 60 cm från badkarskant får det överhuvudtaget inte finnas ett vägguttag. Ett vägguttag med hög IP klass håller för övrigt bara den klassen när det inte används och luckan är stängd.
 
  • Gilla
Micke1994
  • Laddar…
M Micke1994 skrev:
Hej behöver lite hjälp från er kunniga om ämnet hur jag ska gå tillväga för att få Brf att godkänna.
Vi börjar kanske med att föreningen godkände att jag sätter nytt kakel på golvet och badkar tvättställ osv.
Men de förbjuder att jag byter karm till badrummet, de gjorde stambyte 2017 och då renovera badrummet tråkigt nog förra ägaren en äldre tant tog det billigaste möjliga eller bara det man fick utan några uppgraderingar där med använda dem den gamla dörr karmen med gamla fästen och slitage den ser bara gammal och äcklig ut samma med tröskeln in till badrummet och jag vill inte hålla på att sända och lacka den, foder var det någon klant som bara slängde på utan att ens kapa i 90vinkel.

Vi håller på att totalrenovera lägenheten och jag trodde fasiken inte man inte hade fått lov att byta ut dörr karm på badrummet, och nu har jag redan beställt ett paket fina ek dörrar med karmar för 40k till hela lägenheten:(( då det var 10veckors leverans tid.

Grejen är att när vi sätter ditt badkar med dusch så kommer vi också ha en dusch vägg som sträcker sig hela vägen upp, blir det inte så då att allt från duschväggen kommer klassas som våtutrymme 2?

Någon som vet hur jag kan gå tillväga för att få igenom detta?

Jag kan visserligen bara ta ditt en karm och sätta in den efter dem har varit inne och godkänt renoveringen men inte vill man riskera bråk med alla äldre i styrelsen när man vill no i lgh i 6-8år.

Alla tips och info uppskattas sjuk mycket!!


[länk]
Då kommer det en uppdatering i tråden, med andra ord ingen tätsikt uppdragen och då är detta fritt fram att byta karmen och om styrelsen slår en på fingrarna får man lugnt och sansat för det äldre hur reglerna är i verkligheten och att jag bröt inte mot någon lag/ tog sönder tätskiktet (y)
M Micke1994 skrev:
Hej behöver lite hjälp från er kunniga om ämnet hur jag ska gå tillväga för att få Brf att godkänna.
Vi börjar kanske med att föreningen godkände att jag sätter nytt kakel på golvet och badkar tvättställ osv.
Men de förbjuder att jag byter karm till badrummet, de gjorde stambyte 2017 och då renovera badrummet tråkigt nog förra ägaren en äldre tant tog det billigaste möjliga eller bara det man fick utan några uppgraderingar där med använda dem den gamla dörr karmen med gamla fästen och slitage den ser bara gammal och äcklig ut samma med tröskeln in till badrummet och jag vill inte hålla på att sända och lacka den, foder var det någon klant som bara slängde på utan att ens kapa i 90vinkel.

Vi håller på att totalrenovera lägenheten och jag trodde fasiken inte man inte hade fått lov att byta ut dörr karm på badrummet, och nu har jag redan beställt ett paket fina ek dörrar med karmar för 40k till hela lägenheten:(( då det var 10veckors leverans tid.

Grejen är att när vi sätter ditt badkar med dusch så kommer vi också ha en dusch vägg som sträcker sig hela vägen upp, blir det inte så då att allt från duschväggen kommer klassas som våtutrymme 2?

Någon som vet hur jag kan gå tillväga för att få igenom detta?

Jag kan visserligen bara ta ditt en karm och sätta in den efter dem har varit inne och godkänt renoveringen men inte vill man riskera bråk med alla äldre i styrelsen när man vill no i lgh i 6-8år.

Alla tips och info uppskattas sjuk mycket!!


[länk]
 
  • Två olika golvtyper möts vid tröskel; kakel och träimitation. Sladdar på golvet, dörröppning till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparation eller renovering pågår; trasigt trägolv möter kakel; oskyddade kablar; dörromfattning och list skadad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Med all sannolikhet så hittar du ett litet uppvik av tätskiktet under den ljusa silikonsträngen som ansluter mellan klinker och tröskel:

Närbild på trä med skruv, texturdetaljer, fog mellan trä och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den övre påskruvande trälisten är inte ihopsatt med tätskiktet. Om den undre tröskeln går att få bort på ett enkelt sätt eller är limmad ihop med tätskiktet märker man först om man river. Karmarna och listverket på dörrens insida är heller ingen del av tätskiktet.

I grund och botten skyddas dessa trädetaljer av fallet mot golvbrunnen och anståndet till duschplatsen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men är det så mycket att se? Det borde ju typ bara synas en mjukfog. BKR 2015 års regler som var aktuella när badrummet byggdes:

[bild]

[länk]
Är det korrekt gjort går det inte se. Man kan också med fördel använda hårdfog

Tröskel mellan ljust trägolv och grått stengolv, dörrkarm. Overgång mellan två rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Senaste BKR:
Om dörr eller fönster är placerad i våtzon 1 ska tätskikt dras ut på karm
för att på så sätt skydda väggskivans kant, se figur 12.
...
Vid golv/väggvinkeln ska försegling alltid utföras kontinuerligt mellan
tröskel, karm och vägg oavsett placering i rummet.
...
Försegling mot tröskel eller blindtröskel ska ske genom uppvik av tät-
skikt och tillhörande försegling mot tröskeln minst till nivå för färdigt
golv, se figur 13.
Uppvikets överkant vid dörröppningen ska vara minst 20 mm över tät-
skiktets horisontella nivå vid golvbrunnsflänsen.
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf avsnitt 6.3, och, 6.3.2
Enligt figur 13 ska det vara mjukfog ovanpå uppviket (förseglingen) mot tröskeln. Gissningsvis för att träet i tröskeln kan röra på sig.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Senaste BKR:
[länk] avsnitt 6.3, och, 6.3.2
Enligt figur 13 ska det vara mjukfog ovanpå uppviket (förseglingen) mot tröskeln. Gissningsvis för att träet i tröskeln kan röra på sig.
Jag har skippat mjukfog på alla ställen i badrummet. Inget som spruckit sedan 2014 så snart 10 år. Dock hade jag inte massiv konstruktion kanske jag skulle tänka annorlunda. Mjukfog blir så jävla vidrig efter ett tag speciellt i våtutrymmen så glad jag sker i det.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Senaste BKR:
[länk] avsnitt 6.3, och, 6.3.2
Enligt figur 13 ska det vara mjukfog ovanpå uppviket (förseglingen) mot tröskeln. Gissningsvis för att träet i tröskeln kan röra på sig.
Var det samma regler när badrummet byggdes 2015?
 
T Tubes skrev:
Var det samma regler när badrummet byggdes 2015?
20mm regeln gällde iaf. För var själv noga med att kanten på uppviket hamnade precis 20.00mm från brunnen.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har skippat mjukfog på alla ställen i badrummet. Inget som spruckit sedan 2014 så snart 10 år. Dock hade jag inte massiv konstruktion kanske jag skulle tänka annorlunda. Mjukfog blir så jävla vidrig efter ett tag speciellt i våtutrymmen så glad jag sker i det.
Det går säkert bra med hårdfog i en del badrum men det betyder ju inte att det går bra i alla. Det var mest tänkt som en tankeställare för andra så att de inte tror att det är enligt dagens branschregler. Det var därför jag inte citerade dig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går säkert bra med hårdfog i en del badrum men det betyder ju inte att det går bra i alla. Det var mest tänkt som en tankeställare för andra så att de inte tror att det är enligt dagens branschregler. Det var därför jag inte citerade dig.
Fogen ligger ovanpå fuktspärren så påverkar exakt noll. Det är en kosmetisk detalj

Edit: notera avsnittet om mjukfog. Det står bör och är allså inte ett krav
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.