Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Fast då får det en annan juridisk innebörd.
Nu följer jag dig inte. För att klargöra, menar du att styrelser generellt har laglig rätt att renovera bostadsrättshavares badrum på deras bekostnad varje gång det finns en risk för omfattande skador? En sådan risk finns ju för nästan alla badrum så styrelser har därmed laglig rätt att renovera i princip vilket badrum som helst efter eget godtycke?
 
  • Gilla
Micke1994
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu följer jag dig inte. För att klargöra, menar du att styrelser generellt har laglig rätt att renovera bostadsrättshavares badrum på deras bekostnad varje gång det finns en risk för omfattande skador? En sådan risk finns ju för nästan alla badrum så styrelser har därmed laglig rätt att renovera i princip vilket badrum som helst efter eget godtycke?
Nej, men du kan inte stoppa in ordet omedelbar i en lagtext.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, men du kan inte stoppa in ordet omedelbar i en lagtext.
Nu är du inte helt hederlig i utbytet, jag har inte stoppat in ordet omedelbar i en lagtext.

Jag vidhåller att syftet med regleringen i bostadsrättslagen är att styrelsen ska kunna agera om lägenheten är i så dåligt skick att det finns omedelbar risk för skada på byggnaden. Styrelsen kan alltså inte agera utifrån formfel som t ex att ett tätskikts anslutning till en dörrpost har modifierats. Risken måste vara påtaglig här och nu för att styrelsen ska kunna agera, alltså m a o omedelbar.
 
  • Gilla
Micke1994 och 1 till
  • Laddar…
Jag försökte titta på bilden.. men jag kunde inte se något tätskikt som är limmat mot tröskel. Kan ha sett fel. Men kan du inte ta en bild så ser man bättre ? För om det inte finns något uppvik sp spelar det ju ingen roll :)
 
  • Gilla
Micke1994
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag försökte titta på bilden.. men jag kunde inte se något tätskikt som är limmat mot tröskel. Kan ha sett fel. Men kan du inte ta en bild så ser man bättre ? För om det inte finns något uppvik sp spelar det ju ingen roll :)
Men är det så mycket att se? Det borde ju typ bara synas en mjukfog. BKR 2015 års regler som var aktuella när badrummet byggdes:

En teknisk illustration som visar avslutning mot tröskel med tätskikt, keramisk platta och fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20120149/BBV-15-1.pdf
 
  • Gilla
Micke1994
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men är det så mycket att se? Det borde ju typ bara synas en mjukfog. BKR 2015 år regler som var aktuella när badrummet byggdes:

[bild]

[länk]
Ja de tär det.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men är det så mycket att se? Det borde ju typ bara synas en mjukfog. BKR 2015 års regler som var aktuella när badrummet byggdes:

[bild]

[länk]


I de flesta badrummen jag har stött på så brukar man kunna se att det är
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men är det så mycket att se? Det borde ju typ bara synas en mjukfog. BKR 2015 års regler som var aktuella när badrummet byggdes:

[bild]

[länk]
Jag skulle gärna vilja se bilden i alla fall. för att se hur det ser ut. jag har sett många badrum där plattsättaren väljer att låta tätskiktet gå över fogen/mjukfogen.
 
  • Gilla
Hjaal och 1 till
  • Laddar…
Lite off tropic.. men jag skulle också fundera över placeringen av vägguttaget? Hur nära duschen är vägguttaget till tvättmaskinen?
 
BirgitS
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Lite off tropic.. men jag skulle också fundera över placeringen av vägguttaget? Hur nära duschen är vägguttaget till tvättmaskinen?
Räknar man antalet klinkerplattor och kombinerar det med att de verkar vara 10x10 med tanke på hur det ser ut vid golvbrunnen är väggen 160 cm och sen är duschmunstycket en bit från väggen men antagligen inte mer än 40 cm.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu är du inte helt hederlig i utbytet, jag har inte stoppat in ordet omedelbar i en lagtext.

Jag vidhåller att syftet med regleringen i bostadsrättslagen är att styrelsen ska kunna agera om lägenheten är i så dåligt skick att det finns omedelbar risk för skada på byggnaden. Styrelsen kan alltså inte agera utifrån formfel som t ex att ett tätskikts anslutning till en dörrpost har modifierats. Risken måste vara påtaglig här och nu för att styrelsen ska kunna agera, alltså m a o omedelbar.
Men som sagt lagtexten har inget om omedelbart utan det är din egen tolkning.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Men som sagt lagtexten har inget om omedelbart utan det är din egen tolkning.
Nej, det är inte min egen tolkning utan finns i propositionstexten. Jag har aldrig hävdat att ordet omedelbart finns i själva lagtexten, det är ditt påstående att jag har hävdat det. Det var lagstiftarens skäl till att denna möjlighet infördes i bostadsrättslagen i början av 90-talet. Vägen att för styrelsen gå via domstol fanns innan dess men ansågs ta för lång tid i de akuta fallen.
 
  • Gilla
Micke1994 och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag försökte titta på bilden.. men jag kunde inte se något tätskikt som är limmat mot tröskel. Kan ha sett fel. Men kan du inte ta en bild så ser man bättre ? För om det inte finns något uppvik sp spelar det ju ingen roll :)
Tar fler och laddar upp när jag är i lägenheten i veckan :D bara dessa jag hade för tillfället
 
Jag reagerade också på uttaget. Men räknar man klinkers på bilden, och antar att de är 10 cm, så blir det mer än 120 cm. Vilket är ok.
 
  • Gilla
Micke1994
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad händer om (du eller) nästa ägare tar bort badkaret?
Demmpa Demmpa skrev:
Vad händer om (du eller) nästa ägare tar bort badkaret?
Demmpa Demmpa skrev:
Vad händer om (du eller) nästa ägare tar bort badkaret?
Det är nog det minsta jag bryr mig om helt ärligt. Vi ska ändå sätta nytt kakel på golvet bygga in badkaret samt kakla den med och sätta ditt dusch med shower samt duschvägg, så att alla är glada. Det är snarare att ny potentiell köpare i framtiden ifrågasätter varför karmen är ej bytt när vi har totalrenoverat allt annat samt använt mer exklusiva materialval som man inte hittar på Bauhaus/Hornbach.
Kan tillägga att lgh blir värderad över 2-2,3mln kr när renoveringen är färdig och då gäller perfektion och attention to detail kan jag lova. Lite därför jag blev så förvånad när jag läste mailet från ordföranden...
 
M Micke1994 skrev:
Det är nog det minsta jag bryr mig om helt ärligt. Vi ska ändå sätta nytt kakel på golvet bygga in badkaret samt kakla den med och sätta ditt dusch med shower samt duschvägg, så att alla är glada. Det är snarare att ny potentiell köpare i framtiden ifrågasätter varför karmen är ej bytt när vi har totalrenoverat allt annat samt använt mer exklusiva materialval som man inte hittar på Bauhaus/Hornbach.
Kan tillägga att lgh blir värderad över 2-2,3mln kr när renoveringen är färdig och då gäller perfektion och attention to detail kan jag lova. Lite därför jag blev så förvånad när jag läste mailet från ordföranden...
Sen för man naturligtvis berätta det om jag hade skadat tätskiktet men som någon annan skrev får man väl slå söder några kakel bitar och sätta ditt tätskikt samt dokumentera det hela om dem nu kommer komma med tvång om återställning.
 
Inte dåligt, du planerar till och med att ha dusch i duschen. Jag blir verkligen imponerad.

Jag är inte så säker på att dyra material imponerar på alla köpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.