C cpalm skrev:
Nä, den gamla devisen med att hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite stämmer inte lika bra i alla sammanhang. Väck inte den björn som sover är ibland en bättre väg.
”Ber hellre om ursäkt efteråt än ett nej innan”
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är tyvärr en tråkig utveckling vi ser att många styrelser försöker detaljstyra, snart ska det förbjudas för medlemmar att släppa väder i sin egen bostadsrätt utan utsläppsrätter….
Jag gissar utan sifferunderlag att det snarare är tvärt om. Som jag minns min ungdoms 90-tal så var det betydligt mer stöveltramp i samhället generellt och auktoritetstron var enorm. Sa en styrelseordförande åt dig att det var på ett visst sätt så var det så och det fanns inget sätt att kolla om det var sant eller inte. Man accepterade och inordnade sig. Så jag tror det som har hänt är att när vi alla fick tillgång till internet så insåg vi hur förljuget samhället var och en andel av befolkningen började syna bluffarna. Auktoritetstron störtdök så nu måste styrelser faktiskt följa vår lagstiftning och kan inte frifräsa med eget hittepå.

Min första lägenhet i en HSB-förening sköttes ju närmast på ett olagligt sätt av den eviga styrelsen har jag insett så här i efterhand. Men vid de 20 så brydde jag mig naturligtvis inte och såg noga till att hålla mig under radarn för föreningens styrelse och förvaltarna, naturligtvis med 90-talsutgångspunkten att allt jag gjorde med lägenheten var fel eller otillåtet. Det var det inte.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Styrelsen har helt enkelt fel och vi får ge dem att bostadsrättslagen är lite ointuitiv. Du får alltså byta karm som du önskar och styrelsen har gjort ett olagligt övertramp när de har lagt sig i underhållet av din lägenhet på detta sätt. De menar säkert väl och är bara okunniga.

När föreningen ordnade med stambyte/badrumsrenovering och tillhörande karmbyte så tog föreningen på sig ett utökat ansvar för underhåll som normalt ligger på bostadsrättshavaren. Detta gjorde föreningen med rätt som de fått av stämman som beslutat det samt (juridiskt sett rätt underlig) praxis som säger att BRFer som river medlemmarnas badrum ska återställa det. Men när åtgärden genomförts så ligger fortfarande det inre underhållsansvaret för lägenheten på dig som bostadsrättshavare.

Det är således du som beslutar om kakel, tätskikt, karmar, innerdörrar o s v. Om det ska bytas, repareras eller underhållas. Inget av detta har styrelsen med att göra, det är inte deras ansvar. Och det spelar ingen roll vad som står i stadgarna eftersom detta tillhör fundamenten i bostadsrättslagen som slår t ex olagligt formulerade stadgar.

Vad gäller det sociala, hur man övertygar äldre okunniga personer i styrelsen som också kanske kämpar med viss kognitiv nedgång. Ja, det kan vara svårt. Hjärnan gillar sällan nyheter i det tillståndet utan biter sig fast i principer och gamla missuppfattningar. Om det är auktoritetstroende och osäkra individer så gynnar det dig. Kanske är föreningen med i Bostadsrätterna eller liknande förening med juridisk hjälp till styrelsen? Säg att du har undersökt frågan med jurist och att karmen ligger på ditt underhållsansvar enligt uppgift. Om styrelsen kan inkomma med ett sakkunnigt utlåtande från annan jurist så är du mycket intresserad.

Jag skulle bara byta karmen om det är tekniskt genomförbart på ett rimligt sätt, synd att du frågade styrelsen först.
Mycket bra skrivet, har jag lite underlag att gå efter. Det dumma är att jag vet att man ska hålla tyst om mycket när det gäller en brf men inför tillträdet gjorde dem en besiktning av lgh och fråga då mig om den skulle renoveras pga skicket den var i jag sa naturligtvis ja då kom de med en blankett om anmälan inför renoveringen som ska fyllas i allt från när den pågår och avslutas vem man anlitar och sista sidan skulle ordförande godkänna ansökan om renovering xd, litte udda måste jag säga för jag rör inga avlopp vattendragningar osv saker som man måste med tvång informera och utföra fackmannamässigt. Jag får väl ta och byta dem sist, och med tanke med lagen att jag gör inga farliga ingrep har dem väl ingen rätt att komma in i lägenheten och kolla läget?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar utan sifferunderlag att det snarare är tvärt om. Som jag minns min ungdoms 90-tal så var det betydligt mer stöveltramp i samhället generellt och auktoritetstron var enorm. Sa en styrelseordförande åt dig att det var på ett visst sätt så var det så och det fanns inget sätt att kolla om det var sant eller inte. Man accepterade och inordnade sig. Så jag tror det som har hänt är att när vi alla fick tillgång till internet så insåg vi hur förljuget samhället var och en andel av befolkningen började syna bluffarna. Auktoritetstron störtdök så nu måste styrelser faktiskt följa vår lagstiftning och kan inte frifräsa med eget hittepå.

Min första lägenhet i en HSB-förening sköttes ju närmast på ett olagligt sätt av den eviga styrelsen har jag insett så här i efterhand. Men vid de 20 så brydde jag mig naturligtvis inte och såg noga till att hålla mig under radarn för föreningens styrelse och förvaltarna, naturligtvis med 90-talsutgångspunkten att allt jag gjorde med lägenheten var fel eller otillåtet. Det var det inte.
Hmmm säger du det Hsb, då har jag lite att se fram emot med tanke på att.styrelsen är 70+....
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Samma sak med tröskeln, tätskiktet är uppvikt mot tröskeln.
Det är rätt nära duschen, ser det ut som, så det är viktigt att tätskiktet inte blir skadat.
A jag vet och det är någon med erfarenhet av 200+ badrum renoveringar som kommer fräscha upp mitt badrum lägga nytt kakel på kakel på golvet, sätta in badkar med duschvägg och rent praktiskt så kommer vatten ej lämna badkaret om du försåubad jag menar. Därför så är detta näst intill risk fritt skulle jag tycka.
 
BirgitS
Ett problem som kanske kan uppstå är om ditt byte av karm och tröskel orsakar en vattenskada därför att badrummet inte längre uppfyller branschreglerna gällande tätskikt. Då kan det bli så att försäkringsbolagen inte vill betala och ansvarsförsäkringen för bolaget som renoverade badrummen gäller inte eftersom du har ändrat så att det inte längre är fackmässigt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är tyvärr en tråkig utveckling vi ser att många styrelser försöker detaljstyra, snart ska det förbjudas för medlemmar att släppa väder i sin egen bostadsrätt utan utsläppsrätter….
Tänker att de är ett försök att skydda föreningen från oväntade kostnader. Problemet ligger väll i att vid en större vatten skada faller en stor kostnad på föreningen även om anledningen är en medlem byta karmen och skadat tätskiktet. Själv tycker jag inte ansvaret vid en skada är balanserat och när jag va ordförande tycket jag de fakturorna sved värst (som är ett resultat av att någon medlem accepterat de allra lägsta anbudet och inte tagit ansvar för resultatet)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Micke1994 skrev:
Mycket bra skrivet, har jag lite underlag att gå efter. Det dumma är att jag vet att man ska hålla tyst om mycket när det gäller en brf men inför tillträdet gjorde dem en besiktning av lgh och fråga då mig om den skulle renoveras pga skicket den var i jag sa naturligtvis ja då kom de med en blankett om anmälan inför renoveringen som ska fyllas i allt från när den pågår och avslutas vem man anlitar och sista sidan skulle ordförande godkänna ansökan om renovering xd, litte udda måste jag säga för jag rör inga avlopp vattendragningar osv saker som man måste med tvång informera och utföra fackmannamässigt. Jag får väl ta och byta dem sist, och med tanke med lagen att jag gör inga farliga ingrep har dem väl ingen rätt att komma in i lägenheten och kolla läget?
Det här är ännu en felaktighet i din förening. Du kan underhålla din lägenhet utan att informera styrelsen. Men du måste ha styrelsens tillstånd om du vill ändra på ledningar för avlopp, tappvatten, radiatorer, ventilation eller göra ingrepp i en bärande vägg. Observera att du vanligen får göra ren reparation av t ex tappvattenledningarna i köket utan tillstånd (kolla stadgarna), det är inte en ändring utan enbart reparation. Du får inte göra reparationer på de delar som enligt stadgarna ligger på föreningens ansvar, det ska föreningen utföra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M Micke1994 skrev:
A jag vet och det är någon med erfarenhet av 200+ badrum renoveringar som kommer fräscha upp mitt badrum lägga nytt kakel på kakel på golvet, sätta in badkar med duschvägg och rent praktiskt så kommer vatten ej lämna badkaret om du försåubad jag menar. Därför så är detta näst intill risk fritt skulle jag tycka.
En av de vanligaste skadeorsakerna numera verkar vara att rörskarvar börjar läcka.och då hjälper det inte med ett badkar och dörrar.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Samma sak med tröskeln, tätskiktet är uppvikt mot tröskeln.
Det är rätt nära duschen, ser det ut som, så det är viktigt att tätskiktet inte blir skadat.
Tänkte att den ingick i dörrkarmen..Men det gör den ju inte på modernare karmar...

Tätskiktet kanske ligger mer i samfällighetens/föreningens ansvar?

Ytskikt gör ju inte det så det bör man ju kunna få välja fritt.

Hade jag ägt lägenheten så hade jag gladeligen betalat tusenlapparna och fått det ytskikt jag tycker är fint
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett problem som kanske kan uppstå är om ditt byte av karm och tröskel orsakar en vattenskada därför att badrummet inte längre uppfyller branschreglerna gällande tätskikt. Då kan det bli så att försäkringsbolagen inte vill betala och ansvarsförsäkringen för bolaget som renoverade badrummen gäller inte eftersom du har ändrat så att det inte längre är fackmässigt.
Men finns det ingen möjlighet eller sätt att byta ut den utan att skada tätskiktet? Med tanke på att ett badkar kommer sitta och ända stället

där det hamnar vatten, hur i hela världen lyckades man inte få vatten skador innan dem börjar med tätskikt?

Det hade varit annan femma om karmen inte var från sjuttio talet söder och kärra svart på vissa ställen.
 
Claes Sörmland
T topmount skrev:
Tänker att de är ett försök att skydda föreningen från oväntade kostnader. Problemet ligger väll i att vid en större vatten skada faller en stor kostnad på föreningen även om anledningen är en medlem byta karmen och skadat tätskiktet. Själv tycker jag inte ansvaret vid en skada är balanserat och när jag va ordförande tycket jag de fakturorna sved värst (som är ett resultat av att någon medlem accepterat de allra lägsta anbudet och inte tagit ansvar för resultatet)
Men man får sätta sig över de där privata rättvisekänslorna och förvalta föreningen enligt bostadsrättslagen. Man kan tycka mycket är konstigt med den juridiska konstruktionen men den är vad den är och besluten är politiska, inget man kan fippla med i föreningen. Trivs man inte med den så får man flytta till hyresrätt eller ägandelägenhet. Och styrelseuppdraget handlar i allt väsentligt om att städa efter andra, det är minst sagt oglamoröst att sitta i en BRF styrelse. Särskilt om det är en mindre sådan utan bra teknisk förvaltare som kan ta hand om allt som medlemmar och besökare ställer till med.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tätskiktet kanske ligger mer i samfällighetens/föreningens ansvar?
Tätskiktet ingår i medlemmens ansvarsområde men eftersom det kan påverka fastigheten och grannar så har föreningar normalt regler om att allt arbete med det ska utföras fackmässigt och ofta krävs det ett företag med medlemskap i BKR, Säker vatten etc. så att det finns ett våtrumsintyg och företagsansvar..
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tänkte att den ingick i dörrkarmen..Men det gör den ju inte på modernare karmar...

Tätskiktet kanske ligger mer i samfällighetens/föreningens ansvar?

Ytskikt gör ju inte det så det bör man ju kunna få välja fritt.

Hade jag ägt lägenheten så hade jag gladeligen betalat tusenlapparna och fått det ytskikt jag tycker är fint
Tycker man men det gjorde inte förra ägaren.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Tätskiktet ingår i medlemmens ansvarsområde men eftersom det kan påverka fastigheten och grannar så har föreningar normalt regler om att allt arbete med det ska utföras fackmässigt och ofta krävs det ett företag med medlemskap i BKR, Säker vatten etc. så att det finns ett våtrumsintyg och företagsansvar..
Sådana krav kan inte föreningen ställa. Man kan ställa krav på fackmässighet och detta garanteras via konsumenttjänstlagen så fort en konsument köper in en tjänst på den öppna marknaden. D v s vilken tjänst en bostadsrättshavare än köper in från vilket företag som helst som säljer tjänsten så är fackmässigt utförande garanterat.

Att det sen i praktiken fuskas i branschen är en annan sak.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.