Hej behöver lite hjälp från er kunniga om ämnet hur jag ska gå tillväga för att få Brf att godkänna.
Vi börjar kanske med att föreningen godkände att jag sätter nytt kakel på golvet och badkar tvättställ osv.
Men de förbjuder att jag byter karm till badrummet, de gjorde stambyte 2017 och då renovera badrummet tråkigt nog förra ägaren en äldre tant tog det billigaste möjliga eller bara det man fick utan några uppgraderingar där med använda dem den gamla dörr karmen med gamla fästen och slitage den ser bara gammal och äcklig ut samma med tröskeln in till badrummet och jag vill inte hålla på att sända och lacka den, foder var det någon klant som bara slängde på utan att ens kapa i 90vinkel.

Vi håller på att totalrenovera lägenheten och jag trodde fasiken inte man inte hade fått lov att byta ut dörr karm på badrummet, och nu har jag redan beställt ett paket fina ek dörrar med karmar för 40k till hela lägenheten:(( då det var 10veckors leverans tid.

Grejen är att när vi sätter ditt badkar med dusch så kommer vi också ha en dusch vägg som sträcker sig hela vägen upp, blir det inte så då att allt från duschväggen kommer klassas som våtutrymme 2?

Någon som vet hur jag kan gå tillväga för att få igenom detta?

Jag kan visserligen bara ta ditt en karm och sätta in den efter dem har varit inne och godkänt renoveringen men inte vill man riskera bråk med alla äldre i styrelsen när man vill no i lgh i 6-8år.

Alla tips och info uppskattas sjuk mycket!!


https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner/
 
  • Illustration av våtrumszoning med zoner 1, 2, 3 och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smal korridor med brunmönstrat golv, tapetväggar och tre dörrar. Skrivbord och kärl syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Vilket fall är det på golvet?
Hur stor höjdskillnad är det på tätskiktet från golvbrunnen till dörren?

Hur långt från dörren är golvbrunnen?

Är tätskiktet uppvikt på tröskeln?


Det hela hänger på hur tätskiktet är gjort.
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
Du behöver läsa föreningens stadgar. Men utgångspunkten enligt bostadsrättslagen är att tillstånd från styrelsen normalt inte krävs för kakling, byte av dörrar, osv.

Behövs tillstånd av någon anledning får styrelsen vägra att ge tillstånd till en åtgärd endast om den är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Om du är missnöjd med styrelsens beslut kan hyresnämnden pröva frågan.
 
  • Gilla
Oldfart och 5 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilket fall är det på golvet?
Hur stor höjdskillnad är det på tätskiktet från golvbrunnen till dörren?

Hur långt från dörren är golvbrunnen?

Är tätskiktet uppvikt på tröskeln?

Ungefär 80-100cm till dörren, den är uppvikt på tröskeln.

Hur menar du med ned fallet är?? Lite bilder som jag har följer med.

Det hela hänger på hur tätskiktet är gjort.
 
  • Ett rent, kliniskt rumshörn med vita kakelväggar och grå klinkergolv, avloppsbrunn, bänk och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En offentlig herrtoalett med pissoar, kakelväggar, och grå klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Minimalistiskt badrum med vita kakelväggar, grått golv, handfat och dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettstol med öppet lock, vita kakelväggar, gråa klinkergolv, träfotlist, handikappstöd, badrumsinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med vita kakelväggar, handfat, spegel, toalett, mörkt klinkergolv, och belysning ovanför spegeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med toalett, handdukstork, vita kakelväggar och mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nu inte helt säker om det är uppvikt eller om det bara sitter silikon...
 
Claes Sörmland
Styrelsen har helt enkelt fel och vi får ge dem att bostadsrättslagen är lite ointuitiv. Du får alltså byta karm som du önskar och styrelsen har gjort ett olagligt övertramp när de har lagt sig i underhållet av din lägenhet på detta sätt. De menar säkert väl och är bara okunniga.

När föreningen ordnade med stambyte/badrumsrenovering och tillhörande karmbyte så tog föreningen på sig ett utökat ansvar för underhåll som normalt ligger på bostadsrättshavaren. Detta gjorde föreningen med rätt som de fått av stämman som beslutat det samt (juridiskt sett rätt underlig) praxis som säger att BRFer som river medlemmarnas badrum ska återställa det. Men när åtgärden genomförts så ligger fortfarande det inre underhållsansvaret för lägenheten på dig som bostadsrättshavare.

Det är således du som beslutar om kakel, tätskikt, karmar, innerdörrar o s v. Om det ska bytas, repareras eller underhållas. Inget av detta har styrelsen med att göra, det är inte deras ansvar. Och det spelar ingen roll vad som står i stadgarna eftersom detta tillhör fundamenten i bostadsrättslagen som slår t ex olagligt formulerade stadgar.

Vad gäller det sociala, hur man övertygar äldre okunniga personer i styrelsen som också kanske kämpar med viss kognitiv nedgång. Ja, det kan vara svårt. Hjärnan gillar sällan nyheter i det tillståndet utan biter sig fast i principer och gamla missuppfattningar. Om det är auktoritetstroende och osäkra individer så gynnar det dig. Kanske är föreningen med i Bostadsrätterna eller liknande förening med juridisk hjälp till styrelsen? Säg att du har undersökt frågan med jurist och att karmen ligger på ditt underhållsansvar enligt uppgift. Om styrelsen kan inkomma med ett sakkunnigt utlåtande från annan jurist så är du mycket intresserad.

Jag skulle bara byta karmen om det är tekniskt genomförbart på ett rimligt sätt, synd att du frågade styrelsen först.
 
Redigerat:
  • Gilla
ch75 och 23 till
  • Laddar…
Låter konstigt att styrelsen ska lägga sig i vad du gör inne i lägenheten.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Grejen är ju den att tätskiktet limmas mot dörrkarmen i badrum.
Om man byter dörrkarmen riskerar man att skada tätskiktet.
Så jag förstår att man inte tillåter byte av enbart dörrkarm i badrum utan att samtligt renovera/byta tätskikt.


Du får renovera karmen på plats och byta dörrblad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
@Claes Sörmland har helt rätt.

Vill bara understryka att det är bra att vara lite snäll mot sin styrelse. Det är ett viktigt och givande jobb men också otacksamt stundtals. Det är jättebra för dig att de är restriktiva med att tillåta saker hos dina grannar. Kalla dem inte ”okunniga” utan förklara hur det ligger till.

En bra vinkel kan vara att ”nu har jag tagit reda på lagen och kommer jag göra det här och det är jag som har ansvaret för eventuella följder, även om det är riskfritt. Styrelsen är inte ansvarig”
 
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Grejen är ju den att tätskiktet limmas mot dörrkarmen i badrum.
Om man byter dörrkarmen riskerar man att skada tätskiktet.
Så jag förstår att man inte tillåter byte av enbart dörrkarm i badrum utan att samtligt renovera/byta tätskikt.


Du får renovera karmen på plats och byta dörrblad.
En viktig poäng. Om det är tekniskt svårt att byta karmen utan att sabba tätskiktet så blir det svårt att göra åtgärden fackmässigt. Och enligt konsumenttjänstlagen måste företag som jobbar mot konsument göra det fackmässigt. D v s det kan vara svårt att hitta någon som kan göra åtgärden. Och fackmässighet är ett krav enligt de flesta stadgar. (Som alla bryter emot mer eller mindre, väldigt många bostadsrättshavare har nog t ex målat väggarna utan att göra fackmässigt underarbete. Jag är skyldig.)

Men det är inte styrelsens huvudvärk, utan TS. Styrelsen har alltså inte som uppgift att bevaka om bostadsrättshavarna genomför varje underhållsåtgärd fackmässigt utan det ligger på bostadsrättshavarens ansvar. Styrelsen är alltså ingen byggpolis även om en och annan individ nog har missförstått sitt styrelseuppdrag.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Masthugg skrev:

Vill bara understryka att det är bra att vara lite snäll mot sin styrelse. Det är ett viktigt och givande jobb men också otacksamt stundtals. Det är jättebra för dig att de är restriktiva med att tillåta saker hos dina grannar. Kalla dem inte ”okunniga” utan förklara hur det ligger till.
Nåja, att en styrelse börjar ta sig friheter och lägga sig i bostadsrättshavarnas egna underhållsansvar utan lagstöd är faktiskt rätt illa och ett sluttande plan. Har man väl tagit sig den rätten så kanske man kan inför lagstridiga regler. Kan lätt bli obehagligt som vi har sett i andra trådar.

Men jag är helt med på att man ska behandla styrelsemedlemmar med respekt, artighet och god vilja. Och inte överinformera dem om saker de inte har med att göra, t ex karmbyten.
 
  • Gilla
fribygg och 11 till
  • Laddar…
Du har rätt igen.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och inte överinformera dem om saker de inte har med att göra, t ex karmbyten.
Nä, den gamla devisen med att hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite stämmer inte lika bra i alla sammanhang. Väck inte den björn som sover är ibland en bättre väg.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Det är tyvärr en tråkig utveckling vi ser att många styrelser försöker detaljstyra, snart ska det förbjudas för medlemmar att släppa väder i sin egen bostadsrätt utan utsläppsrätter….
 
  • Haha
mnils och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Grejen är ju den att tätskiktet limmas mot dörrkarmen i badrum.
Om man byter dörrkarmen riskerar man att skada tätskiktet.
Så jag förstår att man inte tillåter byte av enbart dörrkarm i badrum utan att samtligt renovera/byta tätskikt.


Du får renovera karmen på plats och byta dörrblad.
Samma sak med tröskeln, tätskiktet är uppvikt mot tröskeln.
Det är rätt nära duschen, ser det ut som, så det är viktigt att tätskiktet inte blir skadat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.