Har precis köpt ett 70-tals hus med väv- och glasfibertapeter i hela huset.
Vad gör man?

1) River ner och bredspacklar?
2) Bredspacklar över tapet?
3) Sätter 6mm gips utanpå?
4) Sätter "Problemlösaren"/"EasyCover"?
5) Något annat förslag?
6) Gillar läget och bor som det är ;D

Just nu känns det som hopplöst läge att ha drygt 200 kvm som måste fixas...

Jag tycker att inte ska bredspackla på tapeten. Jag har gjort det en gång, och det gör jag inte om. Har du otur blir det stora bubblor som inte lägger sig, har du mindre otur blir det bara konstiga sprickor. Dock kanske det funkar bra på glasfiberväven.

Jag har läst om folk här på forumet som inte tyckte att EasyCover var så easy, så du kanske skulle kolla upp det först. Gipsplattor tycker jag själv är djävulens påfund, men andra verkar ju tycka annat.

Jag hade nog plockat ned tapeten och lagt microlit och sedan målat. Alternativt målat på tapeten.

Varför inte bara måla om glasfiberväven? Då blir det ju som nytt!

Personligen föredrar jag glasfiberväv framför bredspackling. Lite liv i väggen plus att det armerar (bra i mitt fall då väggarna under är av puts).

Man har alltid igen ett bra underjobb (utsliten fras, jag vet).

I ditt fall rör det sig om stora ytor. Så jag skulle börja med att testa att riva tapeten i ett rum eller på en vägg. Går det lätt så riv ner resten och bredspackla/slipa väggarna - annars bredspackla väggarna. Hyr in en målare om du tycker det är svårt att få till spacklingen!

Lycka till

Har samma problem. Nyköppt hus från -82 med strukturtapet överallt, 200kvm.

Tapeten sitter som berget och går ej få bort så vi har börjat bredspackla allt. Är amatör så det tar lite tid samt att vi fått lägga på i två omgångar men man lär sig. Bubblor har vi klarat oss nästan helt ifrån. Det går åt mycket spackel. Har köpt på byggmax, 10 liters hink för 99:- och hittills har det gått åt 15 hinkar.

T
Håller just nu på att renovera kök och hall och i hallen sitter det (satt) det strukturtapet. Började med att riva ner första lagret eftersom den var spaltad. Slängde sedan på Easy Cover. Använde ett tjockt lager våtrumslim och då bubblade tapeterna upp som fan under den före detta strukturtapeten så det blev till att riva ner två lager tapet till. Körde med en blomspruta och dränkte skiten med vatten och då kunde man lätt skrapa av tapeterna.

Därefter kunde jag återigen fortsätta sätta upp Easy Cover. Styvt som attans och glasfibern har satt sig i armarna >:( så det kliar lite :(. Hade en massa innerhörn och ytterhörn och trodde först inte att jag skulle kunna dra tapeten runt hörnen men jag daskade på en massa lim utanpå tapeten också så den mjuknade och sedan gick det hyfsat lätt att vika den med lite god vilja. Även om det står i instruktionen att man inte ska dra den i hörn men det gick ju lätt. Slutresultatet blev faktiskt riktigt bra.

Skarvarna är nästan osynliga eftersom jag körde med överlappning och sedan skar till dom. Så nu håller man på och målar, vitt ska det bli :)

Gick åt 4 rullar a´la 269 kr på Wallgårds, som hittat. Sedan så kostade våtrumslimmet 269 kr för 15 liter på Bauhaus. Nu i efterhand hade det räckt med knappt 10 liter :-?

Hej
Alla dina alternativ funkar. Vad du väljer beror på hur mycket jobb du vill lägga ner samt hur mycket pengar du vill spendera på det.
1. Bredspackling. Absolut bästa valet om du har lite spackelvana(du lär ju få det om inte annat :) . Det är inte svårt, spackla med stora drag, och skrapa av så mycket att du precis täcker väven. Lägg hellre en spackling till istället för att försöka få det perfekt första gången. Om du har skrapat av spacklet tillräckligt nära väven kräver det knappt någon slipning alls.
Detta är den billigaste varianten(och i mitt tycke den bästa). Väven gör att du får en mycket stark yta på dina väggar.

2:Gips. Mycket mera jobb. Du måste skruva upp gipsen, spackla alla skarvar och skruvhål. Renoveringsgipsen är ganska dyr i jämförelse med den "vanliga" gipsen men är lite lättare att bära på. Jag rekomenderar att använda den vanliga gipsen, eftersom den är billigare. Gips blir ett markant dyrare val än att bredspackla och är mycket mera jobb.

3: EasyCover(eller återställare)är ungerfär lika dyrt som gips, men betydligt lättare att jobba med. Den kan vara lite svår att arbeta med om man inte är van, eftersom den är ganska styv. Det finns en annan variat som är som "frigolit", men min erfarenhet är att den är dålig, helt enkelt.

Så, min rekomendation är bredspackling. Ta ett rum i taget, och ta tid på dig. Det är inte svårt, men kan vara ganska "tungt" för handleder och armar när du inte är van.

hoppas det hjälper

Mvh

mhabbe
ps, riv inte ner väven, spackla över väven

Jag säger oxå bredspackling. Köp Byggmax spackel (funkar perfekt enligt mej) och en ledad slipplatta med förlängningsskaft så går det på ett nafs.

305093_B_2006-07-04_103216_407.jpg

T
Kul det dära med slipplattan, kostar 59 kr på Byggmax, samma slipplatta (identisk) kostar det dubbla på Byggnetto :p

Hänger på den här tråden och tackar för tips som kommer till nytta till väven i källaren. Det blir bredspackling med andra ord.

Hur skulle ni gjort med masonitskivor som jag skrapat fram under 2 lager tapet? Bredspacklar hela väggarna där också?

Ska bredspakla nu på semestern.
Är det bara att tapetsera på spaklet sen eller ska man lägga något imellan.

Snåla inte, jag tar alltid in målare för bredspackling. Helt klart bland det mest prisvärda i hantverksväg man kan köpa. De är MKT snabbare än en otränad amatör, och det blir bra resultat. Lägg sen ner din tid på rivning, pillerjobb o annat där en hantverkare inte ger något mervärde eller tar lika lång tid på sig som du.
Pris? 1000 kr för ett kök med trixiga vinklar, 1200 för ett dito sovrum. Inkl. material. Resultat: perfekt. Under tiden jobbade jag och tjänade alltså pengar på att ta in hantverkare totalt sett. Inte ofta man kan säga det!

/Alko

Hej Tank 77!
tack för en rolig stund, jag läste ditt beskrivning om renoveringen o skrattade så att tårarna rann. Tack o lov så håll easy varianten för oss nästan i hela rummet, utom under gamla element...
För övrigt är bredspakla en bra förslag, dock kan man ju tycka att det är allt för krävande.

Jag rekomenderar gips, vanlig 13mm.

Jag har rivit och slipat tapet till förbannelse på hela bottenvåningen då det var 4-5 lager på spånskiva, sedan spacklat och målat, viss det blir bra men vilket jääävla jobb.

Nu när jag börjat renovera övervåningen kör jag på gips direkt, det ska ju ändå målas och tapetseras om så då får man kanonunderlag direkt och behöver inte spackla mer än skruvar och skivskarvar.

Dessutom är det bättre brandskydd och luften ska tom bli bättre innomhus har jag hört. Vet dock ej om det sista är sant men det låter bra.

Mvh Tobbe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.