Fairlane
Hej,

Vi ska fixa till ett sovrum i huset och det sitter vävtapet sedan tidigare och vi vill inte ha den strukturen. Så jag tänkte helt enkelt bredspackla, väl medveten om att jag inte är en hejare på att spackla och att det kan vara lite tidskrävande. I vilket fall fick jag tillgång till en hink rullspackel från Becker (tillverkade 2014) och efter att ha kollat på lite instruktionsfilmer så var det dags att dra igång. Spacklet skulle enligt text på burken vara ljusgrönt, vilket det också var på filmerna jag tittade på. Färgen var istället ljusgrå?! Märkligt tänkte jag men körde på. Jag tycker inte alls att det flöt på lika fint som det gjorde på instruktionsfilmerna. Det var trögrullat och blev tjock på vissa ställen och tunt på andra, så jag fick köra med spackelspadarna ungefär som vanligt tycker jag,

Så frågorna är följande;

1. Kan det vara fel på innehållet i burken (burken har oöppnad och har förvarats inomhus) med tanke på färg och att den var så svårrullad?
2. Om det var fel på just den burken, är det värt att göra ett nytt försök med rullspackel, eller ska man köra vanligt?
3. Är det bättre att välja ett annat märke?
4. Gör jag helt fel?

Tack på förhand.

Det brukar vara 12 månaders hållbarhet på spackel. Att den var svårrullad kan bero på att den var gammal eller förvarats i ett utrymme med varierande temperatur.

Jag har aldrig provat Beckers rullspackel, så jag vet inte om färgen var ok eller inte.

Som med all typ av spackling krävs det övning för att få till snitsen. Ge inte upp, utan prova igen. Rullspackel betyder bara att man rullar på spacklet, men att dra av och jämna till gör man ju som vanligt med spadarna.

Fairlane
Hmm ok, kanske var spacklet gammalt. Det stor dock inget om 12 månader eller liknande på burken.

Jag är med på att man måste dra av med spackelspadarna även om man rullar, men här var det mer frågan om att även lägga på med spadarna och då försvann ju poängen. Det blev samma jobb, med ett dyrare spackel (inte för mig som fick burken, men ändå). Jag chansar med en burk till och ser om det fungerar bättre, annars får jag kör med vanligt spackel.

Antaligen därför du fick den ;)

Lite skumt att spacklet inte var grönt... kanske fylld med fel massa i fabriken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.