Gjorde liknande för några år sen, slipade av topparna sen primade och la en supertunn flytspackling och sen klinkers på det.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Byggaren tycker det blir bättre med att bredspackla först för att få det slätt och så köra på fixet när golvet är torrtM MagHam skrev:
Pratade precis med byggaren, han sa också precis som du. De kör inget spackel utan det blir nytt fix på det gamla fixetM MagHam skrev:
Jag skulle inte ens försöka lägga nytt klinker på ett ojämnt underlag och definitivt inte försöka lägga fix med kam på detta.R Rillehouse skrev:
Således skulle jag antingen:
1. Ta bort gammalt fix så det blir slätt
2. eller, jämna av med fix (med en spackelspade) och sedan använda fixkam som vanligt när man lägger klinker. 2 steg alltså.
Om någon känner sig trygg i att det blir bra täckning på fixet genom att lägga det på gammalt fix direkt med kam så är det förstås upp till den personen. Jag skulle inte göra det, men jag är också bara en glad amatör med 10-15 klinkergolv i ryggsäcken.
Ja precis det är alternativ 2 vi kommer köra på. Applicerar fix för att jämna golvet, väntar nån dag tills det torkar, och så drar på ytterligare fix och klinker platta på. Orsakar minst damm och går snabbast. Behöver man dra på primer också eller onödigt?MathiasS skrev:
Jag skulle inte ens försöka lägga nytt klinker på ett ojämnt underlag och definitivt inte försöka lägga fix med kam på detta.
Således skulle jag antingen:
1. Ta bort gammalt fix så det blir slätt
2. eller, jämna av med fix (med en spackelspade) och sedan använda fixkam som vanligt när man lägger klinker. 2 steg alltså.
Om någon känner sig trygg i att det blir bra täckning på fixet genom att lägga det på gammalt fix direkt med kam så är det förstås upp till den personen. Jag skulle inte göra det, men jag är också bara en glad amatör med 10-15 klinkergolv i ryggsäcken.
Det beror p hur ojämnt det är, svårt att se på bilderna, men det kan vara en lösning med flytfix och lägga klinker direkt i blött flytfix.
Det får dock inte vara några större ojämnheter då, men flytfixet fyller ju upp de tidigare tandränderna i gamla fixet och täcker då plattorna.
Det får dock inte vara några större ojämnheter då, men flytfixet fyller ju upp de tidigare tandränderna i gamla fixet och täcker då plattorna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fixa till befintligt bastuutrymme
Bastu -
Lägga klinkers på befintligt fix
Golv -
Sätta en rad marmorkakel på befintligt kakel med vilket fix?
Byggmaterial & Byggteknik -
Enklaste sätt att montera en ballofix på befintligt rör.
Vatten & Avlopp -
Fixa avrinning på befintligt betongtak
Byggmaterial & Byggteknik