Har ett hus med garage i. Porten in är dock lite för liten (minus porten självt är hålet ca 230 cm i bredd, med portens fästning blir maxbredden ca 222 cm). Men framförallt är problemet att det finns en sneddad mur utanför vilket gör det svårt att köra in bilar längre än ca 4.4 meter, så jag skulle därför vilja bredda väggen med ca. 25 cm på ena sidan och 5 cm på andra. Som det är nu är det kanske 45 cm in till väggen (se bifogad vacker skiss ;)). Sisådär 60 cm tjock vägg.

Går det att bredda väggen? Vilka kan göra sånt? (vet inte om jag själv är rätt person för jobbet...). Är det något jag behöver bygglov för? (Bor i Huddinge).

• Schematisk planritning med måttangivelser, avser troligen möbler eller rumslayout, inkluderar önskade förändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalltrappa, säkerhetsfjäder, byggnad, utomhusvy, dagtid, asfalterad gata, staket, grön vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det ovanför porten som håller uppe nästa våning/taket.
Protte

prototypen prototypen skrev:
Vad är det ovanför porten som håller uppe nästa våning/taket.
Protte
Väggarna. Men jag tänker att även om man plockar bort 1% av det som håller uppe det ovan borde det vara noll problem, man bygger ju inte direkt husen med felmarginal på mindre än 2% :)

Sen övre delen (av "bågen") är ju kvar och stabiliserar upp.

Om det är murat så ligger det en balk över öppningen, brukar vara så att man skall ha minst 25cm pålägg på var sida för balken

Breddar du hålet utan att göra en ny balk finns det inget som håller upp det som finns över

• Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
Det kan vara så att det finns en balk över öppningen och att du nu vill ta bort (delar av) stödet för denna. Då är det helt plötsligt en stor procent av väggens bärande förmåga som försvinner.
Du bör prata med en konstruktör som har tillgång till en ritning av huset.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
BirgitS
R Ran skrev:
Är det något jag behöver bygglov för?
Man behöver bygglov för alla fasadändringar. I ditt fall är det dessutom ett ingrepp i en bärande konstruktion.

Som sagt du behöver bygglov . Och du behöver låta en konsrruktör titta på det där. Det är ingen astronomisk kostnad för en konstruktör. Även OM konstruktören kommer fram till att du behöver byta en balk osv. Så är även det ganska överkomligt, för det mesta.

H hempularen skrev:
Som sagt du behöver bygglov . Och du behöver låta en konsrruktör titta på det där. Det är ingen astronomisk kostnad för en konstruktör. Även OM konstruktören kommer fram till att du behöver byta en balk osv. Så är även det ganska överkomligt, för det mesta.
BirgitS BirgitS skrev:
Man behöver bygglov för alla fasadändringar. I ditt fall är det dessutom ett ingrepp i en bärande konstruktion.
Okej, tack!

Sökte runt efter konstruktör och hittade t.ex. Bygglovstjänst som verkar kunna bidra med lösningsförslag + ritning + hantera bygglovsförfarandet, låter ju rätt smidigt. Givet att det blir godkänt, vilka är det som skulle kunna implementera lösningen? (dvs. såga/hacka bort väggen och så). Är ju inte snickeri direkt och vet inte riktigt vad yrkesgruppen som kan göra sånt här heter.

R Ran skrev:
Okej, tack!

Sökte runt efter konstruktör och hittade t.ex. Bygglovstjänst som verkar kunna bidra med lösningsförslag + ritning + hantera bygglovsförfarandet, låter ju rätt smidigt. Givet att det blir godkänt, vilka är det som skulle kunna implementera lösningen? (dvs. såga/hacka bort väggen och så). Är ju inte snickeri direkt och vet inte riktigt vad yrkesgruppen som kan göra sånt här heter.
Håltagare fixar att kapa väggen. Men du behöver riva porten först och troligen någon som förstärker öppningen innan de börjar såga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.