Håller på och riktar upp väggarna i huset och har nu kommit till fönsterna. Skulle behöva lite tips på hur jag ska gå till väga där?
Vill behålla de gamla fönsterna så alternativet blir väl på något vis att förlänga befintlig fönsterkarm?
Min idé är att skrapa bort all färg och lägga en mdf skiva kant i kant med befintlig fönsterkarm och sedan spackla igen glipa och måla över så det ser ut som det är ett enda stycke.

Sen göra likadant runtomkring hela fönstret. Sätta upp stående reglar och därefter montera mdf skiva som man lägger dikt an mot befintlig karm.

Eller finns det något annat alternativ utan att behöva byta ut hela fönstret?

• Gammalt fönster i halvrenoverat rum med synliga reglar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Använd hyvlad furu (eller annat träslag om du kan hyvla själv) eller limfog och använd som smyg.

• Gilla
r91
  • Laddar…
Skippa MDF:en, använd planhyvlad furu och limskruva denna i den gamla, annars kommer du garanterat få en spricka. Risken finns ändå, men är betydligt mindre.

mexitegel mexitegel skrev:
Skippa MDF:en, använd planhyvlad furu och limskruva denna i den gamla, annars kommer du garanterat få en spricka. Risken finns ändå, men är betydligt mindre.
Hur ska man fästa furuskivan på bästa sätt i befintlig smyg då? Ska man fasa ut ett spår i furuskivan och karm? Eller kan man plugga?

Jag har använt långa skruv och förborrat för att det inte ska spricka, men det kanske finns bättre sätt.

S
Som mexitegel skriver eller skruva fast en skruvlist på utsidan som du sen skruvar fast i karmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.