Undrar vad som gäller för följande 2 braskaminer gällande bygglov och tillstånd m.m.

1, Har en befintlig öppen spis i källaren med stålskorsten där jag skall sätta in en värmekassett.
Spisen har sotats regelbundet när den varit i drift. Nu har den inte använts på några år
och då ej behövt sotas. Sotaren har förbesiktigat och sagt att skorstenen måste kläs in på vinden med eldbeständigt materiel. Efter detta skall sotaren besiktiga igen innan den får användas. Min fråga är om det krävs några andra bygglov eller tillstånd gällande denna spis?

2, Tänker sätta in en braskamin på övervåningen med tillhörande skorsten som skall dras upp genom vinden och ut på taket.
Vilka lov och tillstånd krävs för detta och vad kostar de isåfall?
 
Du behöver lämna in bygganmälan innan du låter installera dina kaminer.
Efteråt skall du ha ett godkänt intyg från en skorstensfejarmästare innan du får börja använda dem.
 
Jag har förstått att det krävs bygganmälan för att installera en ny braskamin med skorsten, men det gäller väl inte också för att sätta i enbart en kassett i en befintlig öppen spis, eller är det så?
 
Bygganmälan är det något man kan och får göra själv?
Vad är det för info man skall ange i en sådan?
Finns det färdiga blanketter för detta att ladda ner?
 
var i västra göteland bor du. tror att de kan skiljas lite åt
 
I uppsala så krävs det bygganmälan med installation av braskasset i befintlig öppen spis.
 
Janneman skrev:
Bygganmälan är det något man kan och får göra själv?
Vad är det för info man skall ange i en sådan?
Finns det färdiga blanketter för detta att ladda ner?
Vissa kommuner har färdiga blanketter på sina hemsidor att ladda ner.
 
Bor i Ale Kommun, skall gå in och titta på deras sida om bygganmälan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.