4 142 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
Brandvarnare kopplad till ventilation
Medlem
· Södermanland
· 43 inlägg
Någon som har tips?
Vi har FTX ventilation och vill att om brandvarnaren reagerar så ska ventilationen stängas av.
Vi har FTX ventilation och vill att om brandvarnaren reagerar så ska ventilationen stängas av.
Skaffa brandvarnare med reläutgång.
Många moderna FTX aggregat brukar ha olika in och utgångar för att kunna styra.
Kolla om det finns någon ingång för tex Brandlarm.
Koppla sedan den slutande kontakten på brandvarnaren över "Brand" signal ingången på FTX aggregatet.
Många moderna FTX aggregat brukar ha olika in och utgångar för att kunna styra.
Kolla om det finns någon ingång för tex Brandlarm.
Koppla sedan den slutande kontakten på brandvarnaren över "Brand" signal ingången på FTX aggregatet.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
Bor du i ett flerbostadshus så finns det en idé med att stoppa ventilationen för att hindra spridning av brandrök till andra lägenheter/brandceller men i en vanlig villa som normalt består av en brandcell så är det helt fel tänk. Du kommer definitivt dö av röken för värmen. Krävs inte många andetag av brandrök innan du tappar omdömet och medvetandet.
Installera hellre fler brandvarnare och helst seriekopplade för tidig upptäckt vid brand. Ha även brandsläckare och brandfilt placerade på bra ställen om olyckan är framme.
Installera hellre fler brandvarnare och helst seriekopplade för tidig upptäckt vid brand. Ha även brandsläckare och brandfilt placerade på bra ställen om olyckan är framme.
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
I princip alla nya flerbostadshus utförs med fläktar i drift vid brand. Viktigare att bli av med rök än att "hjälpa" elden med syre.
Man har då tom forcering när aggregatet känner av rök.
Man har då tom forcering när aggregatet känner av rök.
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Nej, vet inte hur andra gör men det försöker vi generellt att undvika, dyr och dålig lösning. Moderna aggregat klarar 3-400 grader och med utspädningen som blir med flera lägenheter når man sällan de temperaturerna, däremot kör man by-pass på filtrerna.
Lägre hus brukar vi sätta rökgasfläkt, medans högre hus brukar räcka med en bypass förbi agget. Gissar att det beror på att det är svårare att få till en skorstenseffekt på dessa.
Gissar att ni inte har tittat in i ett aggregat i ett hus som har brunnit. Värmen är nog det minsta problemet. Brandröken letar sig in överallt + att alla kanaler måste bytas ut/saneras
Gissar att ni inte har tittat in i ett aggregat i ett hus som har brunnit. Värmen är nog det minsta problemet. Brandröken letar sig in överallt + att alla kanaler måste bytas ut/saneras
Flera aggregat har en slutande ingång för brand, du behöver någon slags slutande detektor bara.
Jag har dock för mig att jag läst någonstans att ventilation i drift snarare kan rädda liv i en brand då ventilationen kan hjälpa till att skapa en luftkorridor fri från rök vid golvnivå då den kallare friska tilluften kommer att falla ner mot golv och frånluften tar ut rökgaserna vid tak som kan ge livsviktiga sekunder och kan göra det lättare att hitta ut ur ett rökfyllt/brinnande hus.
Men den matar ju samtidigt branden... Men det var väl skitsamma om skiten brinner ner om alla hinner ut i stället tänker jag.
Jag har dock för mig att jag läst någonstans att ventilation i drift snarare kan rädda liv i en brand då ventilationen kan hjälpa till att skapa en luftkorridor fri från rök vid golvnivå då den kallare friska tilluften kommer att falla ner mot golv och frånluften tar ut rökgaserna vid tak som kan ge livsviktiga sekunder och kan göra det lättare att hitta ut ur ett rökfyllt/brinnande hus.
Men den matar ju samtidigt branden... Men det var väl skitsamma om skiten brinner ner om alla hinner ut i stället tänker jag.
Eventuell skada på vent aggregatet, måste kännas som en mindre del i en brand. Jag tror inte att den kommer påverka brandförloppet märkbart. Brandvarnare är däremot något som kan rädda liv... Så köp flera seriekopplade...
För om huset börjar brinna så är fläkten ditt minsta problem.
För om huset börjar brinna så är fläkten ditt minsta problem.
Vid brand dör man av röken innan man brinner upp. Därför skall aggregatet vid brand forcera till 100%
Då kan man köpa sig några minuter till som faktiskt kan rädda liv.
Men utan brandvarnare är du ju chanslös ändå om du ligger och sover.
De flesta aggregat har ett inbyggt system idag som gör att om tempen stiger över 70 grader på någon av tempgivarna så tolkar aggreget det som brand och kommer sätta aggregatet i drifttillstånd brandlarm oavsett rökdäckare eller inte.
Hotell och liknande byggnader projekterar man idag aggregat i drift med full forcering och bypass på frånluften, just för att man skall hinna evakuera vid brand.
Även nybyggda flerbostadshus har det konceptet oavsett om det är FTX eller bara FX.
Då kan man köpa sig några minuter till som faktiskt kan rädda liv.
Men utan brandvarnare är du ju chanslös ändå om du ligger och sover.
De flesta aggregat har ett inbyggt system idag som gör att om tempen stiger över 70 grader på någon av tempgivarna så tolkar aggreget det som brand och kommer sätta aggregatet i drifttillstånd brandlarm oavsett rökdäckare eller inte.
Hotell och liknande byggnader projekterar man idag aggregat i drift med full forcering och bypass på frånluften, just för att man skall hinna evakuera vid brand.
Även nybyggda flerbostadshus har det konceptet oavsett om det är FTX eller bara FX.
Liknande trådar
-
Hur funkar badrumsfläkt med timer kopplad till belysning?
El -
Termostat till golvvärme urkopplad men forfarande varmt golv
Värme allmänt -
Vilken kabel är felkopplade till belysningen?
Belysning -
Tyst med extern fläktmotor i kattvind kopplad till köksfläkten?
Ventilation -
Kan jag ansluta regntunna till stuprör som är kopplad till dagvattenbrunn?
Vatten & Avlopp