3 106 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Brandvarnare för minusgrader till larm
Inatt väcktes jag både av (automatiskt) telefonsamtal och SMS om att det brann i båthuset...:eek:
Efter att ha sansat oss lite drog jag mig till minnes att jag fick falsklarm härom vintern när det kylts ner till under -10°C även inne. Kollade upp brandvarnaren då, och den var "bara" specad ner till +5°C. Liksom nästan alla jag överhuvudtaget hittade spec på. Plockade den gången ur batteriet (köldtåligt Li-batteri) resten av vintern och glömde bort problemet....
Men nu VILL jag ha en brandvarnare med larmutgång som är specad att klara åtminstone -20°C. Fast var hittar man det, utan att man behöver gå på proffsprylar för uppåt tusenlappen ? Någon med tips ?
Efter att ha sansat oss lite drog jag mig till minnes att jag fick falsklarm härom vintern när det kylts ner till under -10°C även inne. Kollade upp brandvarnaren då, och den var "bara" specad ner till +5°C. Liksom nästan alla jag överhuvudtaget hittade spec på. Plockade den gången ur batteriet (köldtåligt Li-batteri) resten av vintern och glömde bort problemet....
Men nu VILL jag ha en brandvarnare med larmutgång som är specad att klara åtminstone -20°C. Fast var hittar man det, utan att man behöver gå på proffsprylar för uppåt tusenlappen ? Någon med tips ?
Men det är ju inte batteriet som är problemet. Det är brandvarnaren, som inte fungerar (och inte är tänkt att fungera) i minusgrader. Eller ens under +5°C.N Noseone skrev:
Jag har ännu inte hittat något alternativ, så jag har den fortfarande urkopplad under vinterhalvåret. Tyvärr.
Liknande trådar
-
Varför larmar min brandvarnare?
Villalarm & Hemautomation -
Många husägare har för få brandvarnare
Artikelkommentarer -
Brandvarnare för inglasat uterum med gasolkamin
Teknik -
Brand- och kolmonoxid brandvarnare för z-wave
Teknik -
Brandvarnare med fjärrkontroll för avstängning av larm?
Villalarm & Hemautomation