Har precis lagt ihop 2 och 2 (som i "Vänta ett tag, hände inte detta även förra året, och året innan?") och kommit fram till följande:

Varje år (sedan 3-4 år tillbaka) vid ungefär den här tidpunkten på året (slutet av juni, början av juli) får någon av våra brandvarnare ett frispel mitt i natten (oftast framåt morgonkröken vid 2-3 tiden) och piper i kanske 5-10 sekunder. Vi har helt vanliga batteridrivna brandvarnare, av olika märken, och har aldrig lyckats lista ut vilken som uppför sig illa. Det är inte "jag har slut på batteri"-pip, utan verkligen "hjälp, det brinner, VAKNA!"-pip.

Vad i hela fridens namn triggar eländet? Pollen? Damm? Flugor? Alfasönderfall? Varför bara nu, och inte under resten av året? Varför mitt i natten?

Sitter just nu och svär över den förlorade nattsömnen, och de nya grå hårstråna som uppstod kl 02:32 inatt när årets falsklarm gick av stapeln. Jag går igång rejält på adrenalin och ryggmärgsreflex av ljudet...kroppen bestämde att det var en bra idé att springa, och någonstans mitt i 3:e steget vaknade hjärnan och undrade vad det var som hände. *puh* Skönt att det inte brann i år heller, men det vore så skönt att slippa sådana väckningar...

/ama

Som jag tolkar det så har du flera varnare.

Som du beskriver det så tycker jag att du har uteslutit det men ändå.

Det finns ingen chans att minst en va dina varnare är lika puckad som vår och inte har nått taskigt batteripip utan larmar fullt ut när bateriet blir dåligt. Vår lär visst göra så har jag hört. Själv sover jag rätt hårt och vaknar inte av sånna bagateller........

Japp, sammanlagt ett halvdussin i olika rum och olika våningar. Alla varnar för kasst batteri med 1 pip/minut eller något liknande (1 pip/30 sekunder är det en av dem som gör), och i natt var det tyst. Vi byter alltid batteri samtidigt i alla varnare, och senast det blev gjort var 1:a advent 2005.

/ama, förbryllad.

T
Fråga:

Har ni "korsdrag" nattetid typ 2 öppna fönster i olika rum när ni sover ?

Jag råkade ut för div falsklarm i min förra lägenhet där korsdraget på sommaren var boven. Då det kom en del "vindpustar" på natten drog det som värst i hallen där "rökdeckaren" satt och när jag tittade i den fann jag även en del pollen som satt sig runt det galler där den sk "jonisatorn" satt. Efter att ha dammsugit den försiktigt och undvek korsdraget genom hallen försvann alla falsklarm. Kolla genom att dra fingret på dörrposterna intill dina rökdeckare om du har fått ett gulaktigt damm (pollen), som då ev kan ha farit in i den "jonisatorkammare" som din rökdeckare ev kan ha ( beroende på konstruktion).

Har du optiska eller joniska brandvarnare? Eller är det blandat? Har inga starka tips men kan tänka mig att det vore bra att veta för felsökning.

Mvh
/ Fenris

Ta kontakt med programmet "hemsökta hus" ;D

En del brandvarnare tycker inte om att man sätter i alkalie batterier i stället för "vanliga" batterier,.

brandvarnare är färskvara och skall bytas eller servas minst var 10:e år. Ett sätt att hålla dem rena är helt enkelt att dammsuga den!

Mvh Johan west larm i borås

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.