Är det någon som kan något om sådana? Vad gäller egentligen? Jag har just haft brandskyddskontroll och blev underkänd för att det inte gick att kontrollera genomföringen genom taket. Sotaren ville göra detta genom att öppna skorstenen men det gick visst inte (min verkar falsad o inte skruvad).
Även om jag instämmer helt i nyttan av att skorstenar kontrolleras undrar jag över ett par saker.

1. Finns den några ordentliga tydliga riktlinjer hur den här besiktningen skall gå till?
2. Hur fanken gör man då rent praktiskt för att inspektera hela skorstenen genom taket egentligen? Är det möjligt i alla hus utom mitt? I så fall måste det ju alltid finnas ett schakt genom hela huset runt alla sidor på skorstenen och utan fuktspärrar och isolering eller monterar alla andra människor bort allt sådant vid en sådan här kontroll?? Är det bara jag som har fuktspärr runt min skorsten? (förvirrad)

Min skorsten är 12 år gammal. Isolerat stålrör från en lika gammal braskamin upp till en plåthuv. Huset är enplans, ingen vind, skorstenen går alltså genom ett snedtak typ 60 cm tjockt, skorstenen är isolerar typ 30-40 cm av dessa enligt tillverkarens anvisningar. Det sitter givetvis godkänd fuktspärr nere runt skorstenen.

Skorstenen besiktigades när den togs i bruk utan anmärkning på rökkanal o genomföringar. Inget har ändrats.

Även om det nu så klart varit önskvärt att takhuven hade gått att öppna undrar jag hur man ändå skulle kunnat inspektera? Det går ju ändå inte att plocka bort all isolering o kolla hela vägen ned. Det är ju ett jättejobb. Kommer få ta bort hela huven o plåta om taket mot nock efter...

Hur fan gör folk?

Kan väl tillägga att jag är lite småsur för ingen av sotarna har någonsin påpekat att en takhuv måste kunna öppnas under alla dessa år när de varit här o sotat o fixat...
Och i deras meddelande inför kontrollen står inte ett smack om att man måste kunna montera ned skorstenar o öppna innertaket? (inte ens att hela skorstenen skall besiktigas) Så jag blev ganska paff när de meddelade efteråt att jag var underkänd...

Tacksam för lite råd från ngn som kan detta.

Claes Sörmland
Det du söker finns på MSBs hemsida som sammanfattar föreskrifterna:

Text om kontroll av brandskyddsfaktorer: sotbildning, temperatur, tryck, skötsel och MSBs intervall för brandskyddskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...n/brandskydd/sotning-och-brandskyddskontroll/

Du ska få ett godkänt om inget har ändrats sedan sedan installationen av lokaleldstaden med skorsten. Har den enskilde kontrollanten gjort fel så får du överklaga dennes beslut om eldningsförbud. Missa inte tidsfristen för överklagan.

Men om du har ändrat i byggnaden sedan installationen t ex byggt för inspektionsmöjlighet av skorstenen med väggar så är beslutet kanske korrekt. Låter märkligt att lägga tätskikt runt en skorstens schakt för hur ska man då komma åt schaktet för inspektion? Men jag förstår nog inte riktigt hur de är byggt.

T trollkungen skrev:
Är det någon som kan något om sådana? Vad gäller egentligen? Jag har just haft brandskyddskontroll och blev underkänd för att det inte gick att kontrollera genomföringen genom taket. Sotaren ville göra detta genom att öppna skorstenen men det gick visst inte (min verkar falsad o inte skruvad).
Även om jag instämmer helt i nyttan av att skorstenar kontrolleras undrar jag över ett par saker.

1. Finns den några ordentliga tydliga riktlinjer hur den här besiktningen skall gå till?
2. Hur fanken gör man då rent praktiskt för att inspektera hela skorstenen genom taket egentligen? Är det möjligt i alla hus utom mitt? I så fall måste det ju alltid finnas ett schakt genom hela huset runt alla sidor på skorstenen och utan fuktspärrar och isolering eller monterar alla andra människor bort allt sådant vid en sådan här kontroll?? Är det bara jag som har fuktspärr runt min skorsten? (förvirrad)

Min skorsten är 12 år gammal. Isolerat stålrör från en lika gammal braskamin upp till en plåthuv. Huset är enplans, ingen vind, skorstenen går alltså genom ett snedtak typ 60 cm tjockt, skorstenen är isolerar typ 30-40 cm av dessa enligt tillverkarens anvisningar. Det sitter givetvis godkänd fuktspärr nere runt skorstenen.

Skorstenen besiktigades när den togs i bruk utan anmärkning på rökkanal o genomföringar. Inget har ändrats.

Även om det nu så klart varit önskvärt att takhuven hade gått att öppna undrar jag hur man ändå skulle kunnat inspektera? Det går ju ändå inte att plocka bort all isolering o kolla hela vägen ned. Det är ju ett jättejobb. Kommer få ta bort hela huven o plåta om taket mot nock efter...

Hur fan gör folk?

Kan väl tillägga att jag är lite småsur för ingen av sotarna har någonsin påpekat att en takhuv måste kunna öppnas under alla dessa år när de varit här o sotat o fixat...
Och i deras meddelande inför kontrollen står inte ett smack om att man måste kunna montera ned skorstenar o öppna innertaket? (inte ens att hela skorstenen skall besiktigas) Så jag blev ganska paff när de meddelade efteråt att jag var underkänd...

Tacksam för lite råd från ngn som kan detta.
Tack.
Det som står på MSBs hemsida har jag redan läst. Men inte blivit så mycket klokare. "skador och förändringar av det tekniska utförandet". "ha tillträde till alla de delar av huset som skorstenen passerar"?

Hur skall sotarn kunna kontrollera skorstenen på alla sidor genom tak och bjälklag? Är det möjligt i alla hus (utom mitt)?

(Jag skrev visst tätskikt innan ska vara ångspärr så klart)

Konstruktion. Skorstenen (ett 160mm eller var det är isolerat plåtrör - en vanlig contura skorsten) går rakt upp i rummet (4m takhöjd) enplanshus utan vind. Det är sedan byggt ett schakt runt den upp genom snedtaket. Snedtaket är ca 65-80 cm med innerpanel o takbeklädnad. Längst ned har då ångspärr anslutits till skorstenen med någon svart gummimatta närmast som contura levererade godkände för ändamålet. Allt har sedan täckts av en plåtskiva längst ned runt skorstenen som även den levererades av Contura. Utan att montera ned plattor o ångspärr är det alltså omöjligt att se.

I schaktet finns isolering runt skorstenen. Även den levererad av contura för ändamålet. Då hela taket 60 cm skulle bli för högt ligger isoleringen 30-40 cm enligt tillverkarens riktlinjer. För att se hela skorstenen genom taket måste dock isolering plockas bort.

Ovan tak sitter en takhuv. Handbyggd av plåtslagare. Den är falsad och går inte plocka ned enkelt.

Nu vill sotarn då kunna syna hela skorstenen...då det inte gick blev jag underkänd.

Låt oss börja med att konstatera att det hade varit brs om man kan kontrollera. Och jag ska börja med att höra med plåtis om det finns ngt sätt som jag o sotarn missat att öppna upp skorstenen.

Men annars?

JAg undrar därför/är lite nyfiken

1. Hur har alla andra byggt sina genomföringar av tak o mellanbjälklag? Finns det alltid schakt att öppna upp o kolla ned/runt på alla håll? Jag vet flera skorstenar där men inte kan kontrollera 30-100cm och absolut inte på alla sidor. De är för inbyggda. Visserligen då oftast murade men ändå även dessa skall ju inspekteras på alla sidor om men läser MSBs beskrivning?
2. Hur ser dessa schakt ut rent praktiskt o är byggda så de kan öppnas men ändå ge täthet uppåt o nedåt?
3. Jag stör mig lite på att man helt utan att tala med mig på plats bara säger nähä och åker hem. Att de iinte sagt ett pip om detta under alla år de varit här o sotat. Att de inte i kallelsen till kontrollen nämner ett smack om att HELA skorstenen skall inspekteras utvändigt och att allt i vägen därför ska monteras bort/ned. Vete fan hur jag skulle löst det men då hade jag iaf kunnat snacka med dem innan. Och slutligen de har ju besiktigat hela skorstenen inför drift för 12 år sedan. De sa inte ett pip då heller att allt måste kunna öppnas upp (mins faktiskt inte hur vi löste det den gången).

Så kan man få lite komentarer. Vad gäller? När kom denna lagstiftning om hel kropps/rörs ;-) besiktning...

2.

TILLÄGG

Och nej. Inget har givetvis ändrats sedan driftbesiktningen. Inte ett smack. (Hade något ändrats så rejält genom någon ombyggnad hade jag nog ringt o hört m sotarnom det skulle ske en ny nyinstallationsbesiktning faktiskt och i så fall beställt en sådan. JAg vill göra rätt jag bara stör mig på luddiga regler som plötsligt kommer upp som ingen sagt något om innan)

Fast här verkar det handla om att allt skall kunna kontrolleras visuellt från alla håll.

Men man måste alltså ha tillgång till ett schakt som ger tillträde till skorstenen från alla sidor? Är reglerna sådana? Och har alla svenska hus (utom mitt) sådana??

Nej, alla hus har varken en inspekterar skorsten i sin helhet eller en möjlighet att demontera delar för att möjliggöra inspektion

I ditt fall låter det som något gått snett i huvudet hos inspektören men jag skulle nog föreslå att du slår en signal till den relevanta räddningstjänsten och personen i fråga som har något kommunalt ansvar över brandskyddskontroller.

M myrstack skrev:
Nej, alla hus har varken en inspekterar skorsten i sin helhet eller en möjlighet att demontera delar för att möjliggöra inspektion

I ditt fall låter det som något gått snett i huvudet hos inspektören men jag skulle nog föreslå att du slår en signal till den relevanta räddningstjänsten och personen i fråga som har något kommunalt ansvar över brandskyddskontroller.
Jag tycker faktiskt sotaren här ändå var ganska vettig. Jag förstår dessutom tanken att skorstenar skall inspekteras.
Det jag stör mig på är:
1. Den otroligt luddiga föreskrifterna från MSB "tillträde"? Menar man att ALLT skall kunna tittas på ur alla vinklar? Som jag sa det måste vara massor med hus som inte klarar det? Ska vi alla då öppna upp runt murade skorstenar så man även där kan kontrollera takgenomföringen? Varför behöver inte alla innehavare av sådan riva sin plåtning vart 6 år för sotarn vill titta sig omkring? Eller de behöver det de också och det är inte bara jag?
2. OM det är så varför finns det inte krav på schakt och öppningsbara skorstenar direkt från start likt takstegar o glidskydd så man vet det? Mitt hus godkändes för nyinstallerad skorsten för inte så många år sedan. Ingen klagade då på att det inte var möjligt att öppna den o "titta sig omkring". Hade någon sagt det då hade vi fixat det då...

Claes Sörmland
I och med att din skorsten godkändes vid installation och inte har ändrats så ska den godkännas i brandskyddskontrollen. En brandskyddskontroll ska inte pröva lämpligheten av en viss konstruktion, det görs istället vid installationen och av tillverkaren. Endast senare tillkomna skador eller förändringar av det tekniska utförandet ska kontrolleras avseende konstruktionen.

Det är bara att överklaga beslut om eldningsförbud så ska det lyftas. Inge underlaget från installationen som bevis på att lokaleldstaden och dess rökkanal är densamma, alltså din anmälan, startbesked/slutbesked och den installationsbesiktning som skedde före den togs i bruk. Sotaren måste ha saklig grund för att underkänna lokaleldstaden vid en brandskyddsbesiktning, sakligheten är en av grunderna i förvaltningslagen.

Claes Sörmland
Det finns naturligtvis inget krav på att kunna inspektera skorstenar som går igenom tak eller bjälklag. Det är konstruktionen i vartenda hus med skorsten att dessa delar inte går att inspektera visuellt. Önskar kontrollanten undersöka det finns möjlighet att provtrycka rökkanalen.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.