Hej,
Jag ska bygga om/renovera om garaget till en bostad på 43kvm. Jag har sökt bygglov för det och nu har kommunen begärt en lång lista på komplettering, där bland annat finns "brandskyddsbeskrivning"

Det står så här i brevet jag fick av de:
"Brandskyddsbeskrivning: Komplettera anmälan med en enklare brandskyddsbeskrivning eller ritning som redovisar att krav för brandavskiljning mellan bostäder uppfylls"

Någon som vet hur jag skriver en sådant dokument ?

Jag antar att väggen mellan villan och garaget är redan godkänt brandsäkert klassat, enligt handläggaren ska den uppfylla EI60 kravet. Jag tog lite bilder på vad har väggen för material

Närbild av en vägg med synlig isolering och olika materialskikt som exempel för brandskyddsbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en väggkonstruktion med träreglar och gipsskivor, potentiellt för en brandskyddsbedömning.
Skapa konto
Närbild på en väggkonstruktion med träreglar och gipsskiva som en del av brandskyddsutvärdering.
Skapa konto
Närbild av en vägg med synlig isolering och trästruktur, relevant för en brandskyddsbeskrivning.
Skapa konto
Närbild på en väggsektion med byggmaterial som kan vara relevant för en brandskyddsbeskrivning.
Skapa konto

Samt det finns även isolering också.

Stort tacksam för all hjälp och vägledning

N
R Rolo skrev:
Hej,
Jag ska bygga om/renovera om garaget till en bostad på 43kvm. Jag har sökt bygglov för det och nu har kommunen begärt en lång lista på komplettering, där bland annat finns "brandskyddsbeskrivning"

Det står så här i brevet jag fick av de:
"Brandskyddsbeskrivning: Komplettera anmälan med en enklare brandskyddsbeskrivning eller ritning som redovisar att krav för brandavskiljning mellan bostäder uppfylls"

Någon som vet hur jag skriver en sådant dokument ?

Jag antar att väggen mellan villan och garaget är redan godkänt brandsäkert klassat, enligt handläggaren ska den uppfylla EI60 kravet. Jag tog lite bilder på vad har väggen för material

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Samt det finns även isolering också.

Stort tacksam för all hjälp och vägledning
Hej
Det är vanligt med långa listor. Gör en ritning och skriv in vilken typ av brandavskiljande vägg som du har tänkt dig alternativ rita en pil på en befintlig ritning och skriv i den uppgiften som du angav tidigare i tråden.

Hej! Jag ska göra exakt samma som du, så jag är väldigt nyfiken på hur du löste det med redovisning av brandskydd osv. Andra tips inför vårt bygglov mottages tacksamt!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.