1 502 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Brandskydd för separata brandceller i lada
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Hej!
Jag har precis köpt en liten gård där jag tänkt inreda nedre plan på en lada som kontor och hyra ut den övre delen. Det är en stor lada med två våningar och även två separata ingångar. Lägenheten på övervåningen kommer ha 2 rum, kök och 2 badrum. Min fråga är om dessa två enheter måste klassas som två separata brandceller? Jag har träffat en konstruktör som sagt att det måste ta minst 60 minuter för de bärande bjälkarna i taket på nedre plan att ge vika för att kunna behålla dem, annars krävs dessutom ett helt nytt bjälklag. Jag kommer inte bedriva hotellverksamhet utan hyra ut ett par nätter då och då på AirB&B (vilket iofs kanske är precis samma sak, men även i lag?)
Uppskattar er hjälp!
Jag har precis köpt en liten gård där jag tänkt inreda nedre plan på en lada som kontor och hyra ut den övre delen. Det är en stor lada med två våningar och även två separata ingångar. Lägenheten på övervåningen kommer ha 2 rum, kök och 2 badrum. Min fråga är om dessa två enheter måste klassas som två separata brandceller? Jag har träffat en konstruktör som sagt att det måste ta minst 60 minuter för de bärande bjälkarna i taket på nedre plan att ge vika för att kunna behålla dem, annars krävs dessutom ett helt nytt bjälklag. Jag kommer inte bedriva hotellverksamhet utan hyra ut ett par nätter då och då på AirB&B (vilket iofs kanske är precis samma sak, men även i lag?)
Uppskattar er hjälp!
Hej @carlfredrik ! Inser att det var ett tag sedan du publicerade denna fråga. Törs jag dock fråga såhär i efterhand vad du kom fram till gällande ev. krav på två brandceller? Vänligen / MartinC carlfredrik skrev:Hej!
Uppskattar er hjälp!
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Hej Martin! Vi ändrade faktiskt tänket helt och gjorde alltihop till privatbostad så inget brandskydd behövdes av den anledningen. Däremot hamnade vårat framtida växthus rätt nära bostadshuset och därmed behöver vi brandklassa fönstrena som vätter åt det hållet.Martin Johansson2 skrev:
Tack för svar!
Liknande trådar
-
Brandskyddsdokumentation formulär?
Bygglov -
Grenuttag med separata brytare, för utomhusbruk, finns det? Eller annan lösning?
El -
Dörr 35cm för nära garage i anspekten brandskydd mellan byggnader.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur beräknas avstånd brandskydd för fönster?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Brandskyddsbeskrivning för ett uterum
Bygglov