Jag har ett brandsäkert gammalt skåp från Hadak med brandklass A60. Enligt skåpets dokumentation ska skåpet skydda inneliggande handlingar under minst 60 minuter i temperaturer upp till 1000 grader C. Under ett 60 minuters brandtest överstiger aldrig temperaturen inne skåpet 175 grader C.

Om skåpet står i ett gammalt trähus som av någon anledning antänds, t ex av blixtnedslag, och brinner ner hur varmt kan det då ha varit runt kring skåpet och under vilken tid?

Om värmen vid branden överstiger 1000 grader C under längre tid än 60 minuter är det då någon mening att förvara några handlingar i ett dylikt skåp?

Har ingen aning om hur varmt det blir och hur länge men tror inte man kan helt säkra upp för normala pengar för om huset tillåts brinna ner till grunden.
Jag resonerar som så att varje minut sakerna kan klara sig finns det en möjlighet för någon att hinna släcka. Riktigt viktiga saker får man nog betala för ett bankfack. Eller om det är sådant man kan ha kopior på se till att säkra upp genom att låta någon bekant ha en kopia.
Har själv ett skåp stående som säkert inte fixar en totalbrand och risken för vattenskador vid släckning är överhängade men även om det inte är ett inbrottsskåp ska det mycket till innan det normala buset tar sig in med deras vanliga kofot.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag ringde Håbeco Västerås och frågade för en del år sedan och tyckte jag fick bra svar. Finns en del att fundera över om skåpet är några tiotals år, huset ett stort trähus, brandkåren långt bort, skåpet faller ner någon våning osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.