Vi bygger ett stenhus på generalentreprenad. Garaget som är fristående (2,4m från huset) bygger jag själv, och det är nu exteriört i princip färdigt. Det är alltså dags att börja på det invändiga.
Nu till problemet, garaget ska brandklassas EI30 för att godkännas, och vår kontrollansvarige hävdar att vi behöver 120 mm isolering + dubbelgips för att klara klassningen (i alla fall de väggar som har mindre än 4m mot annan byggnad). Jag tycker inte att detta stämmer med vad jag kunnat läsa på nätet, svenskt träs broschyr bl a. Är det någon här som har erfarenhet/kunskap i ämnet?

Det var ju det jag hänvisade till. Finns det någon som känner igen det min KA säger?

Finns flera sätt att uppnå EI 30. Det du länkade till är inte provat i ugn men brukar användas utan problem. För EI 30 så är grunden 2x1 lager gips, och gipsen anses likvärdig med 16mm spån eller 20mm plywood. Så om du har tät fasadpanel och ett lager skivmaterial på insidan, antingen 16mm spån eller 20mm plywood, så är du hemma.

Obs, förutsätter att du inte har massa glas i fasaden.

OM du vill ha alla regler så ladda ner BBR 23 från boverkets hemsida, kapitel 5, läs avsnitt om småhus.

Olika tolkningar från kommunen också. Jag har ett lager osb och två lager gips på väggen mot huset 2,2M.
Då kommunen var tydliga med att två lager gips uppfylle EI30 men inte 1 lager osb och 1 lager gips och 140mm stenull isolering. Fönster och dörrar skall vara EL30 om de inte är mindre yta än 1 kvm då räckte det med ett vanligt fönster.

Kommunen har inget tolkningsföreträde när det gäller EI 30, dock kan man behöva argumentera för sin sak om man väljer additionsmetoden eftersom detta inte är ugnsprov. Eftersom den finns beskriven i brandskyddshandboken från LTH (branschpraxis) tycker jag att man kan hävda att det är en vedertagen metod. I förhållande till konsekvens (elda upp sitt eget hus/förråd) så tycker jag att det är en rimlig nivå.

• Gilla
Siimoon
  • Laddar…
Anders214 skrev:
Vi bygger ett stenhus på generalentreprenad. Garaget som är fristående (2,4m från huset) bygger jag själv, och det är nu exteriört i princip färdigt. Det är alltså dags att börja på det invändiga.
Nu till problemet, garaget ska brandklassas EI30 för att godkännas, och vår kontrollansvarige hävdar att vi behöver 120 mm isolering + dubbelgips för att klara klassningen (i alla fall de väggar som har mindre än 4m mot annan byggnad). Jag tycker inte att detta stämmer med vad jag kunnat läsa på nätet, svenskt träs broschyr bl a. Är det någon här som har erfarenhet/kunskap i ämnet?
120mm mineralull och två lager gipsskivor är väl inte så krångligt, eller vad är problemet?

Problemet är att det är ett kallgarage, så isolering känns bortkastat.

Isolering är inte så dyrt. 120mm kostar typ 45kr/kvm. Och den gången du vill göra om till varmgarage så har du isoleringen.

Men om du skippar brandklassningen så blir garaget ej godkänt att försäkra. Skulle det brinna ner och det visar sig att den brandklassning man måste ha där ej finns så sitter man i en svår sits.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Det är sant. Får nog köra på isolering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.