Jag har en gavel på garaget som måste brandsäkras enligt EI30. Avståndet till nästa brandcell är 6 meter och om jag förstår det rätt behövs inte någon brandsäker dörr.

· Det finns en liten ventil. Behöver den brandsäkras?

· Väggen är gjord av 15 cm siporex. Är det korrekt att det räcker för EI30?

· Takutbyggnaden är träpanel. Behöver den brandsäkras och hur gör man det i så fall?
 
  • Mörkblå trädörr med silverhandtag och svarta gångjärn på vitputsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Bifogar en skärmdump från tabell i BBR som hanterar småhus och komplementbyggnader.
Antar att det är detta som häller för dig, garage tillhörande enskild villa?

Har du 6 m kan du alltså ha en vägg (om garaget räknas som komplementbyggnad till ditt småhus) i EI 30, med max 4m2 okassad fönsteryta. Din ventil bör därför inte vara något problem. Samtidigt som din dörr får vara oklassad (klassad dörr behövs först när du har 2m avstånd eller mindre).
Svensk tabell över brandväggskrav och minsta avstånd mellan byggnader för brandsäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Din takpanel är det inget problem med att det är träytskikt. Det berör ytskikt och inte brandcellsgräns vilket är en annan del av regelverket..
Småhus och komplementbyggnader får ha brännbart ytskikt förutsatt att skyddsavstånd följs (tänk på alla villor som är utförda med träpanel runtom i landet).

Jag skulle vara väldigt förvånad om 15 cm siporex inte uppfyller EI 30, men får återkomma i frågan.
 
För lättbetong med hållfasthet upp till LC55/60 verkar 60 mm behövas för EI 30.
Osäker på exakt vilken hållfasthetsklass du har men skulle vara förvånad om det inte räcker.

Med hållfasthet LC55/60 innebär 150 mm E 180.
 
Toppen, tack för era svar.
 
  • Gilla
Erik321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.