Måste ett ventilationsrör alltid vara brandisolerat när det är inbyggt?
 
Imkanalen från köksfläkten/kåpan måste vara brandisoleriad i hela sin längd.
I övriga fall krävs inte bransisolering i en villa, om du inte bryter "brandceller".

Den enda "brandcell" du normalt har i en villa är garaget. Så skulle t.ex. man ha en frånlusftvärmepump stående i garaget skall kanalerna som går upp på vinden brandisoleras (hur mycket och längder m.m. får man fram genom olika tabeller).

Tänk dock på att alla kalaner som ligger i kalla utrymme måste vara isolerade för kondensrisk/värmeförlust.

Hoppas mitt svar hjälper dig lite :)
 
Köp dig ett brandspjäll istället, dp slipper du brandisolera immkanalen.

Du sparar både tid och pengar (om då har en lång kanal). Vi betalade 300 för vårt brandspjäll.

/Jögga
 
Men om jag sätter en kolfilterfläkt så blir det ju bara utluft för självdraget som kommer att gå igenom köksventilen då skulle jag alltså inte behöva isolera den.
 
Funderar också på det där med isoleringen, ska dra spiro för köksfläkt ikväll. Köpte 30mm brandklassad matta i helgen hoppas det räcker. Men skall hela röret isoleras? Även på övervåningen, blir ju så "tjockt röret" (1,5 plans hus). Eller räcker det och "klä in" röret med gips skivor

Är det tillåtet och vinkla av röret med 2 böjar i mellanbjälklaget? Annars kommer röret gå upp mitt i sovrummet, vilket inte känns som en helt bra lösning ;) Tänkte vinkla av det och gå upp i en tänkt klädkammare.

Mvh
Tobbe
 
Röret ska vara "rensbart" vad som menas med det är en bedömningsfråga.
Kravet på imkanalen är väl inte så högt. Lite gipsskivor runt borde räcka. Kolla vad det står i nybyggnadsreglerna hos boverket.
 
Kravet på imkanal är att den skall brandklassas E15 (eller vad heter idag) i hela sin längd. Orkade inte leta upp exakt vad det står i normen.
Den praktiska lösningen blir :
Alternativ 1: Isolera med 30mm brandmatta (sådan där med hönsnät på utsidan). Skall krampas eller "sys" ihopa, alltså inte bara spännas fast med spoltråd runt.
Alternativ 2: Bygg in spiroröret i en gipslåda. Ett lager gips är motsvarande den brandklass man vill ha.

Har du böjar som är "skarpare" än 45 grader måste du ha rensluckor. annars går det bra utan. Altentiv är att använda en "renslina" (en stålvajer) som du lägger i kanalen vid montage.

jorwes: Vad är det för ett brandspjäll du satt i imkanalen ? *nyfiken*
 
Hoppar in här och undrar hur lång och hur den får dras. Jag avser då denna mjuka slang som alltid levereras med en fläkt.
 
Snuttjulle skrev:
Hoppar in här och undrar hur lång och hur den får dras. Jag avser då denna mjuka slang som alltid levereras med en fläkt.
Den där mjuka plastslangen som följer med fläkten är till för att sättas mellan köksfläkt och din imkanal.
Alltså den är inte till för att byggas in och så.
Tänk även på att tryckfallet är högre i en slang och den har en tendens att vrida/snutta ihopa sig ibland (ännu mer motstånd/tryckfall).
 
Tackar då är det OK att som jag har gjort? Förlängt den ca 50cm för och dragit den genom ett skåp för att komma till imkanalen.
 
Istället för att brandisolera hela imkanalen kan man sätta ett brandspjäll mellan "fläkten" och spirot.
Om det skulle börja brinna i/under fläkten slår spjället igen och imkanalen "leder" inte branden.

Vi köpte vårat av sotarn, på inrådan av densamma för att slippa isolera hela imkanalen.

/Jögga
 
urk... varför berättade ingen detta när vi slet upp imkanalen och isolerade den... Ska nog hålla tyst om detta för min sambo som fick tråckla ihop den där rackarns isoleringen.

IMG_2206.jpg
 
Var hittas mer info om detta brandspjäll?

Situationen här är sådan att jag har dragit flexslang mellan fläktkåpan och fläktmotorn på vinden. Det är inte ok med flexslang i plast genom bjälklaget (trots att det inte handlar om den enkla vita varianten, utan en betydligt stadigare).

Det jag nu måste göra är att lyfta ner kåpan, flytta på motorn och såga upp hålet ytterligare för att kunna sticka ner ett spirorör genom bjälklaget och brandisolera detsamma. För att kunna brandisolera röret måste jag såga upp ett större hål..... vilket är genomförbart men tråkigt (Fast inte lika tråkigt som att isolera hela kanalen som hos Fastingarna kanske....)

Fråga: Om jag drar ett spirorör genom bjälklaget, kan jag då sätta ett sånt där spjäll på röret (i fläktkåpans skorsten) och då slippa brandisolera spiroröret? 300sek för att slippa såga i taket tar jag lätt.


http://www.ekovent.se/brandspjall.html

http://www.kbs.se/fireblock2E.htm (det är denna vi pratar om va?)

Hur stor blir egentligen tryckfallet över en såndär Fireblock?

 
Vi köpte som sagt var vårat av sotarn. Det är av mekanisk typ. Som ett gammaldags spjäll som är fjäderbelastat och när det blir varmt slår det igen som en råttfälla.

Tipset är att ringa till sotarn och fråga om regler och vilket typ av brandspjäll som du/ni måste ha. Finns även liknande på k-rauta för 700:-

/Jögga
 
Snuttjulle skrev:
Tackar då är det OK att som jag har gjort? Förlängt den ca 50cm för och dragit den genom ett skåp för att komma till imkanalen.

Sotaren påstod att plastslangen får bara gå i utrymmen som är nåbara utan verktyg eller hjälpmedel. Och skall monteras med "snäppvarianter" av slangklämmor.

Tanken är att om du får brand på spisen som sprider sig upp i fläkten så skall man (med lämplig sinnesnärvaro) i ett par handgrepp kunna slita bort slangen så att det inte sprider sig upp i imkanalen. Detta då som en åtgärd innan brandkåren kommit fram.

Plastslangen går heller inte att rensa på samma sätt som en spirokanal, så den bör bytas med jämna mellanrum, av brandskyddsskäl, lät dock inte som man behövde byta den vid varje sotning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.