A Argastesnickaren skrev:
Finns ju redan gått om krav.
Kollar du så kan man tulla på vissa krav genom skärpning av andra.
Sprinkler har blivit vanligare bla på hotell, utrymningsvägar osv.
Har du för höga hus så inte räddningstjänstens stegbilar når upp så ersätts det med avskilda trapphus för utrymning osv.
Försäkringskostnader beräknas sedan länge efter risk på det mesta från bil, hus till kommersiella fastigheter så det är inget konstigt.
Jag tror jag uttryckte mig lite klumpigt, jag menade att om den som ritar anläggningen har att välja mellan en extern trappa och dörrar ut eller att inte göra tornet till en egen brandcell så kan de ju rita in extern trappa och fler dörrar.

Jag menade också att man kanske inte tar in försäkringskostnaderna tillräckligt i kravbilden när man designar anläggningen. Eller så gör man faktiskt det? Det finns väldigt många krav att tänka på när man ritar en anläggning av detta slaget, det skulle inte förvåna mig om försäkringskostnader är en sak som man inte fokuserar på (eller så är skillnaderna i premie så små att man inte bryr sig av den anledningen). Detta kanske ändrar på sig efter denna branden.

Demmpa Demmpa skrev:
Lämpligen sitter det nödöppningshandatag/nödöppningsregel/panikregel på dörren så att den blir lätt att öppna.
ja naturligtvis men är det mycket folk och dörrarna förblir öppna så kan man ju inte kalla det för en brandcell direkt.......då faller ju hela iden med dörrarna helt och det är väl därför det blir svårt att ha ett dylikt torn som en separat brandcell och undvika spridning som många menar. Är det folktomt fungerar det ju men det är ju skyddet av besökarna många menar är det primära.

Det är så det fungerar mellan brandceller. Det är inget konstigt alls.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Precis, syftet är att begränsa elden när folk har tagit sig ut.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja naturligtvis men är det mycket folk och dörrarna förblir öppna så kan man ju inte kalla det för en brandcell direkt.......då faller ju hela iden med dörrarna helt och det är väl därför det blir svårt att ha ett dylikt torn som en separat brandcell och undvika spridning som många menar. Är det folktomt fungerar det ju men det är ju skyddet av besökarna många menar är det primära.
Så länge det är lite rök fungerar det att springa ut genom stängda branddörrar.
Är det så mycket rök och brand att det riskerar att sprida sig om man öppnar dörren så är det redan försent för dom människor som befinner sig innanför dessa dörrar.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Givetvis bryts brandcellsgränsen medan personer passerar genom branddörren, men dörren/dörrarna stängs ju automatiskt igen så fort ingen passerar, på så sätt upprätthålls brandcellsgränserna.

Märker man att det är mer rök på andra sidan branddörren när man öppnar dörren så är det oftast bättre att stanna kvar i den brandcellen man är i och försöka hitta en annan nödutgång.

Och nu idag 30 min för att ett 14-våningshus i Valencia från början av 2000-talet skall vara helt övertänt. Ännu ett Grenfell tower?

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/enorm-brand-i-valencia-14-vaningshus-overtant/

Här har spanjorerna uppenbarligen inte lyckats med brandskyddet.

Inga dödsoffer har rapporterats, men frågan är ju om alla verkligen hann ut? 13 skadade har rapporterats och varav 6 brandmän skadades när de (bland annat) försökte rädda folk som var utestängda på balkongerna, så är det nog stor risk för många dödsfall.

Edit: Enligt denna artikel så verkar det vara Grenfell tower igen, dvs brandfarlig isolering under metallbeklädnaden i fasaden:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQOwJ4/brand-i-14-vaningshus-i-valencia

Det ser verkligen inte bra ut i Valencia... 😢

Det är ju sådant här man vill undvika till varje pris genom att ha vettiga tekniska lösningar på alla nivåer. Grenfell blev ju en katastrof för att man där i konstruktionen förlitade sig på att bränder inte skulle spridas mellan brandcellerna. Byggnaden var byggd för att man skulle stanna kvar vid brand. När man sedan lade på brandfarlig isolering som snabbt spred branden längs fasaden så var katastrofen snabbt ett faktum. Och nu händer det igen...

C
pacman42 pacman42 skrev:
Det ser verkligen inte bra ut i Valencia... 😢
Näe verkligen inte, fy f-n vilken brasa 😮

• Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Givetvis bryts brandcellsgränsen medan personer passerar genom branddörren, men dörren/dörrarna stängs ju automatiskt igen så fort ingen passerar, på så sätt upprätthålls brandcellsgränserna.

Märker man att det är mer rök på andra sidan branddörren när man öppnar dörren så är det oftast bättre att stanna kvar i den brandcellen man är i och försöka hitta en annan nödutgång.
Jo men min poäng är ju fortfarande den att göra en brandcell av ett dylikt torn kanske inte är praktiskt med tanke på hur mycket folk det kan vara på ett dylikt ställe. Naturligtvis stänger dörrar vid brand och man kan passera dem vid utrymning men står den öppen några minuter för att 100 pers ska passera så kanske nyttan inte är så stor. Jag tror ju inte de som tittar på sånt här är så puckade att de inte skulle göra en brandcell i en byggnad om det vore nödvändigt.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tänkte på det här med heta arbeten.
Jag har gått många kurser, förr var det brandövning, sen heta arbeten.
De 2 senaste jag gått har vi inte övat släcka brand, tidigare fick man både öva med brandsläckare och släcka en brinnande docka med filt.
Det får man inte göra längre p.g.a miljöskäl.
Senaste kursen var på en brandstation, inte ens där fick de öva på brinnande vätska.
Brandchefen på stationen var inte glad över det påhittet.

• Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jo men min poäng är ju fortfarande den att göra en brandcell av ett dylikt torn kanske inte är praktiskt med tanke på hur mycket folk det kan vara på ett dylikt ställe. Naturligtvis stänger dörrar vid brand och man kan passera dem vid utrymning men står den öppen några minuter för att 100 pers ska passera så kanske nyttan inte är så stor. Jag tror ju inte de som tittar på sånt här är så puckade att de inte skulle göra en brandcell i en byggnad om det vore nödvändigt.
Det handlar ju även om hur man vill att lokalen ska se ut. Vill man att det inte ska finnas några synliga indelningar så får man inte till branddörrar. Det är många saker som ska vägas samman.

Isakare Isakare skrev:
Tänkte på det här med heta arbeten.
Jag har gått många kurser, förr var det brandövning, sen heta arbeten.
De 2 senaste jag gått har vi inte övat släcka brand, tidigare fick man både öva med brandsläckare och släcka en brinnande docka med filt.
Det får man inte göra längre p.g.a miljöskäl.
Senaste kursen var på en brandstation, inte ens där fick de öva på brinnande vätska.
Brandchefen på stationen var inte glad över det påhittet.
Vi både övar och utbildar med brinnande dockor så det är inte ett generellt förbud.

Sist jag gick brandfarliga arbeten så var det på teams 🙄

• Haha
  • Wow
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Har gått Heta Arbeten kurs en gång och det var när jag jobbade på Arlanda runt 1992 kanske. Det var en kurs som hette duga iallafall. Den fick man göra på Brand & Räddningsskolan och det var en aning mer än kurserna de har idag. Det var rökdykning i container med full mundering. Släckövning i ett fyrkantigt kar med brinnande vätska, kanske diesel, flera meter i fyrkant och det skulle man klara att släcka med en större handsläckare om man var snabb och motade bort elden. En hel dags teori......plus en dag med praktiska övningar.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.