• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hoppas på att man skall säga att brandlarm, rökluckor, sprinklers skall vara igång när inget hett arbete pågår inomhus. Eller något liknande. Att köra byggarbetsplatser utan brandskydd är inte optimalt. Jag hoppas också att man skall kritisera lösningen med en gigantisk brandcell för större delen av anläggningen.
Jag håller för tillfället på att kopplar in givare och vakter i sprinkleranläggning på ett bygge som nu pågått sedan hösten 2021 och ska vara klart i maj. Och sprinklerfolket började i veckan provköra lite med vatten.
Och brandlarm börjades testas förra veckan. Sakerna är inte klara förrän närmare slutet.

Du verkar inte ha någon koll på byggets faser och projektering.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Stefan1972 skrev:
ja på papperet ja men ska man skapa tornet som en brandcell så ska du ha stängda dörrar under öppna timmar också. Det hade nog blivit dörrar som i praktiken skulle fungera dåligt
Nej, man sätter självstängande dörrar som utlöses av magneter och brand eller röklarm.
Det går även att fixa nästan osynligt med skjutdörrar.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
Lämpligen sitter det nödöppningshandatag/nödöppningsregel/panikregel på dörren så att den blir lätt att öppna.
Är det vanliga brandcellsdörrar inomhus (normalt alltid öppna) så finns det ju ingen låsmekanism alls, man skjuter bara upp dem när man måste passera för utrymning.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Mikael_L
S Stefan1972 skrev:
ja naturligtvis men är det mycket folk och dörrarna förblir öppna så kan man ju inte kalla det för en brandcell direkt.......då faller ju hela iden med dörrarna helt och det är väl därför det blir svårt att ha ett dylikt torn som en separat brandcell och undvika spridning som många menar. Är det folktomt fungerar det ju men det är ju skyddet av besökarna många menar är det primära.
De förbli ju inte öppna, men de kommer öppnas då folk måste utrymma genom dem.
Det är såklart en viss nackdel vad gäller brandspridning, men det går liksom inte att fixa bättre innan vi kommit på hur de gör i Star Trek - "Beam me up Scotty!"
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller för tillfället på att kopplar in givare och vakter i sprinkleranläggning på ett bygge som nu pågått sedan hösten 2021 och ska vara klart i maj. Och sprinklerfolket började i veckan provköra lite med vatten.
Och brandlarm börjades testas förra veckan. Sakerna är inte klara förrän närmare slutet.

Du verkar inte ha någon koll på byggets faser och projektering.
Jo jag vet att man brukar koppla in detta precis på slutet, men det behöver inte nödvändigtvis vara så, även om det är enklast. Särskilt om det är stort byggen med stora värden så bör man nog försöka sektionerna inkopplingen och planera bygget efter detta.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jo jag vet att man brukar koppla in detta precis på slutet, men det behöver inte nödvändigtvis vara så, även om det är enklast. Särskilt om det är stort byggen med stora värden så bör man nog försöka sektionerna inkopplingen och planera bygget efter detta.
Väggar och installationer måste komma i viss ordning, Sprinklerrören kan inte vara ivägen när ventilationskanaler ska byggas och VVS dras, el vill få ut en hel del stege innan osv.
Ja du vet ju redan detta.

Jag tror inte att det går att göra speciellt mycket annorlunda, ja möjligen att vänta med ytskikt och annan inredning ett tag, men då på bekostnad av längre byggtid och därmed högre kostnader.

En annan ev möjlighet är att bygga allt såsom flera mindre byggen, där varje har en "tillfällig" rejäl brandsektionering under hela byggtiden som sen rivs i slutet.
Men ska varje del då ha egna serviser in för el, VVS osv? Annars blir det ju ändå en hel del öppningar mellan de olika delarna i olika skeden av bygget.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det går att att bygga ett "byggbrandlarm" tidigt i processen.

Byggbrandlarmet kan ett helt eget, eller så byggs det med det som ska monteras och att man mot slutet av bygget byter ut rökdetektorerna mot nya.

Det går att köra utan automatik alamering av räddningstjänsten, eller så kan man köra med larmlagring/fördröjd alamering.
 
Oceana hade ju kunnat ha tillfällig sektionering mellan hallen och tornet under bygget exempelvis.
 
BirgitS
  • Gilla
foppa och 3 till
  • Laddar…
Vad var det jag sa?
D Daniel 109 skrev:
Om jag ska gissa så river man byggnaden över basängen och tornet för för att bygga upp dem igen. Basäng, teknikutrymmen och övriga lokaler tror jag inte att behöver göras mycket med. Värme och rök har främst hamnat i taken på dessa lokaler.
Frågan är om Paralun m.f. kan erkänna hur fel de hade.
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
C
Det finns inget som heter "basäng".


😂
 
  • Haha
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad grundar du det i att det skulle krävas branddörrar under byggtiden?

Jag vet ingett regelverk som ställer det kravet, däremot så kan tillståndsansvarige ställa kravet om täckning av brandfarligt material, inkapsling mm..

Men att ställa ett krav om ett färdigt skydd som brandskyddsdörrar innebär ser jag inte möjligt under en nybyggnation..
Brandskyddsbeskrivning under byggtiden finns rätt ofta
 
I Installation skrev:
Brandskyddsbeskrivning under byggtiden finns rätt ofta
jo klart det finns men den reglerar ju inte branddörrar,
vad ska branddörrar hjälpa när det inte finns brandceller ännu?
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbar bla med att montera större branddörrar och brandgardiner, gardinerna har blivit populära då de tar liten plats, en brandskjutdörr kräver ju öppningens yta bredvid dörren.
De är testade och klarar brand, finns EI 30 60 och 120, men vid en explosion skulle de blåsa bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.