P paralun skrev:
Jo utifrån formuleringen från havkom så är nog hög tid att någon som kan synar byggarbetsplatser.
De synar nu både hissolyckan samt nu då branden och uppenbarligen så verkar det finnas stora brister annars hade de sannolikt inte inlett något ärende.
Sen kostar det inte särskilt mycket mer än att man ser till att det finns kompetens och styrning.
Man startar en utredning för att ta reda på om det finns brister och vad man bör göra åt dem. Inte på grund av att det finns brister.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det fanns garanterat en utsedd tillståndsansvarig men vem det var vet vi inte då det är byggherrens ansvar att tillse detta..

[länk]

Det behöver inte vara NCC som har det ansvaret även om det är den vanligaste vägen men jag vet att det har varit sidoentreprenader vid sidan om NCC..
Jo men en huvudentreprenör måste ju styra även det här men kan då delegera hur man vill ha det med en tydlig skriftlig delegering till en underentreprenör.
Vi får se vad man kommer fram till.
 
R
P paralun skrev:
Jo men en huvudentreprenör måste ju styra även det här men kan då delegera hur man vill ha det med en tydlig skriftlig delegering till en underentreprenör.
Vi får se vad man kommer fram till.
Nej det behöver inte vara så i och med att det finns sido entreprenader så kan byggherren ha haft en extern arbetsmiljöansvarig, för sidoentreprenörer går inte under huvudentreprenören för så hade dom hetat underentreprenörer..
Men NCC kan ha ansvaret för arbetsmiljön och tillståndsansvaret men vi vet inte förrän det kommer ut 😀
 
R Rejäl skrev:
Nej det behöver inte vara så i och med att det finns sido entreprenader så kan byggherren ha haft en extern arbetsmiljöansvarig, för sidoentreprenörer går inte under huvudentreprenören för så hade dom hetat underentreprenörer..
Men NCC kan ha ansvaret för arbetsmiljön och tillståndsansvaret men vi vet inte förrän det kommer ut 😀
Jo men nu blev det ett ärende hos havkom och det beror sannolikt att man redan nu ser stora oklarheter i ledning och styrning av bygget.
Vi får se hur det fylls på.
https://www.havkom.se/utredningar/vaegtrafik-oevrigt/brand-pa-oceana-vattenvaerld-i-goeteborg
 
R
Jag tror att denna utredning tillsattes pga. Den stora miljöpåverkan denna branden har haft med all plast som brunnit upp och har spridit sig..
 
R Rejäl skrev:
Jag tror att denna utredning tillsattes pga. Den stora miljöpåverkan denna branden har haft med all plast som brunnit upp och har spridit sig..
Nej miljöpåverkan är inget för havkom utan de granskar ledning/styrning/människa/teknik och varför det blir haverier.
 
Att de startar en utredning beror på att det blivit stora konsekvenser, eller riskerade att bli stora konsekvenser. Inte för att man sett brister.
 
  • Gilla
foppa och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hoppas på att man skall säga att brandlarm, rökluckor, sprinklers skall vara igång när inget hett arbete pågår inomhus. Eller något liknande. Att köra byggarbetsplatser utan brandskydd är inte optimalt. Jag hoppas också att man skall kritisera lösningen med en gigantisk brandcell för större delen av anläggningen.
Ska alla dessa funktioner fungera från dag ett eller hur tänker du?
Hur gör man mindre brandceller i tex idrottshallar ( globen, friendsarena?)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Storlek på brandcell bestäms utifrån möjlighet till utrymning, man kan ha väldigt stora brandceller och normalt utgör inte heller yttervägg en brandcellsgräns om ingen annan byggnad är nära. Sprinkler ger ytterligare utrymningstid, så då ännu större. Värt notera brandmotståndet i limträbalkarna, fantastiskt bra till skillnad mot stål som bara faller ihop av värmen.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Eftersom man med en del filmer har kunnat se var det troligen startade så kan jag sätta mitt högra ben på att den som startade det hela inte följde reglerna utan de har gjort samma grej tusen gånger förut och då tänjer man på möjligheterna........Man vaggar liksom in sig i att det aldrig händer nåt så man släpper säkerhetstänket helt. Det blir liksom bara "jobbigt" att släppa med sig släckare hela tiden eller ha personal som övervakar. Det kostar dessutom" hemska tanke" en massa pengar på icke producerande" personal. Bättre då att chefen skriver upp sig som "brandvakt" och övervakar allt samtidgt sittandes i en barack....
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…
H hemix skrev:
Storlek på brandcell bestäms utifrån möjlighet till utrymning, man kan ha väldigt stora brandceller och normalt utgör inte heller yttervägg en brandcellsgräns om ingen annan byggnad är nära. Sprinkler ger ytterligare utrymningstid, så då ännu större. Värt notera brandmotståndet i limträbalkarna, fantastiskt bra till skillnad mot stål som bara faller ihop av värmen.
Limträ är fantastiskt ur brandsynpunkt!

Rörande brandcellen så är jag inte helt övertygad om att försäkringsbolagen är så nöjda med att ha alltför stora brandceller. Det lär nog påverka försäkringspremien, det skulle göra det om jag hade ett försäkringsbolag i alla fall.
 
Blir lite svårt att ha flera olika brandceller i stora badhus.............Inget jag har varit på har haft nå speciella sådana i badområdena. Det faller ju liksom på sin egen orimlighet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Blir lite svårt att ha flera olika brandceller i stora badhus.............Inget jag har varit på har haft nå speciella sådana i badområdena. Det faller ju liksom på sin egen orimlighet.
Ja, men i detta fallet så borde det ha gått att separera tornet från badhallen. Det hade gjort en enorm skillnad i utfall.
 
R
Det är det säkert vid färdigställandet, vissa verkar inte förstå att ett bygge inte går att driva som ett fast driftställe då saker inte är färdigbyggda och av den anledningen saknas under byggtiden..
 
  • Gilla
Grindstolpe och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är det säkert vid färdigställandet, vissa verkar inte förstå att ett bygge inte går att driva som ett fast driftställe då saker inte är färdigbyggda och av den anledningen saknas under byggtiden..
Det går att tillföra allteftersom byggnaden färdigställs. Om jag bygger två sammanlänkade hus så kan jag man relativt tidigt sätta branddörrarna mellan dessa på plats. Detta är ett enkelt exempel på vad som faktiskt går att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.