R
D Daniel 109 skrev:
Det är inte tillåtet att citera när det inte är nödvändigt.
Det gör nästan alla så knappast gör du någon större avvikelse i så fall..
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Det är nog bara du som inte begriper att ett svar gäller föregående inlägg. Sedan är det en brist i forumet att man inte blir informerad när andra skriver samtidigt.
 
  • Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Det är inte tillåtet att citera när det inte är nödvändigt.
Är det tillåtet att inte citera när ett citat är nödvändigt, t.ex. för att det har kommit in ett inlägg emellan?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kommer garanterat att brinna på byggen igen oavsett vad statens haverikommission kommer fram till, olyckor går inte att utrota…
Jo men det ska ju inte beror på en undermålig organisation samt riskhantering. Ger en vink om vad som totalt fallerat och konkret angående heta arbeten på en byggarbetsplats.

Citat vad som ska utredas speciellt.
"Utredningen kommer inriktas särskilt på
eventuella brister på systemnivå på byggarbetsplatser och berörda aktörers organi-
sation och riskhantering."
https://www.havkom.se/utredningar/vaegtrafik-oevrigt/brand-pa-oceana-vattenvaerld-i-goeteborg
 
R
D Daniel 109 skrev:
Det är nog bara du som inte begriper att ett svar gäller föregående inlägg. Sedan är det en brist i forumet att man inte blir informerad när andra skriver samtidigt.
P paralun skrev:
Jo men det ska ju inte beror på en undermålig organisation samt riskhantering. Ger en vink om vad som totalt fallerat och konkret angående heta arbeten på en byggarbetsplats.

Citat vad som ska utredas speciellt.
"Utredningen kommer inriktas särskilt på
eventuella brister på systemnivå på byggarbetsplatser och berörda aktörers organi-
sation och riskhantering."
[länk]
Man kan utreda saker till absurdum som vi gör, men vi kommer inte att få bort olyckor..

Denna typen av brand är inte speciellt vanlig så då är det inte mycket att vinna på det framtidsmässigt sätt..
 
R Rejäl skrev:
Man kan utreda saker till absurdum som vi gör, men vi kommer inte att få bort olyckor..

Denna typen av brand är inte speciellt vanlig så då är det inte mycket att vinna på det framtidsmässigt sätt..
Jo utifrån formuleringen från havkom så är nog hög tid att någon som kan synar byggarbetsplatser.
De synar nu både hissolyckan samt nu då branden och uppenbarligen så verkar det finnas stora brister annars hade de sannolikt inte inlett något ärende.
Sen kostar det inte särskilt mycket mer än att man ser till att det finns kompetens och styrning.
 
Jag hoppas på att man skall säga att brandlarm, rökluckor, sprinklers skall vara igång när inget hett arbete pågår inomhus. Eller något liknande. Att köra byggarbetsplatser utan brandskydd är inte optimalt. Jag hoppas också att man skall kritisera lösningen med en gigantisk brandcell för större delen av anläggningen.
 
R
P paralun skrev:
Jo utifrån formuleringen från havkom så är nog hög tid att någon som kan synar byggarbetsplatser.
De synar nu både hissolyckan samt nu då branden och uppenbarligen så verkar det finnas stora brister annars hade de sannolikt inte inlett något ärende.
Sen kostar det inte särskilt mycket mer än att man ser till att det finns kompetens och styrning.
Du jobbar inte inom bygg va?
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hoppas på att man skall säga att brandlarm, rökluckor, sprinklers skall vara igång när inget hett arbete pågår inomhus. Eller något liknande. Att köra byggarbetsplatser utan brandskydd är inte optimalt. Jag hoppas också att man skall kritisera lösningen med en gigantisk brandcell för större delen av anläggningen.
Hur kan dessa vara igång på ett bygge? Det är omöjligt har du varit på ett bygge och arbetat någon gång?
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du jobbar inte inom bygg va?
Nej men jag har varit på mycket stora byggen inkl brandrisker med inte som byggare.
Men på dessa byggen så föreföll byggledningen att fatta vitsen med hur man hanterar brandrisker och konkret heta arbeten inkl att det är en naturlig ingrediens i byggprocessen att hantera risker.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur kan dessa vara igång på ett bygge? Det är omöjligt har du varit på ett bygge och arbetat någon gång?
Jo, för många år sedan så jobbade jag och byggde ut på en industri. Det går att göra så om man strukturerar arbetet.

Jag har arbetat på anläggningar som varit i drift och där stängde vi enbart av de delar som påverkades av det vi gjorde. Det blev en hel del av och på, men hade vi inte gjort så så hade man varit tvungna att stoppa hela produktionen i lokalen. Det går när man måste.

Jag har också jobbat som brandman på industri, ibland så hade vi som uppgift att bevaka heta arbeten som utfördes...
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, för många år sedan så jobbade jag och byggde ut på en industri. Det går att göra så om man strukturerar arbetet.

Jag har arbetat på anläggningar som varit i drift och där stängde vi enbart av de delar som påverkades av det vi gjorde. Det blev en hel del av och på, men hade vi inte gjort så så hade man varit tvungna att stoppa hela produktionen i lokalen. Det går när man måste.

Jag har också jobbat som brandman på industri, ibland så hade vi som uppgift att bevaka heta arbeten som utfördes...
Att man gör det i befintlig industri säger ju sig självt.
Men att göra klart brandistallationerna i tidigt skede av bygget är inte möjligt utan dessa blir färdiga mot slutet..
 
R Rejäl skrev:
Att man gör det i befintlig industri säger ju sig självt.
Men att göra klart brandistallationerna i tidigt skede av bygget är inte möjligt utan dessa blir färdiga mot slutet..
Det går att aktivera dem stegvis. Men det är naturligtvis enklast att göra allt på slutet.
 
R
P paralun skrev:
Jo men fanns det någon utsedd brandskyddsansvarig hos NCC och med befogenhet?
Beskrivet här
[länk]
Det fanns garanterat en utsedd tillståndsansvarig men vem det var vet vi inte då det är byggherrens ansvar att tillse detta..

https://www.hetaarbeten.se/sv/faq/tillstandsansvarig/

Det behöver inte vara NCC som har det ansvaret även om det är den vanligaste vägen men jag vet att det har varit sidoentreprenader vid sidan om NCC på samma arbetsplats..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.