Hej vi söker firman authoriserad hos BKR-, Gvk och MVK-. Vi har 2 badrum. Ett ska göras med kakel, ett annat med plastmatta på golvet och målade väggar i våtzone runt badkaret. Problemet är att i princip vi hittade inte firmor som har alla tre certifikater och allt i ordning. Och då har jag frågor ang risker som vi har om vi anlitar bolaget med följande kvalitet.
1. Vilka risker har vi om BKR- företag har inte tättskicktläggare med individuellt yrkeskort och foto (krav från BKR)?
2. Om vi anlitar företag som inte Gvk/ Mvk- registrerade men de säger att de ska följa mvk-/ Gvk regler?
3. Har företag rätt att underteckna kvalitetsdokumentation vatrumsintyg, dokument om tattskickt, MVK- kvalitets dokumentation eller alternativt kvalitetsdokumentation i fall företag är inte branch certifierad?
4.Väd är viktigt att tänka på i sådan situation? Vi söker förstås behöriga, men det är inte lätt.
5. Hur vi kan säkerställa kvalitet, vilka försäkringar och dokumentation måste vi kräva från företag som har inte alla tre behörigheter som vi behöver för renovering?
6. Räcker det att ha från tex ett MVk- obehörigt företag ansvarsförsäkring för att säkerställa kvalitet och ersättning i fall vattenskada uppstår u målad våtrumszon?
7. Skulle det hjälpa om vi ska göra besiktningen av plastmatta, målade våtrumszon, efter utfört arbete?
8.Skulle det hjälpa om mvk-obehörigt företag hyrar i MVk-behöriga hantverkare?
9. Hur mycket vikt lägger försäkringsbolag till formellt utbildning som hantverkare har? Eller naturen av vattenskada/ fel avgör ersättningsnivå/ möjlighet till skadeersättning? Finns ju certifierade hantverkare som gör fel.
Jag blir jätteglad för hjälpen, då ämnet helt nytt för mig och svårt förutse konsekvenser. Tack på förhand, Anna

Redigerat:
BirgitS
Eftersom att det handlar om att kunna få ut något på försäkringen om det händer något så är det ju bäst att fråga vad ditt försäkringsbolag tycker att du ska göra.

• Gilla
Anna1980
  • Laddar…
Är det inte viktigast att ta in ett företag som verkar stabilt och kommer finnas kvar den dagen det ev blir ett problem?
Din egna försäkring kommer inte betala ut nått om det inte är rätt gjort utan då är det hantverkaren som får stå för det.
Och är det rätt gjort kommer du inte få några problem.

• Gilla
Anna1980
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Är det inte viktigast att ta in ett företag som verkar stabilt och kommer finnas kvar den dagen det ev blir ett problem?
Din egna försäkring kommer inte betala ut nått om det inte är rätt gjort utan då är det hantverkaren som får stå för det.
Och är det rätt gjort kommer du inte få några problem.
Det söker vi ;0) men vilka kriterier använder du för att bedöma stabilitet? Registreringsår? Ekonomi? Vad exakt tyder på stabilitet? Omsättning? Antal anställda? Kreditanmärkningar? Nu är instabilt tiden, vem dom helst kan gå i konkurs?

Jo detta är svårt. Själv gör jag det mesta själv så får jag stå för missarna oxå. ;)
Ett stabilt företag är för mig ett företag som har haft samma ledning några år men inte för många då risken då blir att de säljer av till någon oseriös.
Referenser på utfört jobb och bra kännsla när man pratar med dem skulle nog jag gå på.

• Gilla
Anna1980
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jo detta är svårt. Själv gör jag det mesta själv så får jag stå för missarna oxå. ;)
Ett stabilt företag är för mig ett företag som har haft samma ledning några år men inte för många då risken då blir att de säljer av till någon oseriös.
Referenser på utfört jobb och bra kännsla när man pratar med dem skulle nog jag gå på.
Jag faktiskt pratade med olika försäkringsbolag idag Länsförsäkring/ hemförsäkring i princip ersätter inget vid "själ renovering", men tex Folksam och IF kan ersätta men med högre självrisk, i fall man renoverar själv utan byggfel.

Anna1980 Anna1980 skrev:
Jag faktiskt pratade med olika försäkringsbolag idag Länsförsäkring/ hemförsäkring i princip ersätter inget vid "själ renovering", men tex Folksam och IF kan ersätta men med högre självrisk, i fall man renoverar själv utan byggfel.
Det beror nog på vem man pratar med.
Är det fackmanna mässigt gjort ska dom ersätta har jag fått svar av Länsförsäkringar.

När jag pratat med Folksam struntar de också i vem som utfört arbetet- vilket är så det borde vara. Men det handlar ju snarare om hur det dokumenteras eller hur undersöksmöjligheterna ser ut.

Om vi vänder lite på det.
Rätt gjort enligt konstens alla regler utan att vara certifierad eller fel gjort med certifikat.
Certifierad är ju ingen garanti för att det alltid blir helt rätt.

Jag har chattad med Länsförsäkring. Jag fått svaret " Enkelt förklarat så kollar försäkringen vie en inträffad skada i ett badrum på om badrummet är rätt byggt, om kvalitetsdokument finns och om allrisk byggnad finns i försäkringen. Det är endast anslutna företag som får utfärda kvalitetsdokument." Jag tolkar att eftersom GVK, BKR-, MVK - anslutna renovering företag är behöriga utföra kvalitet dokumentation, då måste man ha authoriserade företaget så att hemförsäkring gäller.

Jag har svårt att tro att existensen av dokument påverkar utbetalningen.

Är det rätt gjort => utbetalning.
Fel gjort => svårare utbetalning.

Att byggfirman skulle stå för skador om inte försäkringsbolaget gör det är nog optimistiskt i de flesta fall.

/ATW

merinfo.se

är din vän. Den uppdateras dagligen med status hos kronofogde med mera. :)

Sen om man är orolig är det alltid bra ta en kreditupplysning.

Men jag skulle definitvt kolla storlek på firman och referenser

Sen... Det kanske viktigaste. Ett seriöst och duktigt bolag kan inte ta ett uppdrag imorgon. De duktiga har ett halvårs väntetid.
De dåliga är de som inte har några kunder (ingen rekommenderar dem) och de kan alltså börja jobba imorgon.

• Gilla
Anna1980
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

Att byggfirman skulle stå för skador om inte försäkringsbolaget gör det är nog optimistiskt i de flesta fall.

/ATW
Om det fel gjort av sertificerade företag kan deras ansvarsförsäkring täcka kostnaderna under 10 år garanti?

Appendix Appendix skrev:
merinfo.se

är din vän. Den uppdateras dagligen med status hos kronofogde med mera. :)

Sen om man är orolig är det alltid bra ta en kreditupplysning.

Men jag skulle definitvt kolla storlek på firman och referenser

Sen... Det kanske viktigaste. Ett seriöst och duktigt bolag kan inte ta ett uppdrag imorgon. De duktiga har ett halvårs väntetid.
De dåliga är de som inte har några kunder (ingen rekommenderar dem) och de kan alltså börja jobba imorgon.
Ang väntetid.Men det finns stora företag som har många anställda samt underleverantörer, och CoVid påverkar ju också. 2 veckor- väntetid fått vi.

A ArneTW skrev:

/ATW
Betyder detta att authorization I bkr, MVk, gvk I princip ger inte någon fördel att få skadeersättning om hantverkare gör fel. Vem har mer chanser då att få skadeersättning om det felbyggd. jag privat person som gör renovering själv och dokumenterar, fotograferar allt eller authoriserade företaget som gör byggfel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.