Hej,

Vi har ett nytt bord i sk "nonwood" från Brafab. Idag har solen legat på hela dagen. Vi hade ett par vinglas som stod framme runt lunch ca 1 timme. När vi skulle plocka undan såg vi till vår förvåning att det var som kratrar 15cm bakom glasen. Hålen är ca 1cm långa och 3mm djupa. Vår ända tanke är att det måste vara solen som bränt genom glasen. Någon som upplevt något liknande? Kan det vara rimligt att ett glas ska göra djupa bränmärken på bara en timme? Alla hålen har samma "riktning" så vi har ingen annan förklaring.

Vad gör man?

• Gilla
Bolak_jr
  • Laddar…
Reklamerar bordet.

Det låter ju som det klassiska pojkbokstemat, där en flaskbotten ute i skogen fungerar som brännglas och sätter igång en skogsbrand genom att antända gamla fjolårslöv (eller hö på en höskulle).

Kolla imorgon hur varmt det blir där strålarna koncentreras bakom vinglasen.
Jag skulle faktiskt inte direkt säga att det är bordets eller "nonwoodens" fel.

Varför dricker ni inte ur för övrigt? Det var väl vitt och inte rött vin va?

Hur gick det med reklamationen? Jag menar, man kan ju sitta en solig dag och käka och solen gassar och då får det ju inte smälta liksom.. Ska precis köpa nonwood från Brafab men blir lite orolig nu..

Edit: Mio som säljer Brafab skriver följande om nonwood. Gissar det står något i bruksbeskrivningen man fick med också?

https://www.mio.se/inspiration/tips-rad/skoet-om-dina-sommarmoebler

Vid starkt solljus kan glas och ljuslyktor göra märken i bordsytan. Ljuslyktor kan bli varma vid användande, därför rekommenderar vi att man alltid använder underlägg.

Redigerat:
Bricco skrev:
...
Vid starkt solljus kan glas och ljuslyktor göra märken i bordsytan. Ljuslyktor kan bli varma vid användande, därför rekommenderar vi att man alltid använder underlägg.[/I]
Vem använder ljuslyktor i starkt solljus?

KnockOnWood skrev:
Vem använder ljuslyktor i starkt solljus?
De behöver nog inte användas för att kunna agera "brännglas". ;)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nej, och det hjälper ju inte att ha ett underlägg under glaset ... man måste ju lägga nåt över hela bordet då.

thomasx skrev:
Nej, och det hjälper ju inte att ha ett underlägg under glaset ... man måste ju lägga nåt över hela bordet då.
Ja det var ungefär så jag tänkte!
Om de skrev om underlägg måste det ju vara för att själva föremålet blir varmt.
I och för sig räcker det ju att täcka över föremålet. Med en tehuva kanske.

Den där brännglaseffekten avhandlades för övrigt redan i inlägg #3

Det gick inget vidare. Butiken hänvisade till att det blir förstoringsglaseffekt. Även på Brafabs hemsida står det att detta kan uppstå. Som tur är gick det att beställa enskilda brädor. Blev till att byta ut de som blivit förstörda:(

Har lärt mig en läxa. Synd bara att det skulle ske på ett bort för 7000kr :banghead:

Vad tog de per skiva?

Varför byta brädorna när du i framtiden ändå kommer ha duken på eller..?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Synd på ditt bord och framför allt att just du skulle råka ut för detta.

Tur för oss andra som läser denna tråd och tipsar alla vi känner om att inte köpa detta bord. Visst är det bra med konsumentforum som detta!? :) Iofs kan det säkert bli brännmärken även i andra bor i andra material under samma förhållanden... Kanske ska man fundera en gång extra innan man lägger ut stora pengar på ett bord som ska stå ute....? Detta är absolut ingen pik mot dig MrMacplay, det här problemet är väl inget man tänker på innan man råkat ut för eller hört talas om det....

MrMacplay skrev:
Det gick inget vidare. Butiken hänvisade till att det blir förstoringsglaseffekt. Även på Brafabs hemsida står det att detta kan uppstå. Som tur är gick det att beställa enskilda brädor. Blev till att byta ut de som blivit förstörda:(

Har lärt mig en läxa. Synd bara att det skulle ske på ett bort för 7000kr :banghead:
Tråkigt att höra att de är så aviga när du köpt ett så pass kostsamt bord, var det Tripoli? Att det finns info på Brafabs hemsida duger inte. Det bör framgå i samband med köp, eller allra minst i användar- och skötselbeskrivningen som följer med bordet.

Att inte kunna använda ett ute-bord på vanliga soliga vårdagar, med mindre än att man täcker över det, är ju minst sagt av viss betydelse.

Nu kanske detta inte är något du kommer att bråka om, men, om du inte redan fått och betalt brädorna (i vlket fall jag undrar varför de hade ett gäng lösa sådana på lager ... ) så tycker jag ändå du ska göra ett försök till att få brädorna utan kostnad med hänvisning till att ingen info fanns vare sig vid köp eller i anvisningarna (om det nu inte gjorde det, vill säga).

Ångrar du dig kan det ju också vara ett alternativ att kräva återköp, med samma argument som orsak.

Hade varit lite intressant att få veta hur kosnumentmyndigheterna, t.ex. ARN, skulle bedöma ett sådan här fall. Ska man kunna förvänta sig att ett utebord kan användas ute en vanlig vår/sommardag, utan särskilda åtgärder (som duk etc.), eller inte.

Men som sagt, tack för infon :) Jag kommer undvika Nonwood när vi ska köpa nya möbler inför sommaren :)

• Gilla
oskar1
  • Laddar…
thomasx skrev:
Men som sagt, tack för infon :) Jag kommer undvika Nonwood när vi ska köpa nya möbler inför sommaren :)
Hade det varit bättre med ett träbord tror du?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Hade det varit bättre med ett träbord tror du?
Ja, det tror jag.
Vad tror du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.