Hej, vi har köpt en glassmaskin modell större. Det ni ser på bilderna är kylkompressorn. Samt kabeln från fläkten som kommer in där uppe till vänster, den ligger dock löst nu. Vi köpte den billigt för den som byggt maskinen "brände" den enligt egen utsago på första startförsöket. Förstår det, då den var kopplat hejvilt med högtalarkabel och kaos. Det är dock bortrensat på bilderna.

Fråga 1, hur vet man om kontaktorn är bränd?
Fråga 2, finns det någon annan komponent här som kan ha brunnit? Svårt att veta utan att veta hur säljaren hade kopplat in den. Men jag ser inga synliga spår av varmgång.



Kylkompressor med öppet elskåp, kablar och anslutningar synliga. Kablarnas inkoppling är delvis osäker, med några lossade förbindelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av elektrisk anslutningsmanual för en Bitzer kylkompressor, med instruktioner och kopplingsschema i flera språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontaktor från glassmaskin med olika anslutningar och strömbrytare, modell AF38-30-00-13, placerad på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var sitter kontaktorn, finns ingen plats på bilderna och någon modul, vad står det fult ut på den. Sen ser det ut som att det är 380-400 V kopplat på plinten Y. till kompressorn, som troligtvis är under plinten på bild 1
 
Första kopplingsschemat är lite overkill med lampor och grejer som vi inte behöver. Kopplingsschema med överflödiga komponenter, inklusive lampor och reläer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema med olika anslutningspunkter som L, N, B1, B2 och nummer 12, 14, 11. Betydelse oklar, refererad som "overkill" med lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SB-1 det finns mer uppgifter på sidan. och vad den gör kan inte utrönas. Kanske bara en säkerhet för kompressorn, ligger en kontakt i den ( 11-14 ) som kopplar in, så K1 kan dra, den kan slå över och tända en lampa H1 ( 11-12 ) som troligtvis är röd och är larm. Finns en kontaktor uppe till vänster K1 på schemat och överströmskydd för kompressorn. Lika att det är en termokontakt i kompressorn som nog bryter om den blir för varm. Om en kontaktor är så bränd att den inte ger kontakt som den ska, så brukar en motor brumma och inte starta. Den du fotat är lite sotig på 5 vid det blå ankaret, men kan bli så när det blir äldre, den går att öppna och se kontakterna.
 
Den modulen i motorn, SE-B1 är mest troligt för att byta kretsen vid övertemp på motorn. Enl kretschemat ligger den samt tryckvakter med i serie för att förregla kompressor. Så antingen är den trasig, eller något annat i manöverkretsen. Du borde ha något kopplingsutrymme någonstans med resterande komponenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.