Har ett par stållinjaler från Biltema och de är ungefär lika raka som ett paragraftecken och nu har jag ruttnat helt på skräpet och tänker ersätta dem. Frågan är med vad?

Jag har behov av något långt — helst en meter — som är så rakt som möjligt för att kolla planhet på ex vis bords-och andra skivor och kanske för att använda vid postning av maskiner.
Hyvlar.se har en Veritas rätskiva i alu, 900 mm lång för ca 350 kr vilket är ett bra pris tycker jag.
På Lee Valley's hemsida anges noggrannheten till 0,003" över rätskivans hela längd vilket jag får till 0,08 mm med avrundning.

Jag har dessutom behov av en lång graderad stållinjal för mätning och uppmärkning av ämnen för mitt hobbysnickrande och undrar om det finns någon med så bra toleranser att den även kan funka som rätskiva?

Hultafors linjaler har en tolerans på +/– 0,3 mm/meter vilket är för dåligt tycker jag.
Tools säljer en Limit med en tolerans på +– 0,2 mm/meter vilket ju är bättre men inte känns tillräckligt bra.

Nu är frågan om det finns bättre alternativ eller om jag får krypa till korset och köpa en rätskiva plus en så bra linjal som jag kan hitta? Limitlinjalen kostar ca 750 kr ex moms, jag kan tänka mig att lägga några hundra till.

Tacksam för alla tips!

Herregud, vad långt det här blev! Nu slutar jag.
//Ronnie

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
En lång stållinjal böjer sig om den inte har stöd längs hela längden och då hjälper det tyvärr inte (för användning som rätskiva) hur bra tolerans den än är specad till.

nanowire skrev:
En lång stållinjal böjer sig om den inte har stöd längs hela längden och då hjälper det tyvärr inte (för användning som rätskiva) hur bra tolerans den än är specad till.
Men allt böjer sig väl, om än lite? Vi pratar ju trots allt om solitt stål, 50x10mm i tvärsnitt. 60x10 om det 2 meters varianten.

Vet inte hur mycket en 50x10mm stålprofil flexar under sin egentyngd mätt över 1 meter, men kan inte vara jättemycket? Oavsett så ser jag främsta användningsområdet till att se planhet på riktbord osv. Då har den ju stöd över större delen av sin längd?

50x10 tvärsnitt lär inte flexa :)
Jag tänkte mer traditionella stållinjaler som snarare är typ 2 mm tjocka (sådan har jag). Men en linjal på 9 kg, är det praktiskt? Är det då inte bättre att ha en smidig tunn linjal och en användbar rätskiva i alu?

Det är praktiskt så tillvida att den inte flyttar sig så lätt. Man lyfter den inte heller av misstag med ett bladmått om man använder det för att kolla eventuella glipor. (Nu pratar jag ju om postning av maskiner och kontroll av planhet, inte om allmänt mätande.)

Pysslarn skrev:
Har ett par stållinjaler från Biltema och de är ungefär lika raka som ett paragraftecken och nu har jag ruttnat helt på skräpet och tänker ersätta dem. Frågan är med vad?

Jag har behov av något långt — helst en meter — som är så rakt som möjligt för att kolla planhet på ex vis bords-och andra skivor och kanske för att använda vid postning av maskiner.
Hyvlar.se har en Veritas rätskiva i alu, 900 mm lång för ca 350 kr vilket är ett bra pris tycker jag.
På Lee Valley's hemsida anges noggrannheten till 0,003" över rätskivans hela längd vilket jag får till 0,08 mm med avrundning.

Jag har dessutom behov av en lång graderad stållinjal för mätning och uppmärkning av ämnen för mitt hobbysnickrande och undrar om det finns någon med så bra toleranser att den även kan funka som rätskiva?

Hultafors linjaler har en tolerans på +/– 0,3 mm/meter vilket är för dåligt tycker jag.
Tools säljer en Limit med en tolerans på +– 0,2 mm/meter vilket ju är bättre men inte känns tillräckligt bra.

Nu är frågan om det finns bättre alternativ eller om jag får krypa till korset och köpa en rätskiva plus en så bra linjal som jag kan hitta? Limitlinjalen kostar ca 750 kr ex moms, jag kan tänka mig att lägga några hundra till.

Tacksam för alla tips!

Herregud, vad långt det här blev! Nu slutar jag.
//Ronnie
Jag har handlat bra prylar från OTD. Du kan få spana in på lördag o se vad som passar dig.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Jag har handlat bra prylar från OTD. Du kan få spana in på lördag o se vad som passar dig.
Tack, det låter jättefint. Ser verkligen fram emot lördagen på många sätt!
//Ronnie

Stort tack till alla som för såväl synpunkter som tips!

//Ronnie

Hur gick det med detta Pysslarn? Jag är i exakt samma situation; behöver rak referens för att ställa in rikthyveln. OTD har inte kvar linjalerna (sidorna i webshopen är iaf borttagna). Här hittade jag en 900 mm i fräst aluminium men den är restad: http://hyvlar.se/markverktyg/ratskivor/ratskiva_38

Någon som hittat alternativ leverantör?

@ Lambr1: Har inte köpt något än men kommit fram till att köpa både stållinjaler och rätskiva.

När det gäller linjaler vill jag ha två st av vardera 1000, 600 och 300 mm och då lutar det trots allt åt Hultafors som är avsevärt billigare än Limit. Hultafors är väl något gedignare också. Blir snart ett köp där alltså.

Ang rätskiva verkar ju Rutlands variant som Vanpire föreslog vara ett bättre alternativ än Veritas dito med några cm längd tillgodo och en bättre tolerans för ungefär samma pengar som Veritas rätskiva. Nackdelen är väl att frakt tillkommer och jag har väl inga direkta planer på att köpa något annat just nu från Rutlands vilket ju gör att totalkostnaden för deras rätskiva drar iväg något.

Sålunda offrar jag någon hundradel i tolerans för ett bättre pris och kommer snart att köpa linjaler från Hultafors men avvaktar med rätskiva i hopp om att andra alternativ ska dyka upp eller att det blir kampanj på Rutlands som man kan utnyttja. Vill helst inte kompromissa för mycket med önskad längd och tolerans här.

//Ronnie

Jag hamnade i Rutlands fyndhörna och kunde snabbt hitta några grejer till som jag "måste" ha: http://www.rutlands.co.uk/pp+sale+SALE?promo=sale_power_tool_accessories :)

Men jag ska också kolla med några kamrater som jobbar på mekanisk verkstad om det finns några prisvärda rakreferenser att köpa hos deras leverantörer. Hör av mig här om något skulle dyka upp.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.