Y
Det börjar gå mot slutspurten (yes!) i renoveringen. Gipsskivorna är uppe och spacklingen påbörjad. Fast ack vad spackel det går åt.

En fråga som säkert förekommit flera gånger förut men vars svar kan ändras för varje vecka.

Vilket spackel köper ni, vilket varnar ni för. Ett fin-spackel, lätt att arbeta, ett som kommer att hålla och inte lossna. Och som är prisvärt..

Vad ska jag åka och köpa då?

Finspackel från Byggmax 89:- eller kanske kan vara värt att testa.. Annars såg jag Bauhaus hade i samma prisklass. Är ingen expert men spackel från andra ställen för 300:- är inte värt merkostnaden.

Y
rent spontant så misstänker man ju alla lågprisställen för att det vore skit. och vill ju inte att spacklet ska reagera sen och allt blir kasst, men jag hoppas på att fler säger att det är okej spackel så ska jag nog kanske våga mig på dem :)

Bredplasta LH

http://www.beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Spackel--Fog/Breplasta-LH/

Gjorde misstaget en gång att i farten ta en hink spackel på BilTema då det tröt i hinken hemma och tiden var knapp - Vilket skit! Spenderade mer tid att försöka få ett bra resultat än det hade tagit att köpa bra grejer till att börja med.

Lesson learned - Hädanefter köper jag uteslutande Breplasta. Den där ligger på 200-250kr hinken om jag inte är helt fel ute.

Jag har kört Byggmax och kan inte märka någon skillnad mot den mer än dubbelt så dyra märkes spacklet från XL-bygg.

När du ändå är där köper du massor av latexfog för 9kr styck istället för 36kr på XL-bygg.

• Gilla
Neo111
  • Laddar…
Menar du på fullt allvar att du tycker Bygg-Max latex är bra? Eller va du ironisk?

Stefan N skrev:
Menar du på fullt allvar att du tycker Bygg-Max latex är bra? Eller va du ironisk?
Jag märke ingen skillnad i alla fall har du upplevt något?

Mina krav är en vit massa som täcker ett mellanrum på några millimeter som jag sedan ska kunna måla över.

Redigerat:
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Y
köpte två beckers bredplast för 249kr st eller något sådant.
de hade även bostic, för 196kr.

frågade dom vad skillnaden var och de menade att det inte var någon skillnad, annat vore om man jämförde mot 99kr spackel (bauhaus var detta)

har kört bostic förut men det var mystiskt billigt så fegade :)

Du har 3 alternativ
Beckers
Nordsjös
Coloramas

Byggmax spackel fungerar ypperligt.
De som klagar får träna mer... ;)

• Gilla
Neo111
  • Laddar…
Jag har spacklat så många hundra M2 så jag vet skillnaden på bra och dåligt spackel. Hävdar snarare att dom som tycker ByggMax spackel är bra har aldrig använt ett riktigt spackel (eller färg). Slutresultatet kan säkert bli någorlunda likvärdigt men vägen dit är ju dubbelt så lång.
Men alla har ju fritt att välja, tid eller pengar.....

Jo, som sagt.. Beror ju på projektets omfattning och vilken tid man är villig att lägga på jobbet mot priset på spacklet. Köper man tex 5 hinkar på byggmax så sparar man en tusenlapp, funkar detta bra så är ju allt frid och fröjd, uppstår det problem förbannar man sin snålhet.. Men köp 1 och testa kanske.

annars är Dalaspackel det mest köpta under lång tid. Där är stor skillnad på spackel, en del sjunker mycket, så det räcker inte med 2 påläggningar (Byggmax bla ) en del är omöjliga att slipa på (Alcro) osv,

Nog sant som Saturn skriver att Byggmask krymper mer.. Men är det inte så mycket yta gör det inte så mycket..
Var köper man detta Dalaspackel som ska vara bra?

Slugge skrev:
Nog sant som Saturn skriver att Byggmask krymper mer.. Men är det inte så mycket yta gör det inte så mycket..
Var köper man detta Dalaspackel som ska vara bra?
Ingen aning om var det finns att köpa, men de har en intressant hemsida

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.