Hello,

I helgen gick så till slut min gamla (av många skribenter bespottade) trotjänare i graven. Skruvdragaren, en Black & Decker, har varit med i många år och klarat ALLT jag behövt den till; två renoverade lägenheter, en totalrenovering av villa, diverse arbete i sommarstugan och totalt 4 altaner på totalt ett par hundra m2. Det tråkiga är att det som gått sönder är knappen där man byter skruvriktning - och tyvärr kan jag nu bara skruva ut skruvar.

Eftersom även cirkelsågen har mer att önska (klingan går inte in hela vägen, utan ca 10 mm sticker alltid ut) så fastnade mina ögon på vad rubriken säger, ett kombikit från Ryobi på Bauhaus för 1 795 kr. Är detta ett bra köp? Kommer jag vara nöjd? Verktygen kommer att i närtid användas till ytterligare altanbyggen, köksrenovering (inkl kapa massiva ek-skivor som väl normalt är just 45 mm som denna ska klara).

Eller om ni kan hänvisa till andra alternativ i samma prisklass. Eftersom cirkelsågen faktiskt fungerar så ligger prio på en skruvdragare, men då vet jag inte om jag vill lägga mer än runt 1 300 kr.

Alla tips tas tacksamt emot :D

Jag har inga direkta synpunkter på Ryobis sladdlösa paket, mer än att jag skulle leta efter något från UK innan jag gick till Bauhaus.
Däremot tror jag att man enkelt kan laga den trasiga maskinen som bara kan skruva baklänges. Har du öppnat den för att försöka hitta felet? Ofta är det någon lite plastgrej som har hoppat snett, som man lätt kan åtgärda.

mattiasp skrev:
Jag har inga direkta synpunkter på Ryobis sladdlösa paket, mer än att jag skulle leta efter något från UK innan jag gick till Bauhaus.
Däremot tror jag att man enkelt kan laga den trasiga maskinen som bara kan skruva baklänges. Har du öppnat den för att försöka hitta felet? Ofta är det någon lite plastgrej som har hoppat snett, som man lätt kan åtgärda.
Har du nåt tips på nån sida i UK som är bra?
Ja, du har rätt i att det säkert går att skruva upp, kolla och eventuellt laga, samtidigt som det alltid är lite kul att få förnya maskinparken ;)

Jag har för mig att cirkelsågen inte tar 45x45 men de är å andra sidan inte alltid 45. Har du ingen annan cirkelsåg så kan det nog vara vettigt att skaffa en med lite större klinga.

Jag köpte detta kit för två år sedan. Är riktigt nöjd. Sågen gillar mdf bättre än bänkskivor i ek men det är mest en batterifråga. Den är perfekt till parkettgolv. Batterierna håller fortfarande som när de var nya trts ganska många laddningar. Dragaren kan vara lite tung, märkte det i helgen när jag skruvade gips.

Jag har mutterdragaren, är mkt nöjd med den, köpte det större batteriet också. Kommer att köpa tigersågen imorrn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.