Hej!!

Är det någon som byggt ett LB-hus? Hur har ni upplevt dem? Har ni bra eller dåliga erfarenheter av dem?
Vi har själva tänkt att bygga ett hus från dem.. "Ugglan 102" :)

// Limla

• 6C43C44F-82A2-4020-B862-CCE5AE700DD8_pic1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla in den här tråden:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=33194

Vårt bygge har gått bra. Min erfarenhet är att det är bra att besöka bygget ofta, LB-hus vill gärna ge ett sken av att man inte behöver göra någonting och att de fixar allt, men vår erfarenhet är att man behöver åka dit då och då och kolla att de speciallösningar man vill ha blir som man vill

/Fredrik

edit:typo

LB-hus är väl inte bättre än någon annan, snarare tvärtom. Vi var ytterst nära att skriva kontrakt med dem men det blev inget för de stressade på så mycket och hotade med prishöjjningar mm. De ville snabbt skriva kontrakt eftersom "det var bråttom, tillvalen löser vi sen". Jo, tjena. Inte affärsmässigt enligt mig.

Skall ni skriva kontrakt med dem råder jag dig att inte skriva på deras standardkontrakt som är rena skämtet. Är man något bevandrad i juridiken finns det mycket skumma saker i deras kontrakt. Jag fick igenom ändringar på ett 10-tal punkter som var helt oacceptabla och dessutom skrivna av "seriösa" husleverantörer av totalentreprenad. Höll på att bli riktigt lurad där.

Kvaliteten på husen vet jag inget om. Den funkar säkert och beror på vilka byggfirmor och byggare som anlitas snarare än på LB-hus själva. Allt måste dock ske på rätt villkor.

Har funkat väldigt bra hitills. Dyra tillväll men så är det överallt tycker jag.
Inflyttning i vår.

Jordugglan-Ugglan 121

Vi har bott i vår Jorduggla(Ugglan 121) i nästan precis ett halvår nu. Allt har fungerat bra. Har det varit problem efter slutbesiktningen så har byggledaren fixat det.

Pelle ;

L
Funkat bra hittills.
Visst måste man kolla upp saker själv - men det gäller nog alla leverantörer.
Vi gick igenom alla tillval innan kontrakt.

Redcoon skrev:
"Skall ni skriva kontrakt med dem råder jag dig att inte skriva på deras standardkontrakt som är rena skämtet. Är man något bevandrad i juridiken finns det mycket skumma saker i deras kontrakt. Jag fick igenom ändringar på ett 10-tal punkter som var helt oacceptabla och dessutom skrivna av "seriösa" husleverantörer av totalentreprenad. Höll på att bli riktigt lurad där."

Vi undrar vad det var som var skumt i deras kontrakt???

Vi har varit och tittat på ett LB-hus idag och träffat säljaren. Fick ett mycket gott intryck! Husen verkar vara bra i kvalitet och säljaren var absolut inte påstridig. Vi väntar på tomt och när vi bygger så lutar det åt att vi väljer ett hus från LB.

Mvh Fia.

Vi har bara bra erfarenheter av LB-Hus, vi flyttade in för 1/2 år sedan.

För oss har det flutit på ganska bra, flyttade in för 5 veckor sedan. Håller med om att man behöver besöka bygget ofta, och helst hålla koll på saker så mycket det går själv oxå, men det gäller säkert fler leverantörer. Tycker att de var dåliga på att visa vilka tillval man kan göra, hade velat ändra ett par saker jag inte tänkt på själv, tex riktiga eklister till golvet i stället för eklaserad furu. Men vi är på det stora hela väldigt nöjda (nu finns det i ofs ett par saker som ännu inte är åtgärdade, men jag väntar mig inte att det ska bli några problem. )

Vi har precis flyttat in i vår pärluggla och har inte haft några problem, de anmärkningarna som var på besiktningen var fixade dagen efter. Vi har ju fördelen att våra byggkillar arbetar på andra sidan gatan med nästa hus om det är något
Det som återstår nu är att bli av med alla flyttkartonger så att man kan börja leva normalt liv och att isolera garaget
Självklart har vi varit uppe vid bygget nästan en gång i veckan och kollat läget men man är ju nyfiken också :surprised:

Om du provar sökfunktionen här så kommer du att hitta dels många nöjda men även några rena katastrofer. Hus som inte blivit färdigbyggda på 3 år med rättsprocesser osv.

Visserligen så har i stort sett alla större husföretag några liknande sorgebarn, men jag tror att det kan vara bra att sätta sig in i vad som gått fel vid katastroferna innan man skriver på.

Dum fråga kanske men vad menas med &quot?

Inte så dum fråga. Det betyder ". I februari i år bytte vi programvara och alla inlägg som gjodes före det datumet blev alltså konverterade från en annan programvara. Vi lyckades inte överföra citationstecken som blev &quot istället.

limla skrev:
Hej!!

Är det någon som byggt ett LB-hus? Hur har ni upplevt dem? Har ni bra eller dåliga erfarenheter av dem?
Vi har själva tänkt att bygga ett hus från dem.. "Ugglan 102" :)

// Limla
Hej vi har byggt en uggla 121 flyttade in 15 sep 07 är jätte nöjda, har bara lite kvar att fixa med rörläggaren som kladdat till det med rördragningen till golvvärmen så det inte stämmer med ritningen, men det var inte LB-Hus som gjorde det utan någon som de anlitade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.