1 319 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
bouppteckning/arvsrätt
Hej,
Chansar och skriver en fråga här om bouppteckning/arvsrätt.
Min mor avled nyligen och bodde tillsammans med sin nya man(Bengt) i ett hus som stod i hennes namn.
Efterom dom var gifta och inte har gemensamma barn och det inte finns något testamente eller ätenskapsförord så ärver jag och hennes nya man häften var.
Det finns ett gemensamt lån på ca 500 000kr och huset är värt ca 1 500 000.
Bengt som är 76 år vill bo kvar i huset några år och jag har tänkt att avstå från att ta ut min del nu.
Min fråga är, vad händer med dom gemensamma lånen dom hade?
I normala fall är det dödsboets tillgångar som reglerar skulder men vad vad sker nu?
Det finns inga försäkringar vad jag vet.
MVH
Göran
Chansar och skriver en fråga här om bouppteckning/arvsrätt.
Min mor avled nyligen och bodde tillsammans med sin nya man(Bengt) i ett hus som stod i hennes namn.
Efterom dom var gifta och inte har gemensamma barn och det inte finns något testamente eller ätenskapsförord så ärver jag och hennes nya man häften var.
Det finns ett gemensamt lån på ca 500 000kr och huset är värt ca 1 500 000.
Bengt som är 76 år vill bo kvar i huset några år och jag har tänkt att avstå från att ta ut min del nu.
Min fråga är, vad händer med dom gemensamma lånen dom hade?
I normala fall är det dödsboets tillgångar som reglerar skulder men vad vad sker nu?
Det finns inga försäkringar vad jag vet.
MVH
Göran
Finns inga andra arvingar så äger ni alltså huset tillsammans, hälften var. Och lånet delas hälften mellan er. Finns övriga tillgångar kan ni naturligtvis betala av på lånet, återigen med lika andel.
Vill Bengt bo kvar och du inte vill tvinga fram en försäljning kan han hyra din halva av dig. Och hyran skall ju minst täcka räntekostnaderna för lånet plus fastighetsskatt och kanske en slant för slitage, och han står för alla driftskostnader.
Eller så löser han ut dig, och tar över lånen.
Vill Bengt bo kvar och du inte vill tvinga fram en försäljning kan han hyra din halva av dig. Och hyran skall ju minst täcka räntekostnaderna för lånet plus fastighetsskatt och kanske en slant för slitage, och han står för alla driftskostnader.
Eller så löser han ut dig, och tar över lånen.