Vi har ett gammalt vattenlås under handfatet på toaletten som skulle behöva rensas.
Det finns två pluggar, uppe och nere, som sitter som berget. Det var nog åtskilliga år sedan de lossades senast. Jag har tagit i så mycket jag vågar med polygrip, men jag är rädd att vrida av hela röret.

Jag har prövat med 5-56 - utan resultat. Finns det något trick för att få loss den, tror ni?

Alla tips emottages med tacksamhet!

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en skiftnyckel och testa med.

Shiftnyckel gå utmärkt , ett litet "knäck" så brukar det lossna.
Polygrip är värdelöst man får ingen kraft och man bara slinter.

Det är bra om shiftnyckeln är lång minst 30 så man får lite kraft annars kan det vara svårt.

Y
Apropå inget men ändå något så brukar en vaskrensare göra rent vattenlåset och röret ganska så bra ifall man lär sig tekniken. Något jag först inte trodde på, men sen prövade jag och öppnade rören efteråt för se skillnaden vilket bekräftade att detta rentav gör renare än att jag bara öppnat och torkat ur skiten man när vid pluggen. Sen fördelen att inte riskera problem med att få det tätt sen igen vid ihopmonteringen.
0000008516.jpg

Annars tycker jag rörtång är bäst när man ska lossa på saker å ting. :)

P
Värm med lämplig tändare eller gasolbrännare.

Det sista knepet är att värma.
En sticklåga gasol mitt på muttern kan få den att expandera och sedan krympa,
vilket kan få den att lossna lite grand.

Men se för tusan upp för eldfaran!
Inte bra om kåken brinner upp.

Nej förresten, gör det inte! Det kan gå åt helvete :thumbdown: :( :(

Edit: Tvåa på bollen.

Redigerat:
P
Har alltid en liten smidig brännare i bilen för att spara på kroppen och slippa stå å tokslita i onödan. Behövs sällan bränna på en längre tid.

Pherra skrev:
Har alltid en liten smidig brännare i bilen för att spara på kroppen och slippa stå å tokslita i onödan. Behövs sällan bränna på en längre tid.
Är det ditt förstaval?

Y
Finns ju kylspray eller jag har börjat testa sådan spray som man har för lossa lysrör.
Känns lite skonsammare än eld. :)

Ett annat alternativ, dyrare, är ju att byta ut rör och vattenlås mot nytt i plast.

Men jag röstar fortfarande på att låt all vara och kör vaskrensaren/smocken.. :)

Krilleman
Ditt vattenlås är i behov av byte!

Din lösning heter flexi-pung.

100:- på internet-varuhus
139:- bauhaus

Enkelt och billigt = bra lösning!

Y
KnockOnWood skrev:
80 kr på EV butiken
[länk]

4 kr per månad låter överkomligt :D
Fast den går väl inte.
Så som jag tolkar hans foto så ska han ha en modell för röranslutning neråt.
Så att det blir som en rak pelare utav hela kalaset.

http://www.rinkabyror.se/artikel/vattenlas-rak-vit-plast/
80kr
Frågan är om rör och täcklocket vid golvet ingår vilket jag tycker man helst ska byta samtidigt.
Vattenlåsen kan ju ha olika mått, gamla röret kan bli förkort så står man där utan att få det färdigmonterat.

Yrrol skrev:
Fast den går väl inte.
Så som jag tolkar hans foto så ska han ha en modell för röranslutning neråt.
Så att det blir som en rak pelare utav hela kalaset.
Nu har jag inte använt exakt denna, men man brukar kunna kapa både vertikala och horisontella rören, så de passar i stort sett var som helst.

Den tvärgående "biten" kan kapas så att det passa även rakt ner (y)

Krilleman
Kan ju vara så att Faluplast tänkt till med namnet.........

Flexi-Pung passar under alla normala tvättställ, även rakt ner tack vare designen. Bara kapa till så det passar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.