430 läst · 4 svar
430 läst
4 svar
Bostadstätt och vinst
Hej . Jag sålde min BR och begärt anstånd för vinsten i september 2024 .Jag har sagt upp mitt nuvsrande tjänst i september och jag hittade ett annat jobb som ska börja i januari 2025.Jag var utan jobb på semester i fyra månader. Jag började det nya jobbet i januari och blev plötsligt sjuk i februari och blev sjukskriven till december 2025. Jag vill köpa en lägenhet annars måste betala skatt på vinsten nu. Jag vill vara säkert innan jag ansöka om bolån och om bank bevilja mig bolån för jag var utan inkomst seden september 2024..Jag vet inte om banken ska acceptera inkomsten som jag skulle tjäna från det nya jobbet?. Vad tror ni ?
Tack
Tack
Du har ju en anställning (är provperioden över?), och det är positivt.V Venuss skrev:Hej . Jag sålde min BR och begärt anstånd för vinsten i september 2024 .Jag har sagt upp mitt nuvsrande tjänst i september och jag hittade ett annat jobb som ska börja i januari 2025.Jag var utan jobb på semester i fyra månader. Jag började det nya jobbet i januari och blev plötsligt sjuk i februari och blev sjukskriven till december 2025. Jag vill köpa en lägenhet annars måste betala skatt på vinsten nu. Jag vill vara säkert innan jag ansöka om bolån och om bank bevilja mig bolån för jag var utan inkomst seden september 2024..Jag vet inte om banken ska acceptera inkomsten som jag skulle tjäna från det nya jobbet?. Vad tror ni ?
Tack
Men du är också långtidssjukskriven.
Så det är fullt möjligt att banken inte beviljar ett lån.
Det bästa är om du ansöker om ett lånelöfte med dina förutsättningar så vet du. Du kan ansöka om lånelöfte på flera olika banker, det skall inte belasta din kreditvärdighet numer.
Om du inte kan köpa en ny bostad under 2025 så riskerar du att behöva betala skatten för vinsten på din förra bostad.
Här är ju en väsentlig faktor. Hade du avlönad semester, eller var du arbetslös under den här tiden?V Venuss skrev:
Om man har möjlighet att välja så skall man helst se till att ha en kontinuerlig anställning, även om man är ledig mellan två jobb. Det påverkar dels hur det ser ut i din CV för framtida jobb, dels kan det påverka försäkringar som ingår i kollektivavtalet. Man kan behöva göra en ny hälsodeklaration om man är utanför försäkringen för länge. Har en tidigare kollega som drabbades av att arbetsgivaren klantade det med anmälan till Alecta. Det blev ett uppehåll som gjorde att kollegan fick ett undantag i försäkringen för synsjukdomar, då han hade starka glasögon. Det hade inte hänt om försäkringen hade varit kontunuerlig. Trots att arbetgivaren betalade in premierna retroaktivt.
Årets deklaration är ju inte klar ännu, så de har väl inte siffrorna för 2024. Om det är din "egen" bank kan de väl iofs se på kontohistoriken om det kommit in pengar de sista 4 månaderna.
Annars är det ju inkomsten för 2023 och tidigare de kan se, så det beror väl på hur det såg ut då. Nu har du ju en anställning och kan visa upp ett anställningsavtal. Igen, är det egna banken ser de kanske att det flyter in sjukpenning istället.
Men den enda som kan svara är långivaren. Kanske testa att söka annan långivare än egna banken?
Annars är det ju inkomsten för 2023 och tidigare de kan se, så det beror väl på hur det såg ut då. Nu har du ju en anställning och kan visa upp ett anställningsavtal. Igen, är det egna banken ser de kanske att det flyter in sjukpenning istället.
Men den enda som kan svara är långivaren. Kanske testa att söka annan långivare än egna banken?
Tack för svaren och jag ska testa mig fram och hoppas övertyga dem. Tack och önskar er en trevlig fredsgK kindvall skrev:Årets deklaration är ju inte klar ännu, så de har väl inte siffrorna för 2024. Om det är din "egen" bank kan de väl iofs se på kontohistoriken om det kommit in pengar de sista 4 månaderna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska jag beräkna vinstskatt när jag inte har några kvitton?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Reavinstskatt vid gåva och arv
Juridik -
badrum handikappsanpassad, avinstallera smidigast hjälpmedel, tips
Badrum -
Hur räkna reavinst på hus från 1956?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kan man skjuta på reavinstskatten när man flyttar in i egenbyggd villa
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.