6 953 läst · 26 svar
7k läst
26 svar
Bostadsägare kräver ersättning efter fel golv lagts vid renovering
Ja visst är det det. Men hade de gjort vad de borde ha gjort hade ärendet sannolikt inte heller hamnat hos ARN.Fairlane skrev:
Det är ju det man får ha i bakhuvudet när man kikar på ARN-ärenden - att det som hamnar där är ytterligheter som (förhoppningsvis) inte är representabla för hur det borde/skall/brukar gå till.
Märkligt resonemang. Om kunden beställer en viss produkt och den ansvariga säljaren (= totalentrepenören) levererar fel produkt är det alltid säljarens ansvar. Enda undantaget är om kunden explicit godkänner den felaktiga produkten. Och det senare har uppenbart inte gjorts.D Dr Benz skrev:
Inte alls märkligt. Kunden har ju själv sett ut golvet och bestämt vad man skall ha. För att entreprenören skall veta hur det skall se ut så måste ju denne vara med i butiken och se provet.TRJBerg skrev:
Annars lägger man ju det golv som kunden har beställt?
Vi kikade t ex på ett golv som såg fint ut på displayen men när man sänkte ner golvplankan så att den kom ca 30 cm från golvet i ena änden så ändrade sig färgen drastiskt. Det gick från ljust vitt till svagt rosa. Omöjligt att upptäcka bara genom att se provet. Men fruktansvärt att leva med.
Hade jag bett någon att lägga in det golvet så hade jag ju inte kunnat klandra denne för det..
Entreprenören får ju i detta fall lita på att golvleverantören gör sitt jobb och levererar ett golv som motsvarar det prov de förevisar i butiken. Och om golvleverantören nu inte skickar rätt grejor, i sin tur kräva ersättning från golvleverantören.D Dr Benz skrev:
Det är ju inget konstigt eller ovanligt med att en återförsäljare får hantera reklamationer som beror på fel från tillverkarens sida.
Du är märklig.D Dr Benz skrev:Inte alls märkligt. Kunden har ju själv sett ut golvet och bestämt vad man skall ha. För att entreprenören skall veta hur det skall se ut så måste ju denne vara med i butiken och se provet.
Annars lägger man ju det golv som kunden har beställt?
Vi kikade t ex på ett golv som såg fint ut på displayen men när man sänkte ner golvplankan så att den kom ca 30 cm från golvet i ena änden så ändrade sig färgen drastiskt. Det gick från ljust vitt till svagt rosa. Omöjligt att upptäcka bara genom att se provet. Men fruktansvärt att leva med.
Hade jag bett någon att lägga in det golvet så hade jag ju inte kunnat klandra denne för det..
Precis. Men det är inte entreprenörens fel att det är fel golv. Denne har ju inte haft någon insikt i vilket golv det skall vara då kund har ordnat golvet helt självt. Eller har jag missat något att entreprenören var med när proverna kollades?C cpalm skrev:Entreprenören får ju i detta fall lita på att golvleverantören gör sitt jobb och levererar ett golv som motsvarar det prov de förevisar i butiken. Och om golvleverantören nu inte skickar rätt grejor, i sin tur kräva ersättning från golvleverantören.
Det är ju inget konstigt eller ovanligt med att en återförsäljare får hantera reklamationer som beror på fel från tillverkarens sida.
Inte entreprenörens fel i den bemärkelsen att det är entreprenörens egen personal som gjort något direkt fel.D Dr Benz skrev:
Men det är inte helt rättvisande att säga att kunden ordnat med golvet helt själv.
Kunden har valt ut golvet i Golvpoolens utställning och sedan beställt golvet genom entreprenören.
Det är väl precis vad som är brukligt vad gäller t.ex. golv, kakel, tapet, färg, osv.?
Byggfirman har ju oftast inte någon egen utställning, utan kunden kollar ut materialet och meddelar byggfirman märke/modell/benämning och de köper sedan in materialet? Ofta till och med ett krav från entreprenören att materialet skall köpas genom dem. Och då har de också hela ansvaret gentemot kund, precis som vilken återförsäljare som helst.
Kanske följande har hänt: kunden har valt golvet "Silver Light Oak" ( helt påhittat). Detta har också levererats till kunden, två gånger. För dessvärre var proven felmärkta i utställningen och det var egentligen "Nordic Light Oak" ( också helt påhittat) som var i utställningen och som kunden ville ha.
Då är vi helt överens isf. Jag har tolkat det som att kunden skaffat golvet själv.C cpalm skrev:Inte entreprenörens fel i den bemärkelsen att det är entreprenörens egen personal som gjort något direkt fel.
Men det är inte helt rättvisande att säga att kunden ordnat med golvet helt själv.
Kunden har valt ut golvet i Golvpoolens utställning och sedan beställt golvet genom entreprenören.
Det är väl precis vad som är brukligt vad gäller t.ex. golv, kakel, tapet, färg, osv.?
Byggfirman har ju oftast inte någon egen utställning, utan kunden kollar ut materialet och meddelar byggfirman märke/modell/benämning och de köper sedan in materialet? Ofta till och med ett krav från entreprenören att materialet skall köpas genom dem. Och då har de också hela ansvaret gentemot kund, precis som vilken återförsäljare som helst.
Liknande trådar
-
Köpare av min bostadsrätt kräver ersättning för fel information i mäklarannons
Juridik -
Köpare av min bostadsrätt kräver ersättning för fel information i mäklarannonsrn
Juridik -
Dolt fel? Köparen kräver ersättning
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Misstänks ha bränt ner sitt hus - kräver miljonersättning
Artikelkommentarer -
Köparen kräver 100 kkr i ersättning för dåligt fungerande takvärme
Juridik