Hej,
Har en Bosch tvättmaskin serie 6 som inte startar. När man trycker på start klickar det till i lucklåset, sedan ett litet mellanrum och sedan klickar låset igen. Men startar inte.
Har bytt lucklåset men samma problem. När det hände gick säkringen pga för mycket belastning. Satte i ny säkring och sedan gick det tvätta en gång efter att ha provat starta ett antal ggr. Men nu går det inte mer? Idéer?
 
Tackar! Men jag glömde tyvärr skriva att jag inte får några felkoder…😂
 
G gg_skane2 skrev:
Tackar! Men jag glömde tyvärr skriva att jag inte får några felkoder…😂
behöver inta vara själva låset utan haspen och gångjärnen kan vara dåliga
 
Ok. Du menar att gångjärnen hänger så att låset inte riktigt går in på rätt sätt? Kan man justera gångjärnen lite?🤔
 
G gg_skane2 skrev:
Ok. Du menar att gångjärnen hänger så att låset inte riktigt går in på rätt sätt? Kan man justera gångjärnen lite?🤔
ja
man får böja tillbaks dessa eller byta ut
 
Ok. Tack! Får prova att böja tillbaka och se om något ändras. 😊
 
G gg_skane2 skrev:
Ok. Tack! Får prova att böja tillbaka och se om något ändras. 😊
hänger luckan så dra den uppåt
 
👍
 
Har provat flytta luckan på alla möjliga sätt men ingen skillnad. Bifogar film på vad som händer
 
Har nu plockat ner maskinen för att undersöka närmare. Finns ett kraftkort, ett styrkort och ett displaykort. Inget av dessa har några uppenbart söndriga komponenter.
Inga kablar skadade och alla kontakter sitter i. Förslag på nästa steg? 😅
 
  • Elektronikkort från en maskin, innehållande kylflänsar, kondensatorer och kablar, visas i närbild. Inga kablar eller komponenter verkar skadade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kretskort med olika komponenter och kablar, allt ser intakt ut utan synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G gg_skane2 skrev:
Har nu plockat ner maskinen för att undersöka närmare. Finns ett kraftkort, ett styrkort och ett displaykort. Inget av dessa har några uppenbart söndriga komponenter.
Inga kablar skadade och alla kontakter sitter i. Förslag på nästa steg? 😅
svårt att få någon uppfattning av filmsnutten
men låshaspen känns ju som en kandinat
jag skulle ha luckan öppen och med en mejsel försöka föra reglen i låset åt sidan för att seom den i något läge låser
vist kan det vara fel på styrkortet men ...
 
Ok. Får prova det! Tack för att du tar dig tid! 👍😊
 
Kika på vad det är för signaler från dörrlåset till styrkortet. Kanske du kan lura styrkortet med en tjuvkoppling att dörren är i lås och se om maskinen i så fall startar. Då vet du att det ÄR låset som är problemet.
Var dock ordentlgt observant på starkström och vatten som kan spruta..
Samt att luckan kanske går upp med vatten i osv..
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Läste på ett engelskt forum att man kunde prova att trycka på startknappen 5 ggr i snabb takt. Detta ska då lura styrkortet men grundproblemet är då styrkortet. Provade ett antal ggr och det funkade!! Har kört en maskin tvätt nu utan problem. Men om det är styrkortet så borde det gå att laga. Finns ett antal reläer som det skulle kunna vara. Ingen som vet var man hittar kretsschema till dessa maskiner? 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.