Hej

Min granne jag tänkte försöka hjälpa har en bosch torktumlare som är 4 år gammal.
Hon har fått problem med att den efter ca 15-20 min stannar och klagar på att vattenbehållaren är full fast den inte är det.
Hennes torktumlare är av enklare sort och har behållaren för vatten i botten så finns ingen pump för kondensvatten men gissar att det sitter en vatten nivå givare som larmar för vattennivån.

Modellen heter WTC84101SN bifogar bild.

Jag misstänker att det kommit ner ludd i där givaren för vattennivå sitter så jag behöver komma åt och rengöra där men jag hittar ju inte var denna givare sitter.

Har sett bakom motorn att det sitter något som skulle kunna vara sladdar till en nivågivare men hur tusan kommer man åt den enklast

Behöver man ta ut trumman eller finns något enklare sätt.

Eller är problemet något helt annat?

Någon som vet hur man enklast löser det så jag inte river isär onödigt mycket??

• Bosch Serie 2 torktumlare WTC84101SN med problem med vattennivågivare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tippa den lite lätt bakåt. Dra ut vattenbehållaren. Längst bak ser du ventilen, den sitter med 2 torx 15 (eller 20). Lossa den och rengör. Det är första steget.

Japp, det har jag gjort, Där var en klump med ludd men tyvärr hjälpte inte det så därför jag misstänker det finns mer ludd som ligger vid givaren för vattennivån. Har försökt spola in med vatten från en sportflaska från båda hållen och vicka på torktumlaren men inget mer kommer ut.

Därför jag misstänker strul med givaren .Den består väl bara av två metallbleck som får kontakt när det finns vatten mellan..

Skulle felet ligga på kretskort eller kablar borde det hända mer konstant.

Nu går den mellan 5-15 min och sen visar vattenbehållare full och då kan man starta om den och så går den 15 min till och så får man hålla på

Ok, då får du plocka ut trumman. Mycket skruvande och vassa kanter. Design hade kunnat vara bättre på denna modell. Om du har en stark ficklampa kan du se ev ludd om du lyser igenom plasten. Släck i rummet och lys lite runt om från undersidan med ficklampan kloss an mot plasten, då blir det som en röntgen.

ok, ska prova det,

Jag rätt korkad design verkar det vara

Tar man bort trumman bakifrån på denna modellen, alltså lossar på bakstycket och sidoplåtarna..

Bästa svaret

Ja. Lossa bakre plåten och sidorna. Massor av skruvar. Sen kommer du se en liten, dumt placerad, nivågivare med lite ludd fastkilat.
Man kan verkligen fråga sig hur tanken var hos tyskarna här.

ok, tack för svar, ska skruva isär så rapporterar jag tillbaka hur det gick

Tack Torbeno.

Nu har jag skruvat isär den och hittade en stor luddklump stor som en pingisboll i hålet där givaren satt.
Nu går torktumlaren som den ska igen.

Sen kan man undra vilken korkboll som konstruerat denna torktumlare som sätter en givare på ett så dumt ställe. Jag kan ju se många bättre ställen att sätta den på och få samma funktion

men nu är grannen nöjd och glad igen och jag fick mig 3 st vinflaskor som betalning så nu kan jag också ha trevligt till helgen :D:D:D

• Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat, kul att kunna hjälpa till.

• Gilla
Ymer
  • Laddar…
N mnage_ask skrev:
Hej

Min granne jag tänkte försöka hjälpa har en bosch torktumlare som är 4 år gammal.
Hon har fått problem med att den efter ca 15-20 min stannar och klagar på att vattenbehållaren är full fast den inte är det.
Hennes torktumlare är av enklare sort och har behållaren för vatten i botten så finns ingen pump för kondensvatten men gissar att det sitter en vatten nivå givare som larmar för vattennivån.

Modellen heter WTC84101SN bifogar bild.

Jag misstänker att det kommit ner ludd i där givaren för vattennivå sitter så jag behöver komma åt och rengöra där men jag hittar ju inte var denna givare sitter.

Har sett bakom motorn att det sitter något som skulle kunna vara sladdar till en nivågivare men hur tusan kommer man åt den enklast

Behöver man ta ut trumman eller finns något enklare sätt.

Eller är problemet något helt annat?

Någon som vet hur man enklast löser det så jag inte river isär onödigt mycket??
Det är ett klassiskt fel på flera av Boschs tumlare. En riktigt usel konstruktion. Jag får ungefär en gång per halvår dra ut maskinen och lossa högra sidoplåten för att komma åt tanken som sitter k botten. De två metallbitarna som utgör vattenkontakten måste tvättas rent från gegg. jag tror att detta gegg till stor del består av tvättmedelsrester.
Under garantitiden kom det ut servicepersonal och fixade vår maskin men efter det får jag själv fixa det. Längtar efter att få köpa en ny. Blir inte en Bosch…

P Peo Hedin skrev:
Det är ett klassiskt fel på flera av Boschs tumlare. En riktigt usel konstruktion. Jag får ungefär en gång per halvår dra ut maskinen och lossa högra sidoplåten för att komma åt tanken som sitter k botten. De två metallbitarna som utgör vattenkontakten måste tvättas rent från gegg. jag tror att detta gegg till stor del består av tvättmedelsrester.
Under garantitiden kom det ut servicepersonal och fixade vår maskin men efter det får jag själv fixa det. Längtar efter att få köpa en ny. Blir inte en Bosch…
En variant är ju att minska på mängden tvättmedel.

torbeno torbeno skrev:
En variant är ju att minska på mängden tvättmedel.
Det har vi provat. Tro mig. Flytande tvättmedel är bättre. Blir mindre rester kvar i tvätten.
Jag har haft lite planer på att bygga en annan nivåmätare som inte är så känslig för beläggningar, typ flottör. Men jag går nu och hoppas att den ska lägga av helt i stället.

P Peo Hedin skrev:
Vilken märke tänker du på för byte ut Bosch?
Vet att bra kvaliet 3 märken är Bosch, Electrolux och LG.
Jag ser redan att Bosch deras problem dosering och blöt skum på golvet.
För mig själv tänkte att skaffa Electrolux eller LG tvättmaskin och torktumlare obestämt var att välja en märke framöver.

Helt ny konstruktion i nya Bosch/siemenstumlare nu..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.