Maskinen lägger av efter några minuter. Får felmeddelande att vattenbehållaren full fast den inte är det. Har läst massa trådar om en hemlig lucka men verkar inte finnas på min modell WTW875M8SN/05. Går ju inte komma åt och höra rent kondensorn. Har nån haft liknande problem med denna modell? Går det reklamera? Verkar ju av alla trådar som att det är konstruktionsfel.

• Öppen torktumlare modell WTW875M8SN/05 med synligt trum- och kontrollpanel, klagomål på felmeddelande och konstruktionsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luckan i fråga sitter under den stora rektangelformade panelen längst ner på fronten. Larm om full behållare brukar väl bero på trasig pump. På min maskin sitter den smidigt till på baksidan. Men tidigare modeller var den inbyggd så att man fick riva halva maskinen vad jag hört. Kolla på baksidan om den finns där.

A
Luckan sitter på baksidan med tvåsnäppen
Där tar du bort pumpen med ett snäppe
Troligen har din pump skurit och behöver ersättas med en ny.
Hela operationen under 10 minuter

Ja pumpen är på baksidan. Jag trodde det var luckan på framsidan som åsyftades. Den ser ut så här när den är öppen. Öppet lucka på vit apparat med kondensorn synlig till vänster och pumpen på höger.
Skapa konto

Till vänster ser man kondensorn, men för att komma dit måste man skära loss luckan. Det finns en lucka att köpa för att sedan täcka hålet. Men det går att bygga en egen.

Öppen lucka med synlig kondensor och hemgjord rosa packning i en vit enhet.
Skapa konto

Jag gjorde en i plexi, packning av ett gammalt liggunderlag och skruvat med kort montageskruv.

Pumpen är på baksidan under det här locket.
Öppen lucka på en byggnadsdetalj som visar kondensorn och fästelement, med en etikett i hörnet.
Skapa konto

Den ser ut så här.
Interiör av maskin med öppen lucka som visar kondensorn och pumpkomponenter.
Skapa konto

Men jag tror som sagt att den är mer dold på äldre maskiner.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Din maskin är ju tillverkad för precis 3 år sedan så reklamationsrätten skall vara aktuell här. Ring till Bosch och hör efter

Hade precis samma fel för en vecka sedan på vår WTWH7568SN. Trodde först det var uppdateringen som kom vid jul som spökade men efter rotat lite så hittade jag pumpen på baksidan som kärvade i nedre lagringen. Det blir väl någon beläggning mellan vattnet och lagret. Skruvade bort överdelen och lyfte lite försiktigt och körde in 556 ock sen snurrade den lättare igen och har fungerar sedan dess.
Kör inte med att tömma lådan utan kopplat vattnet till brunnen.

Var det mycket skit i kondensorn? Får väl ta att ta upp hålet och kolla någon gång.

Min är äldre än din och har gått ganska mycket. Den larmade för igensatt filter efter varje torkning.

Jag tog bort pumpen och lutade maskinen bakåt och spolade med slang genom kondensorn. Det blev bättre i alla fall.

Det var lätt att förstå att pumpen var problemet då den var rejält varm. Men efter uppsmörjningen så snurrade den igång igen.

Min är ifrån maj 2017 så även den är väl snart över garantin

Vill bidra till den här tråden med erfarenheter jag gjort i afton/natten.

TL;DR: läs det med fet text.

Har en 2.5 år gammal WTW875M8SN ("self cleaning condenser") som det senaste halvåret har bråkat till förbannelse.

Följt alla guider på nätet. Försökt få skojarna på Bosch att byta ut maskinen ("handhavandefel" jo tjena).

Det jag gjort fram tills ikväll:

*Tömt och rengjort facket under vattenpumpen (a.k.a. hemliga luckan).
* Skurit upp hål på vänster framsida så jag kunde rengöra värmeväxlaren (den var dock inte smutsig. I princip inget ludd)
* Testat motorn till pumpen med multimeter = resistansmätning visade att den fungerade bra.
* Alltid kört med c:a en liter vatten i vattenbehållaren så den har något att 'rengöra' med (tips från en engelsk forumtråd).

Nu till upptäckten jag gjorde ikväll/inatt:

Impellern satt lite för hårt på motoraxeln vilket gjorde att motorn arbetade under betydligt lägre hastighet.

Lösningen vara att ta ur skruvarna ovanpå pumpmotorn och lyfta av delen med spolen så motoraxeln blottades. Därefter lossa plastskyddet till impellern på undersidan. Varefter jag höll fast motoraxeln i ovankant samtidigt som jag skruvade på impellern till ett läge där jag kände att den kunde snurra optimalt.

Nu skickar maskinen upp vatten till behållaren med en hejdundrandes fart :D

Om den börjar bråka igen ska jag klyva maskinen med tigersåg och vinkelslip och publicera förfarandet på YouTube.

Aldrig mer Bosch vitvaror - den saken är klar :dizzy:

• Gilla
ymer234 och 4 till
  • Laddar…
A
vanligt att pumpaxlen fastnar/kärvar

• Gilla
Tarseld
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja pumpen är på baksidan. Jag trodde det var luckan på framsidan som åsyftades. Den ser ut så här när den är öppen.

Till vänster ser man kondensorn, men för att komma dit måste man skära loss luckan. Det finns en lucka att köpa för att sedan täcka hålet. Men det går att bygga en egen.

Men jag tror som sagt att den är mer dold på äldre maskiner.
Eftersom du har plexi, kan du ladda upp film när den självrengör?

• Gilla
aron89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.