Har precis skaffat en PTS 10 och har hittat en konstighet jag inte blir klok på. När klingan vinklas åt vänster flyttas den också åt vänster, så att måttskalan för anhållet inte längre stämmer. Se bifogad film. I början av klippet, vid 0 grader, ligger träklossen mot klingan och jag hade kunnat mäta ut ett exakt mått för att kapa den. Men allteftersom klingan vinklas flyttar den sig också i sidled. Och då stämmer ju inte måttskalan längre.
Känns det igen för andra som har den här sågen?
Kollar man instruktionsboken får jag intrycket att man ska kunna lita på måttskalan även vid vertikala gerningsvinklar. Så var det på min förra, i övrigt värdelösa såg.
Går det här att justera på nåt sätt?
Känns det igen för andra som har den här sågen?
Kollar man instruktionsboken får jag intrycket att man ska kunna lita på måttskalan även vid vertikala gerningsvinklar. Så var det på min förra, i övrigt värdelösa såg.
Går det här att justera på nåt sätt?
Nu är jag ingen expert men det beror väl lite på om du ska ha den stora eller lilla vinkeln. Om du ska ha den stora vinkeln ser ju klingans högersida ut att vara mitt i slitsen vilket borde vara rätt.. det betyder att den lilla vinkeln behöver justeras med ungefär klingans tjocklek när du ska använda den lilla vinkeln (alltså vinkeln som är mindre än 90°). Du borde testa med några testbitar och mäta upp dem. Så har jag gjort med min bordssåg. Sen har jag skrivit upp värdena på en lapp som är fastklistrad på maskinen
Körde testbitar både på höger och vänster sida. De högra bitarnas korta kant (den längst ner mot bordet, som man ju borde kunna mäta) blev längre än förväntat. Och de vänstra bitarnas långa kant (nere mot bordet) blev kortare än förväntat.
Man kanske behöver göra en lista som du pratar om för de olika vinklarna. Tack för tipset! Men lite tråkigt i såna fall och lite besviken på Boschingenjörerna.
Man kanske behöver göra en lista som du pratar om för de olika vinklarna. Tack för tipset! Men lite tråkigt i såna fall och lite besviken på Boschingenjörerna.
Liknande trådar
-
Bosch PTS 10 brann upp, köpa GTS10XC?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Körde sönder min bordsåg (Bosch PTS 10 T) går den att fixa?
Bosch PTS10 - kan ej få klingan i 90 gr.
bosch pts 10 t bordsåg
Klyvkniven på Bosch PTS 10
Verktyg, Maskiner & Fordon