2 668 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Bosch nya tigersåg GSA 1300 PCE
Vad tror ni?
Var helt inställd på en Makita JR3070CT, men börjar få en samling Boschar som jag trivs med + bra service oavsett var inom EU man köper.
Men när man kollar specarna så verkar det som Bosch inte riktigt lagt manken till.
Boschen har bara varvtalsjustering i avtryckaren, klar nackdel.
Pendling:
Bosch alltid på?
Makita 4 lägen
Slaglängd:
Bosch 28 mm
Makita 32 mm
Avvibrering verkar inte funka nått vidare, ungefär samma värde som Makita JR3050T, som inte har Makitas AVR.
Bosch 21 m/s²
Makita 8,5 m/s²
Vikt:
Bosch 4,1 kg
Makita 4,6 kg, den tyngsta jag hittat! Iofs 200 W mer effekt.
Detta från Bosch bruksanvisning,
MEN på Bosch hemsida anger de
Vibration 13.5 m/s², inte så långt från Makitan
Pendelreglering inställbar 3- resp. 4-stegspendling av sågbladet. Vad det då betyder ?
Var helt inställd på en Makita JR3070CT, men börjar få en samling Boschar som jag trivs med + bra service oavsett var inom EU man köper.
Men när man kollar specarna så verkar det som Bosch inte riktigt lagt manken till.
Boschen har bara varvtalsjustering i avtryckaren, klar nackdel.
Pendling:
Bosch alltid på?
Makita 4 lägen
Slaglängd:
Bosch 28 mm
Makita 32 mm
Avvibrering verkar inte funka nått vidare, ungefär samma värde som Makita JR3050T, som inte har Makitas AVR.
Bosch 21 m/s²
Makita 8,5 m/s²
Vikt:
Bosch 4,1 kg
Makita 4,6 kg, den tyngsta jag hittat! Iofs 200 W mer effekt.
Detta från Bosch bruksanvisning,
MEN på Bosch hemsida anger de
Vibration 13.5 m/s², inte så långt från Makitan
Pendelreglering inställbar 3- resp. 4-stegspendling av sågbladet. Vad det då betyder ?
Redigerat:
Spelar dom inte i olika prisklasser?
Är de 3050 eller 3060 som är makitas enklaste pendeltiger som man kaske skulle jämföra med.
Själv var jag ute precis o kapade byggtimmer med min Milwaukee, perfekta raka snitt, en bra tigersåg gör att man kan gå omkring med ett leende på läpparna en hel vecka efteråt.
Är de 3050 eller 3060 som är makitas enklaste pendeltiger som man kaske skulle jämföra med.
Själv var jag ute precis o kapade byggtimmer med min Milwaukee, perfekta raka snitt, en bra tigersåg gör att man kan gå omkring med ett leende på läpparna en hel vecka efteråt.
Hmm.....har för liten erfarenhet på området för att göra annat än att tycka, men för mig känns det som att pendling i maxläget på makitan (som funkar utmärkt i tex trä och lättbetong) skulle funka mindre bra i metall. På boschen måste det bli något mellanläge som inte är optimalt för varken det ena eller det andra....Nimajneb skrev:
Prismässigt gissar jag att boschen inte är billigare än makitan?
Liknande trådar
-
Bosch 36V system, nya batterier sämre
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tigersåg Bosch
Tigersåg - Makita JR3050T eller Bosch GSA 1100E?
Nya Bosch professional 18v batterier
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Festool 18v vs Bosch 18v med en twist av tigersåg
Verktyg, Maskiner & Fordon