Har någon fått lagat sin tidiga Indego 10 på garanti även efter tre, eller mer, år efter inköpet?

Idag, efter lång tids letande efter kvittot till min Indego inköpt 2014 så hittade jag bara kontoutdraget på mitt kontokort. Bosch hade vid mailande angett att garantin gällde om jag bifogade kvittot, som jag inte hittade.

Men med kontoutdraget, klipparen och bilder från inköpsdagen begav jag mig till butiken jag köpte klipparen i. De var toppenbra och godtog kontoutdraget, men hade ”bara” fem års garanti. Maskinen är åtta år.

Under tiden de letade vidare efter ett kvitto så ringde jag Bosch för att se om de liksom butiken skulle godta kontoutdraget. Fick nej då jag kunde ha köpt varsomhelst den dagen i denna butik för denna summa som klipparen kostade. Bilder från inköpsdagen betydde ingenting. Dessutom så var garantin utgången sedan 5-6 år sedan. Att jag nyligen via e-post fått svar från Bosch-supporten att det var ett garantiärende betydde inget.

Under tiden, efter över en timmes letande, så hittade butiken ett revisionskvitto på mitt köp. :D(y)

Jag mailade för en stund sedan Bosch-supporten igen och frågade om revisionskvittot gällde. Fick svar att garantin gått ut. Suck…

Någon som har råd, tips, idéer?
 
WALL-E WALL-E skrev:
varsomhelst
Ska stå ”vad som helst”.
 
Min Indego från 2014 klipper igen! :D

Efter ett ja blev ett nej från Bosch angående garantin så började jag läsa på lite om andra robotgräsklippare här på forumet, mätte upp min gräsarea på Eniros kartsida, tittade på olika specifikationer på tillverkares hemsidor och kollade priser på olika prisjämförelsesiter. Kom fram till att en ersättare till nuvarande klippare inte riktigt höll sig inom hushållets budget. Idag packade jag upp Indegon, laddstationen och nätdelen ur originalkartongen jag gjort redo för att skickas till Bosch. Skruvade isär klipparen ännu en gång och plockade ur det kombinerade trådavkännar- och framhjulslyftskretskortet och stoppade i kretskortet från klipparen jag fick av DLo. Korten i sig ser likadana ut, men framhjulens hållare och givare ser väldigt olika ut.

Ställde laddstationen på gräsmattan, kopplade in nätdelen och lyfte klipparen på plats. Några minuter och knapptryck senare klickade jag på ”Kartera” och efter några sekunder backade klipparen ut och började kartera. :D

Tog ett par försök men sedan var placeringen av laddstationen och karteringen godkänd. Ett tryck (eller ganska många då knapparna är lika sega som alltid) på klipparen och klipparen började klippa. :D

Att jag behövde löda lite avklippt kabel efter någon halvtimme gör inget. Jag är lika glad ändå.

Än en gång ett stort tack till DLo för reservdelsklipparen och forumet för felsökningshjälp. (y)(y)(y)(y)(y)

(Rengjort originalkretskortet tidigare utan framgång men ska vid tillfälle se över lödningarna för att se om jag hittat något misstänkt.)

Ska nu låta klipparen klippa en gång, flytta laddstationen, klippa en gång till, flytta laddstationen och så vidare till dess att laddstationen åter igen står under altanen.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Säg den lycka som varar för evigt.:cry:

Efter andra klippningen i förrgår kväll så dockade indyn och sparade karta.
Skärm på robotgräsklippare som visar meddelandet "Trädgårdskartan sparas. Ifrånkoppla inte gräsklipparen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter detta startade jag en kort klippning till (om jag minns rätt) som jag avbröt genom att be indyn att rulla tillbaka till basen vilket den gjorde. (Kan ha varit efter samma klippning som vid bilden ovanför.)

Då dök detta meddelande upp: "Basstationen har inte identifierats - 165 Mata in Pin på nytt."
Felsökningsmeddelande på robotgräsklipparens display: "Basstationen har inte identifierats - 165 Mata in Pin på nytt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag knappade in pin men det gick inte att starta klipparen.I samma veva som detta (kanske före blinkandet började) så drog jag ur kontakten till laddstationen, bröt strömmen på roboten, startade upp dockningstation och robot. Då blinkade den gröna lampan på laddstationen tre blinkningar (och nästan en fjärde) upprepade gånger. Efter jag gjort strömlöst ett par gånger så blinkade laddstationens lampa oavbrutet till dess att laddstationen blev strömlös. Efter ytterligare några gånger så lös lampan med fast sken, men roboten kände inte av någon slinga och laddade inte. Kunde/kan inte återställa till fabriksintällning då tråden inte känns av.

Igår så fortsatte felsökandet. Laddstationens lampa löst med fast sken men startade om sig (klickade) vad femtonde sekund. Klipparen klagade på att tråden inte kändes av. Detta oavsett om jag bad den klippa eller bad den fabriksåterställa sig. Ingen laddning av batteriet.

Igår så fortsatte jag felsökandet med en massa testande. Med trådarna urkopplade så mättes slingans resistans till ca 2-3 ohm. Sedan med trådarna fortsatt urkopplade konstaterade jag att slingan någonstans jordade mot gräsmattan då multimetern visade cirka 12 MΩ (Megaohm) mellan slingans anslutningar och gräsmattan. Yes! Ett fel som borde kunna lösas lätt. Kapade tråden på häften och konstaterade vilken ändå som jordade, kapade tråden igen och drog upp en bit av tråden och mätte igen och så vidare. Sedan blev det jobbigt då den tråd halva tråd som inte jordat plötsligt gjorde det. Lade ut en ny kort (kanske för kort på 5-6 meter?) slinga utan skillnad. :confused:
 
Vad sägs om dålig kontakt till signaldetektorn i roboten. alt dålig uteffekt av signalen i tråden.
Kontaktsprej på kontaktdonen skadar inte. Korrosion är förväntat i den aggressiva utemiljön.
Alternativt glapp/korrosion i knapparna på roboten.

Var det inte någon form av krav på minsta trådlängd också... Kolla manual.

De tyska Indego forumen har skisser någon form av sling detektor se/lyssna på om det faktisk är signal i tråden i någon hyfsad effekt.
Sen har jag inte koll på hur klippare och basstation synkar men det ska ju gå med en klippare på flera basstationer så det verkar du ha löst.

Knapparna på min basstation gav upp. Det blev intermittent kortslutning då och då. Vilket gav upphov till att den stannade med koden "knappen på basstion intryckt".
Jag kopplade helt sonika bort manöverpanelen på basstationen men nu funkar den iallafall.
Inga lampor eller knappar behövs på basstationen för normal drift.
dvs det kan vara glapp och annat hyss i basstationens manöverpanel.
Det låter inte som ditt problem.

Men om den lägger av nu så tänker jag pensionera den för gott.
Framjulen och axlar är snart helt utnötta. Reservdelarna för dom var slut när jag kollade förra året.
Beundrar ditt engagemang: For the love of lost causes.
Det är ett genomgående tema på detta forum :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Segepe och 1 till
  • Laddar…
WALL-E WALL-E skrev:
Säg den lycka som varar för evigt.:cry:

Efter andra klippningen i förrgår kväll så dockade indyn och sparade karta.
[bild]
Begränsningskabeltestare finns hos Clas för 250.-

Efter detta startade jag en kort klippning till (om jag minns rätt) som jag avbröt genom att be indyn att rulla tillbaka till basen vilket den gjorde. (Kan ha varit efter samma klippning som vid bilden ovanför.)

Då dök detta meddelande upp: "Basstationen har inte identifierats - 165 Mata in Pin på nytt."
[bild]

Jag knappade in pin men det gick inte att starta klipparen.I samma veva som detta (kanske före blinkandet började) så drog jag ur kontakten till laddstationen, bröt strömmen på roboten, startade upp dockningstation och robot. Då blinkade den gröna lampan på laddstationen tre blinkningar (och nästan en fjärde) upprepade gånger. Efter jag gjort strömlöst ett par gånger så blinkade laddstationens lampa oavbrutet till dess att laddstationen blev strömlös. Efter ytterligare några gånger så lös lampan med fast sken, men roboten kände inte av någon slinga och laddade inte. Kunde/kan inte återställa till fabriksintällning då tråden inte känns av.

Igår så fortsatte felsökandet. Laddstationens lampa löst med fast sken men startade om sig (klickade) vad femtonde sekund. Klipparen klagade på att tråden inte kändes av. Detta oavsett om jag bad den klippa eller bad den fabriksåterställa sig. Ingen laddning av batteriet.

Igår så fortsatte jag felsökandet med en massa testande. Med trådarna urkopplade så mättes slingans resistans till ca 2-3 ohm. Sedan med trådarna fortsatt urkopplade konstaterade jag att slingan någonstans jordade mot gräsmattan då multimetern visade cirka 12 MΩ (Megaohm) mellan slingans anslutningar och gräsmattan. Yes! Ett fel som borde kunna lösas lätt. Kapade tråden på häften och konstaterade vilken ändå som jordade, kapade tråden igen och drog upp en bit av tråden och mätte igen och så vidare. Sedan blev det jobbigt då den tråd halva tråd som inte jordat plötsligt gjorde det. Lade ut en ny kort (kanske för kort på 5-6 meter?) slinga utan skillnad. :confused:
 
Tack för svaren! (y)

Steinlager Steinlager skrev:
De tyska Indego forumen har skisser någon form av sling detektor se/lyssna på om det faktisk är signal i tråden i någon hyfsad effekt.
Har nu någon länk? :rolleyes:

Knapparna på min basstation gav upp.
Min basstation har inga knappar.
Indego 75 dB * 3900rpm * 03/2014 * SW R:5.9 * B V: 00344

Beundrar ditt engagemang: For the love of lost causes.
Det är ett genomgående tema på detta forum :D
Just nu så har jag bara två val och det är att få igång min Indego eller låna en högljudd bensindriven gräsklippare. Hoppas på det första. :)

Står bara maxlängd (450m) i instruktionsboken vad jag ser. Ska kolla över laddstation och klippare igen gällande laddingsbleck och trådanslutningar.


Felsökt lite till.
Kopplade ihop den klippta tråden utan någon skillnad. Slagit av allt tjugo minuter och startat upp igen flera gånger. Oavsett om tråden är inkopplat korrekt eller ej så lyser laddstationens gröna lampa med konstant sken hela tiden den har ström. (Samma sak med laddstationen från 2013)

Fortsatt felsökning idag utan någon förändring. Laddstationen lyser grönt oavsett om trådar är inkopplade eller ej. Dockas klipparen till laddstationen så klickar laddstationen var femtonde sekund. Är jag snabb så hinner jag klicka mig fram till fabriksåterställningen men får meddelande om att klipparen inte är dockad.

Dragit ny cirka trettio meter lång tråd idag utan skillnad.
Ny tråd uppmätt till cirka 0,6 ohm. (Gamla ca 2-3 ohm.)
Stationen lyser grönt oavsett tråd inkopplad eller ej.
Nätaggregatet matar ut ca 39 volt till laddstationen..
Ingen klippare dockad = laddstationen klickar inte var femtonde sekund.
Klippare dockad = laddstationen klickar var femtonde sekund.
Kan inte få liv i klipparens display om klipparen är odockad.
Klipparen laddas inte alls.

Vanliga meddelanden när klipparen är dockad:
- "På länge ingen signal från begränsningstråden - 151 Kolla begränsningstråden och basstationen. Ställ klipparen tillbaka i basstationen."

- "Ingen signal från begränsningstråden - 150 Kontrollera begränsningstråden och basstationen. Ställ klipparen tillbaka i basstationen."

- "Starten förbereds"

- "Fel i begränsningstråden ingen signal Kontrollera basstationen och ledningskoppling."

- "Vänta, klipparen synkroniseras..."


Sammanfattningsvis
1. Första karteringen sedan förra sommaren kunde startas och köras efter att kretskortet med trådgivarna i gräsklipparen bytts.
2. Efter kartering och klippning så meddelande klipparen "Basstationen har inte identifierats - 165 Mata in Pin på nytt." Efter det så känner inte klipparen av tråden längre och rör sig inte ut ur laddstationen.
3. Laddstationen klickar lite ungefär vad femtonde sekund när klipparen är dockad och den röda nyckeln under klipparen är vriden till on.
4. Min klippare lyckades alltså snyggt, snabbt och smidigt klippa hela gräsmattan en dag tidigare i veckan för att efter det inte röra sig ur fläcken efter ha visat felkod 165.

Alla tips och råd mottages tacksamt.

Googlat nu och jag hittar inte vad felkod 165 innebär, bara att det verkar vara ett mjukvarufel. (Min tyska är lite knackig så jag bad google översätta i mitt fall.)
https://www.1-2-do.com/forum/alles-...83-hilfe-bosch-indego-1200-connect-fehler-165
 
Det verkar lite lurigt med gröna dioden. Om klipparen står i laddstationen och du har en säkert avbrottsfri slinga runt den så kanske du ska prova att koppla i och ur strömmen till laddstationen och se om den reagerar.
Eller prova att låta den registrera sig på ny basstation. Har inte koll på om hur den proceduren går till.

Lite mer tips på forum:
www.roboter-forum.com (tyska)
Är du lite händig kan du bygga en signalgenerator och mottagare.
http://grauonline.de/wordpress/?p=61
 
  • Gilla
WALL-E
  • Laddar…
Du har säkert gjort detta redan, men.
Koppla ur ström till basen.
Ta ur röd nyckel på indego.
Vänta ett par minuter.
Sätt på ström till basen, kolla att grön led lyser.
Sätt på indego med röd nyckel. Vänta några minuter.
Sätt indego i basen.
Om allt är ok så funkar det.

En annan sak att kolla är att magneten i nosen på indego inte trillat bort.
 
  • Gilla
WALL-E
  • Laddar…
Prova med ett annat nätagg.

Det fanns nätagg som gick sönder så de gav rätt spänning när belastningen var låg men spänningen sjönk så fort man försökte göra något, med märkliga fel som resultat.
 
  • Gilla
WALL-E
  • Laddar…
Tack för tips och råd! Nu klipps det återigen! :D

Jag gjorde omstarter enligt konstens alla regler, använde nätdelen från DLo's klippare (min är sedan länge dödförklarad), dubbelkollade magneten, använde mitt labbaggregat som strömkälla, provade med andra laddstationen, mätte spänning på laddpinnarna odockat och dockat och så vidare, men min klippare ville inte lämna laddstationen. Packade därför ner klipparen i lådan igen för att skicka in den på service. Men...

Felkoden 165 som jag fick på min klippare ( https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-indego-10-robotklippare.193959/page-408#post-4809686 ) innebär troligen att klipparen och laddstationen inte längre är kompisar och någon typ av stöldskydd har aktiveras. Gissar att det var anledningen till att jag ombads "Mata in Pin på nytt.". Gissar vidare att det finns ett mjukvarufel som innebär att även om rätt pin-kod knappas in så synkas/godkänns inte klippare och laddstation med varandra.

Så vad jag gjort nu är att plocka ur min styrdator ur min Bosch Indego och monterat DLo's styrdator istället. Det innebär att jag har mitt chassi med motorer och batteri men DLo's stryrdator, trådavkänningskretskort längst fram i klipparen och laddstation. För säkerhets skull använder jag labbaggregatet som strömkälla. Ställt in det på 42,3V och 3,5A. Då får jag 42,0V vid laddstationen istället för 39,5 volt obelastad. Ska efter första klippningen, som körs just nu, köra några klippningar till innan jag testar att använda DLo's nätdel.

Upplever att klipparen är betydligt stelare/hackigare/snabbare i rörelserna än tidigare. Lite som att hastigheten på hjulmotorerna går från 0 till 100 procent på kortare tid än tidigare. Jag antar att det beror på att mjukvaran i styrdatorn är äldre nu med DLo's styrdator. SW Release 5.8 (Build Version 04679) istället för 5.9.

Donation av styrdator pågår
Robotgräsklippare med öppet chassi och komponenter bredvid på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DLo's styrdator innehöll ett par buggar som jag programmerade bort.
Kretskort med brända komponenter och synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Labbaggregatet inställt på 42,3V för att då få ut 42,0V till laddstationen. Är riktigt glad att jag i felsökningssyfte köpte detta. Använt det till några andra projekt också.
Digital skärm på ett labbaggregat som visar en utspänning på 42.304V och 3.500A, inställd för att ladda en robotklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DLo's display är... hur säger jag det här snällt? Lite disig och ljussvag utan minsta kontrast? Klippt ett fyrkantigt hål, lika stort som displayen, i botten av flingpaketet och upptill format flingpaketet efter mitt huvud. Då är det inte helt omöjligt att se vad det står på displayen. (Att framåtböjd, med ett flingpaket framför ögonen, springa omkring på gräsmattan efter en robotklippare anses väl helt normalt? :p )
Bosch Indego robotgräsklippare på en Kellogg's Corn Flakes kartong på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klippning pågår! :cool:
Bosch Indego robotgräsklippare på gräsmatta i felsökningsprocess och modifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återigen stort tack till DLo och forumet. (y) Håller mina tummar för att det denna gång går mer än två klippningar innan klipparen havererar av igen.

Nu återstår väl bara en fråga då: Ska jag kalla klipparen Frankengo eller Indenstein i fortsättningen? ;)
 
  • Gilla
DLo och 2 till
  • Laddar…
WALL-E WALL-E skrev:
Tack för tips och råd! Nu klipps det återigen! :D

Jag gjorde omstarter enligt konstens alla regler, använde nätdelen från DLo's klippare (min är sedan länge dödförklarad), dubbelkollade magneten, använde mitt labbaggregat som strömkälla, provade med andra laddstationen, mätte spänning på laddpinnarna odockat och dockat och så vidare, men min klippare ville inte lämna laddstationen. Packade därför ner klipparen i lådan igen för att skicka in den på service. Men...

Felkoden 165 som jag fick på min klippare ( [länk] ) innebär troligen att klipparen och laddstationen inte längre är kompisar och någon typ av stöldskydd har aktiveras. Gissar att det var anledningen till att jag ombads "Mata in Pin på nytt.". Gissar vidare att det finns ett mjukvarufel som innebär att även om rätt pin-kod knappas in så synkas/godkänns inte klippare och laddstation med varandra.

Så vad jag gjort nu är att plocka ur min styrdator ur min Bosch Indego och monterat DLo's styrdator istället. Det innebär att jag har mitt chassi med motorer och batteri men DLo's stryrdator, trådavkänningskretskort längst fram i klipparen och laddstation. För säkerhets skull använder jag labbaggregatet som strömkälla. Ställt in det på 42,3V och 3,5A. Då får jag 42,0V vid laddstationen istället för 39,5 volt obelastad. Ska efter första klippningen, som körs just nu, köra några klippningar till innan jag testar att använda DLo's nätdel.

Upplever att klipparen är betydligt stelare/hackigare/snabbare i rörelserna än tidigare. Lite som att hastigheten på hjulmotorerna går från 0 till 100 procent på kortare tid än tidigare. Jag antar att det beror på att mjukvaran i styrdatorn är äldre nu med DLo's styrdator. SW Release 5.8 (Build Version 04679) istället för 5.9.

Donation av styrdator pågår
[bild]

DLo's styrdator innehöll ett par buggar som jag programmerade bort.
[bild]

Labbaggregatet inställt på 42,3V för att då få ut 42,0V till laddstationen. Är riktigt glad att jag i felsökningssyfte köpte detta. Använt det till några andra projekt också.
[bild]

DLo's display är... hur säger jag det här snällt? Lite disig och ljussvag utan minsta kontrast? Klippt ett fyrkantigt hål, lika stort som displayen, i botten av flingpaketet och upptill format flingpaketet efter mitt huvud. Då är det inte helt omöjligt att se vad det står på displayen. (Att framåtböjd, med ett flingpaket framför ögonen, springa omkring på gräsmattan efter en robotklippare anses väl helt normalt? :p )
[bild]

Klippning pågår! :cool:
[bild]

Återigen stort tack till DLo och forumet. (y) Håller mina tummar för att det denna gång går mer än två klippningar innan klipparen havererar av igen.

Nu återstår väl bara en fråga då: Ska jag kalla klipparen Frankengo eller Indenstein i fortsättningen? ;)
Bra jobbat, det är som sagt; aldrig för sent att ge upp. Ditt labb agg ser ju coolt ut. Vad är det för sort?
 
Labbaggregatet är ett Riden RD6006P.

I höstas när jag konstaterade att Indegons nätaggregat var trasigt, och kanske mer kunde vara det, så bestämde jag mig för att köpa en reglerbar spänningskälla istället för Bosch något dyra nätaggregat. Om laddstation och robot också var trasiga så hade jag ett labbaggregat som kunde användas till annat än enbart producera 42V och 3,5A.

Efter lite letande, där jag först bara hittat enkla och billiga labbaggregat som såldes överallt för 800 - 1400kr (oftast 0 - 30V) så hittade jag forumstrådar på https://elektronikforumet.com där Riden diskuterades. Googlade vidare och hittade mycket om Ridens labbaggregat på youtube och flera utländska forum.

Aggregaten säljs i lösa delar eller som kompletta kit som man sedan själv bygger ihop. Front, låda, spänningsdel och kablage. Tog ett tag innan jag kom fram till vad jag skulle köpa och sedan ungefär lika länge till innan jag bestämde mig varifrån jag skulle handla. Blev en massa räknande i excel då t.ex. nätdelen fanns billigast på ett ställe, men där var fronten dyr och lådorna slutsålda. Att priserna varierade väldigt mycket och delarna kunde finnas i en mängd olika länder, i och utanför EU, gjorde det inte lättare.

Bestämde mig för att fronten RD6006, nätdel 60V 6A och plåtlåda med kablage var det jag skulle köpa. Men då nätdelen endast fanns i Kina så avvaktade jag några dagar för att se om den snart fanns i EU. Det gjorde den inte. Inte som lös del iallafall. Plötsligt så var ett komplett kit med RD6006PW (P = fler decimaler, W = medföljande wifi-kretskort) i EU (Banggood) billigare än ett RD6006 i lösa delar.

För att inte riskera att Indegotråden blir en Ridentråd så kan jag skicka dig ett PM med lite länkar om du vill.

Indegon då? Klippte igår efter karteringen hela gräsmattan två gånger utan ett enda stopp. Stod snällt och laddade på kvällen. :)
 
Liten miniuppdatering idag söndag.

Var idag dags att starta tredje klippningen och jag kopplade då in DLo's nätaggregat istället för labbaggregatet. Valde i menyerna att kantklippa varje gång och startade klippningen. Efter en stunds betänketid så backade roboten några decimeter för att sedan stanna. "Ingen tråd på länge..." Ajdå. Kopplade genast ur nätaggregatet och kopplade in labbaggregatet för att inte riskera att "bricka" ännu en styrdators synkning med sin laddstation. Bad klipparen klippa vidare, vilket den accepterade. Rullar nu omkring på gräsmattan framför mig.

Utsättaren Utsättaren skrev:
Prova med ett annat nätagg.

Det fanns nätagg som gick sönder så de gav rätt spänning när belastningen var låg men spänningen sjönk så fort man försökte göra något, med märkliga fel som resultat.
Verkar som att nätaggregatet jag nu har är ett av dessa nätaggregat. Jag kör därför vidare med labbaggregatet ett tag till. Ska se om jag kan skaffa en skärmsläckare till labbaggregatet då det troligen kommer vara igång ganska länge åt gången. Det och se till att slipa knivarna.
 
HEJ! Tack @lilytwig för hjälp och tips. Jag öppnade, rengjorde och kollade alla sladdar. Tyvärr hittade jag inget misstänkt brott. Ett ställe såg slitet ut men.. jag har inte mycket till instrument för att mäta/testa...

Sedan när jag satte ihop den och startade, vill den inte gå igång ordentligt. Den bootar, visar startskärm "bosch" bla-bla, sedan stänger den ner sig och skärmen helt utan felmeddelande.

Jag är nära att ge upp på den. Vilket är trist, för jag känner att skärverksfelet hade man nog kunnat lista ut.

Men eftersom jag inte såg någon uppenbar felkälla och nu när den inte vill starta vet jag inte vad jag ska göra riktigt... Lutar åt ny klippare. Så synd, den tar gräsmattan fort när den funkar.


Bilder, bara för att...

Såhär smutsig var den:
VQcV3eNg_BgUrO21Kwgr_yrXdgWiBNgLwXdbLr8wOv1qGsOoYqgOI8F6YTW42faPniHNFFhc3SOaWQpLzScj78VjmaAd8NAknOW2XWGJ9q_LTaakAAJoeZ5fszZLxZX1XmhW1GBYNUkBJvEDw0Gbo2WrJjTb6WWtEf297dwB3oakEnV3WPlhQdS6bv3HflJ3LNz03MWLIZ2FoAgRK2i6q6DoVPRiNK_4wbDnU3OAIa-sC_yvWW7KQpbV89BtE48WeOzb9V-yyPpLZxhmkg6tE5smGfhDGB-Qes7808yCO5yBZZ3vCEDUxSGaU-HuIWAA8BeJ9JgVlwhW-rdaO_qHZycpfOOEkJLve7xu1Xdlar20ueAwBqLT3OmDVpJQKPToMQsQeRCnCHonoB-FNSR6K5yGffRGQ3sQp9WtmSxEysfZpWk34bpFMx8sIy5KP0t73UXUNN4J58ybx1i8AfyqOCqP38AubP3qwMD23xdM-_3ixoS6B2iJsSfOdbL7x-nq5qYN0TpAlRIzAXe0O8IgJ6uhzYopgEru4AJz_taoGyxoU_2YzWPLIzQ6j75UOb7_4ib-Wc8LYQUQ8SpE5OeEgLsIZKaDM1MLEHn2qlxI-Wdx2lJu3_Mo4i3qraElGuUVsGTSm2RsAAfkvNm2SB3e4N4CqocMns4Fx748CNPcWuMuC76LKb-jWkVmzbFM8Sbh8vjcRrWF5REa5ps0sPTjmC4eYOCwrvgodDt_2q4OzRCdarbOsmKXbXsadxrv6fg=w1652-h929-no

Kretskortet är dock välskyddat och ser ut som nytt:
wTqLB9PUztQTPpjjT0HMYCmKJM0JhU1ncBNH6Lm7CzIjNd4pL-FDfqGlsmLhKBNM6pdllHNB-AWyvt2IO2loZ3P_XO8_4BrCp8bU4E1FiE2QSi5_9IFoFTUiRkKWv7XVxeSxVZwYedC4tsci8mWS3Q4ZRtOnUv2WokFPMCVoYnAb48zYQWFcPNgZEjhW4OLi-1OCEi6yCrlJTyexxPo3GoHpOoW0CNCBP6XVG-KU0YB0n1yLVKxjTddwH5bUBN41bi7vC7Hw_bKQi_Hh2qoZ-4J-Vcd0w2dmIgW_HXISlYzmXSa57sxOfRse8SXPKZt6x_tbWGz-AUS8_xKevwqpYTODgSQ9F_AXEWz9drYHmWPegX2-mJCGGf-RWSonKrf9CncBSI8LwZanOg_LhxTP_Ofb8EJiOHePew4urHJyoCTN5sbtg5XMjYIdewGE7j6Kut4Y7ST1yrpsAnZjLNA1awcI0iPFwzRGOu7MkQ_SGxqhQq1MfAQJjejL6ezaTT76I3W0oo4vAfdX-K7Z3w9Yh5a2QhIVMpJhAsya_bxQrllhla7xTbewicGVJdURFz3INtvTdSfM3FP7sgXsNrMUo_ldVjow7urWVR04YaWX_MLUEehMd-l7N9TNORbotqhbx8StjIJ5pUTluFjSXatXuOKAmObTCFMf9kSPwXOVczyFfRaORRi4kHtjFdKpDKy1H36gV86X3cq2ZC2L_bCt9KnyUerj_bkFz_fV1luvp1TVIWRmAVwzlXZCszTFDWw=w524-h929-no
3YVKYUDM3LjATzY6XtgIULlNhw0huaVMqc1FqWJHCZybTdaD4vy07hpTGRDxDkY6y1wjcSg5Olcb_eZk3HrOYICiLKiodTKWwtGb2Pncvbx91U2qlx7jvSMeH-5c5x9M_ac6lUSPb-a6sLswojn1NVBLv0wkhxJeI6CW0toZkbUmA4VHjVt9pB56OVM5-WnlmuMtx4IeINgcbjOIAvN6phMqn_iQ5uWVVC5cEExn--f0u-mYDzeXjpxugYxTVXzuZvOrHca-o1zGLm3nzJd_0WhE8ah5gHTH-Xa8KD-TpbuqRrpgi8Kv5TSE9ond9bZdlWwCW_nXdR_w8em9YI0ihFHcSfyz9yAJyzrmL-XLnF6zSSHAr-sagu7sD53mCtOoBc00TWbkQ4KoxYPmXpT4g975IgUM7Lm7hdKgcCfbkdwh36pbDPUtQulH3on-CbWF4Rg-VVDnjMo1wfejoT4F9l1DCq2LzVrhXEVxAnsxd3NXTONhQ12bBI2iNaQ89vS1IAlSXa3XKwgW39Ak-Zi1i1QT04ctEHSjqgzMRxF4Y8h7sHKRzCymPq10LzBHkK9EyIec1ekQ9iqoXg0zrvWp1RYosM4BxF8eSMGlspTCUq_MeD-DKGHbyYP2txUpbBWOkjykZayagHYBOijZkGBpX5vT77iZ1gAwE07lzKWh9iwxDwXW3WuWAAbk23cdZPtYXM-Hp92uNQRv2LUoIVErdWDKxwqZt9StwBwucuGiu0I2bn2ZdrdSTsD5qOjop8g=w524-h929-no

Kanske hade skärverksfelet ngt med denna att göra. Hade jag haft ngt mätinstrument och vetat hur jag ska göra hade jag kanske kunnat kolla den...

qObAr3ZNvrVNab5QMts0nq6Z7P5AGIrOkYEqehQREoisPQ1bo0clhXeYzapN8fPg6UDXCGodkkQlfspWRpyZyiBN9EbhVv_lOtFJo-wu6EF35FjkYltEmxRMCoGv5mX9QUOIwzeUMgLn-zoYZLeOuyVZK1kxBNAeNHboWFDftzT0n1kbPmSLMKevrWxMW0AiTzRhg_fnOGL3WeY16vXxiKrg3eulZjomgJv_K0gHN3-7RxECQVy7uvEtKEwA5bynoucnRxwOJLzikNKKhPSmSNfLSMrWF4iNtZ1o_lCaOrufHEeASPfwPwd4MoM5pLayR223tjGQpE18bt9ba6-5-UfNBqTOoZhZ_h9ODC82mNyh2fHvb-6FBObzbZx_SdgVcH026MnEU2e--yuBcvfy1fuppZlYu-qotyNObzhzEmVHPQD3mSCK8wEq7sVGatA3XFPQaqzcQHbb42ZJ46JyFSb4LJCkMQC34yj1Z_oGn0nTth-KebKIxjj2vW1Xf2Kf1gq2bZ9_mSSzRzYhNY_T8Sx9A-jQgH2jIFRG3wrlD3yu5HLc-gwddLwWhhNWWm3CB7IvlG4srV9Ywj2WfFra5CMc1Tpm-z0tQuc5_5HblWjoczWc4VFhyYPMA9rXJXwjZkPshXENbThcKhydUpXBi71YcqewjfqcC74VIEw6U5IsXbZV-kJAtXiSWdmo_cjNookY_uSQfJH8nsgdLUTXaa1v9mv2YsbkgIq9joJNbIGpVoG2t0iJWbR9icajY_g=w1652-h929-no
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.