WALL-E WALL-E skrev:
Jag har kanske också fel på min vänstra trådgivare, fast då gäller det en Indego 10. Har felsökt i alldeles för många timmar utan att komma fram till någon lösning. Om tråden som går under plattan sätts i röd anslutning (höger framifrån sett på basstationen) som instruktionsboken säger så fås meddelandet, även efter fabriksåterställning, vid kartering-begäran meddelandet ”starten förbereds” några minuter och sedan fås larmet ”fel trådriktning! Kontrollera basstationens riktning och anslutna trådändar”. Efter det vill den oftast inte göra något alls. En gång visades något i stil med ”klipparen kunde inte starta sitt program… ” och nått mera innan den startade om av sig själv.

Om trådändarna är felanslutna (den under plattan kopplas till svart anslutning) så startar klipparen efter en lång stunds förberedelser, backar, vrider ca45° åt höger, vilket är rätt håll, och stannar sedan och larmar att en inre gräns är nära gränser eller något liknande.

Jag har provat att lägga ut en ny kortare slinga men får exakt samma meddelanden.

Innan jag raderade kartan och gjorde fabriksåterställning idag så har jag tidigare genom att dra klipparen bakåt ur basstationen (precis som i höstas) när start förberetts fått klipparen att starta och sedan gå fram och tillbaka över gräsmattan med meddelandet ”bekräfta platsen”. Tråd då ansluten enligt instruktionsboken.

Då och då gick den över tråden och larmade att tråd inte fåtts på ett tag. Har nu i vår också sett att klipparen, när jag bett den återvända till basen, haft problem att följa tråden. Då och då har klipparen stannat och svängt med nosen fram och tillbaka ett par centimeter där tråden finns. Oftast behövde jag knuffa till klipparen för att den skulle komma ur svängandet. Sedan går den en bit till innan nytt trådsökande, alternativt så svänger den bort från tråden och ut på gräsmattan.

Klipparen har i år aldrig lyckats att hitta tillbaka till basstationen och inget gräs har klippts sedan åsknedslaget förra sommaren. Nätdelen jag fick av DLo funkar bra men något mer verkar ha gått sönder i åsknedslaget.

Vänster trådsensor är misstänkt då klipparen klagar på trådriktningen i basstationen, men det kan ju vara mer än så.

Någon som vet om kretskortet med trådsensorerna kan tas från en 2013 till min 2014? Framhjulsgivarna som är anslutna till samma kretskort ser ju helt olika ut på de olika årsmodellerna, men det gör inte så mycket.

Inget roligt alls numera att ha en Indego… :cry:
Jag är sugen på att skaffa en ersättare till Indegon från 2012. Men jag vet inte vilken som är bäst nuförtiden. Vill inte ha en som vimsar runt slumpmässigt. Indego får nog tuffa på ett tag till. Funkar bra, men tappar ibland position och går länge efter tråden innan den hittar rätt. Missar dockningen ibland. MEN klipper snyggast i kvarteret.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
bosch har patent på parallelklippning ,så du får välja bosch om du vill ha det
 
T tergo skrev:
bosch har patent på parallelklippning ,så du får välja bosch om du vill ha det
Bosch har inte patent på parallellklippning, utan på sättet man gör det på. Dvs själva algoritmen. Det finns maskiner med annan teknik som också kan parallellklippa, men de är dyra. Används bl a på fotbollsplaner och golfbanor samt stora parker.
 
Det finns väl en anledning till att inte fler säljer klippare med parallellklippning och att Bosch lade ner sina Indego för lite större gräsmattor. I teorin och på små eller enkla ytor kan det fungera bra, men i en vanlig trädgård fungerar det dåligt. Det tar ofta längre tid, blir mer tydligt var gräset är oklippt och spårigt längs kanter och hinder.
 
Min felsökning fortsätter. Skickade i det närmaste samma text som jag skrev här senast till Bosch Indego-support.

https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-indego-10-robotklippare.193959/page-406#post-4748996

Fick bland annat frågan om jag testat att göra en ”strömåterställning”. Med risk för att verka dum, men är det samma sak som en norsk reset, det vill säga göra allt strömlöst en stund? Det har jag gjort massor av gånger. Eller ska det göras på något speciellt sätt? Vrida klipparens nyckel till off, dra ur spänningsaggregatets stickpropp ur vägguttaget. Vänta en stund. Sedan Sätra i stickproppen igen och vrida klipparens nyckel till on.

Vad gäller tyckandet om parallellklippandet så är det anledningen till att jag valde en Bosch Indego. Klippningen (på den tiden min maskin klippte) av hela gräsmattan tog inte mer än runt två timmar. Detta inklusive tiden det kunde ta att plocka undan leksaker och annat på gräsmattan. Efter detta kunde klipparen stå stilla i basstationen och vila sitt batteri någon vecka eller två beroende på hur vädret var. Jag är väl medveten om att Indegons parallellklippning inte är förstavalet för alla, men jag hoppas få igång min igen så att den kan få fortsätta klippa min gräsmatta. (Gräset är ett par decimeter högt nu på sina ställen så jag hoppas den vill börja klippa snart.)
 
WALL-E WALL-E skrev:
Min felsökning fortsätter. Skickade i det närmaste samma text som jag skrev här senast till Bosch Indego-support.

[länk]

Fick bland annat frågan om jag testat att göra en ”strömåterställning”. Med risk för att verka dum, men är det samma sak som en norsk reset, det vill säga göra allt strömlöst en stund? Det har jag gjort massor av gånger. Eller ska det göras på något speciellt sätt? Vrida klipparens nyckel till off, dra ur spänningsaggregatets stickpropp ur vägguttaget. Vänta en stund. Sedan Sätra i stickproppen igen och vrida klipparens nyckel till on.

Vad gäller tyckandet om parallellklippandet så är det anledningen till att jag valde en Bosch Indego. Klippningen (på den tiden min maskin klippte) av hela gräsmattan tog inte mer än runt två timmar. Detta inklusive tiden det kunde ta att plocka undan leksaker och annat på gräsmattan. Efter detta kunde klipparen stå stilla i basstationen och vila sitt batteri någon vecka eller två beroende på hur vädret var. Jag är väl medveten om att Indegons parallellklippning inte är förstavalet för alla, men jag hoppas få igång min igen så att den kan få fortsätta klippa min gräsmatta. (Gräset är ett par decimeter högt nu på sina ställen så jag hoppas den vill börja klippa snart.)
D DanielP skrev:
Det finns väl en anledning till att inte fler säljer klippare med parallellklippning och att Bosch lade ner sina Indego för lite större gräsmattor. I teorin och på små eller enkla ytor kan det fungera bra, men i en vanlig trädgård fungerar det dåligt. Det tar ofta längre tid, blir mer tydligt var gräset är oklippt och spårigt längs kanter och hinder.
Man kan ha olika uppfattning, men jag gillar indegon för att den klipper snyggt och snabbt. Grannen har en slumpklippare som går hela dagarna. Ändå blir den aldrig färdig. Mitt på är det välklippt, men längre ut ser det alltid halvfärdigt ut. Visst blir det litet spår sista biten in mot laddaren framåt höstkanten, men det stör inte särskilt.
 
WALL-E WALL-E skrev:
Min felsökning fortsätter. Skickade i det närmaste samma text som jag skrev här senast till Bosch Indego-support.

[länk]

Fick bland annat frågan om jag testat att göra en ”strömåterställning”. Med risk för att verka dum, men är det samma sak som en norsk reset, det vill säga göra allt strömlöst en stund? Det har jag gjort massor av gånger. Eller ska det göras på något speciellt sätt? Vrida klipparens nyckel till off, dra ur spänningsaggregatets stickpropp ur vägguttaget. Vänta en stund. Sedan Sätra i stickproppen igen och vrida klipparens nyckel till on.

Vad gäller tyckandet om parallellklippandet så är det anledningen till att jag valde en Bosch Indego. Klippningen (på den tiden min maskin klippte) av hela gräsmattan tog inte mer än runt två timmar. Detta inklusive tiden det kunde ta att plocka undan leksaker och annat på gräsmattan. Efter detta kunde klipparen stå stilla i basstationen och vila sitt batteri någon vecka eller två beroende på hur vädret var. Jag är väl medveten om att Indegons parallellklippning inte är förstavalet för alla, men jag hoppas få igång min igen så att den kan få fortsätta klippa min gräsmatta. (Gräset är ett par decimeter högt nu på sina ställen så jag hoppas den vill börja klippa snart.)
Det är rätt sätt för strömåterställning.

Det verkar som ditt sensorkort behöver ses över. Tror inte det är sensorerna i sig som krånglar utan det kan vara att kortet behöver rengöring. Sedan koll av lödningarna, litet skyddslack där det är tight mellan komponentbenen. Gör också rent kontakterna. Ta på litet 556 eller liknande.
 
Jag har en Indego 1200 Connect som jag fick med i ett husköp förra året.

Fick igång den initialt men Enter-knappen slutade fungera och jag kan inte kvittera larm. Orkade inte reparera den och har nu en Landxcape som jag är supernöjd med.

Har den (inklusive två laddstationer, en fungerade iaf) något värde idag?

Eller är det bara att köra på tippen?
 
Slänga är synd. Hoppas nån i gruppen behöver delar.
 
MeanMike MeanMike skrev:
Slänga är synd. Hoppas nån i gruppen behöver delar.
P PurreP skrev:
Jag har en Indego 1200 Connect som jag fick med i ett husköp förra året.

Fick igång den initialt men Enter-knappen slutade fungera och jag kan inte kvittera larm. Orkade inte reparera den och har nu en Landxcape som jag är supernöjd med.

Har den (inklusive två laddstationer, en fungerade iaf) något värde idag?

Eller är det bara att köra på tippen?
Jag behöver framhjulsmodulen. Har du några bilder som du kan skicka på maskinen?
P PurreP skrev:
Jag har en Indego 1200 Connect som jag fick med i ett husköp förra året.

Fick igång den initialt men Enter-knappen slutade fungera och jag kan inte kvittera larm. Orkade inte reparera den och har nu en Landxcape som jag är supernöjd med.

Har den (inklusive två laddstationer, en fungerade iaf) något värde idag?

Eller är det bara att köra på tippen?
 
D Daniel Lundberg skrev:
Jag behöver framhjulsmodulen. Har du några bilder som du kan skicka på maskinen?
Är på landet över helgen men kan lösa några bilder när jag är tillbaka i stan...
 
P PurreP skrev:
Jag har en Indego 1200 Connect som jag fick med i ett husköp förra året.

Fick igång den initialt men Enter-knappen slutade fungera och jag kan inte kvittera larm. Orkade inte reparera den och har nu en Landxcape som jag är supernöjd med.

Har den (inklusive två laddstationer, en fungerade iaf) något värde idag?

Eller är det bara att köra på tippen
Jag är intresserad av den.

Ladddstation+Chassit (med hjul- och klipparmotorer). Dvs tom på det mesta i elektronikväg.

Styrkort kan du sälja till annan intressent :)
 
Hej!
Bosch Indego felkod 215, det står:
"Skärverksmotorfel - 215
Koppla gräsklipparen från och till.
Om felet upprepas, kontakta servicen."

Detta efter att jag demonterat och monterat ihop den igen.
Så jag har uppenbarligen gjort något fel, frågan är vad eller vad jag ska kolla...

Någon som sett denna felkod?

MVH! /m
PS bild på imgur: https://imgur.com/a/CdCvknQ
pEUG9b9.jpeg
 
  • Display på gräsklippare visar felmeddelande "Skärverksmotorfel - 215 Koppla gräsklipparen från och till.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mawi mawi skrev:
Hej!
Bosch Indego felkod 215, det står:
"Skärverksmotorfel - 215
Koppla gräsklipparen från och till.
Om felet upprepas, kontakta servicen."

Detta efter att jag demonterat och monterat ihop den igen.
Så jag har uppenbarligen gjort något fel, frågan är vad eller vad jag ska kolla...

Någon som sett denna felkod?

MVH! /m
PS bild på imgur: [länk]
[bild]
Kolla att sladden till motorn är riktigt inkopplad och att kontaktpinnarna är rena.
Kolla att motorn går runt utan att det tar i någonstans.
 
  • Gilla
mawi
  • Laddar…
Ta isär kolla att det är rent. Spraya ev 5-56.
 
  • Öppen mekanisk enhet med synlig fläkt och smutsiga komponenter, tejpade elektriska kablar syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mawi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.